Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 23:04

13
اردیبهشت
بیماری‌های خوش‌خیم تیروئید (2)

بیماری‌های خوش‌خیم تیروئید (2)

كم‌كاری تیروئید این بیماری به علت كم شدن هورمون تیروئید و افزایش هورمون مترشحه از هیپوفیز (TSH) مشخص می‌شود.

 

گواتر توكسیك با چند گره – (گواتر مولتی ندولر توكسیك)

بیماران معمولا بالای 50 سال هستند. در اینها علائم پركاری تیروئید و نارسایی قلب بارز است كه در بیماری‌های گریوز شرح داده شد. اختلاف اینها در بررسی‌های كلینیكی در اسكن تیروئیدشان است كه گره‌های متعدد داغ در تیروئید دارند.

- درمان در این گروه، ترجیحا جراحی است. در افراد مسن‌تر كه توانایی عمل جراحی ندارند، ید رادیواكتیو و داروهای ضد تیروئید بیشتر استفاده می‌شود.

ندول داغ یا توكسیك

علائم مثل سایر مشكلات پركاری تیروئید است منتهی در معاینه گردن به جای گواتر یا گره‌های متعدد تنها یك گره به دست می‌خورد و در اسكن تیروئید یك گره داغ (كه بقیه‌ غده تیروئید را سركوب كرده) دیده می‌شود. بهترین درمان، جراحی و برداشتن لوب تیروئیدی است كه گره دارد، می‌باشد.

طوفان تیروئیدی

در این مشكل، علائم هیپرتیروئیدی همراه با تب بالا و بی‌قراری یا حالت افسردگی و اختلالات قلبی و عروقی وجود دارد. طوفان تیروئیدی معمولا در زمینه پركاری قبلی تیروئید كه توسط عفونت و یا جراحی (از هر نوع) و یا تروما و ضربات ناشی از تصادف و غیره شروع می‌شود و در صورت عدم درمان به موقع بسیار كشنده است.

این حالت حتما نیاز به بستری در ICU دارد این حالت باید بیمار در وان یخ غوطه‌ور شده و سرم و درمان‌های دارویی و اكسیژن به بیمار داده شود.

كم‌كاری تیروئید

این بیماری به علت كم شدن هورمون تیروئید و افزایش هورمون مترشحه از هیپوفیز (TSH) مشخص می‌شود. علائم كلینیكی آن در بچه‌ها، عقب‌ماندگی رشد، اختلالات ذهنی و حتی در موارد شدید عقب‌ماندگی ذهنی است. ضمنا فتق ناف و پرولاپس ركتوم (بیرون‌زدگی روده) و كندی حركت هم در این كودكان شایع است.

در بالغین خستگی زودرس، افزایش وزن، عدم تحمل سرما، یبوست و خونریزی‌های شدید ماهانه و نیز پف سر و صورت و خشكی و شكنندگی موها و ریزش مو نیز در موارد شدید اتفاق می‌افتد.

بیماران احساس بزرگی زبان و اختلال در تكلم نیز دارند. اختلالات روابط جنسی در هر دو جنس و كاهش زایایی هم وجود دارد. اختلالات قلبی و ریوی و كاهش ضربان قلب دیده می‌شود ولی برخلاف پركاری تیروئید نارسایی قلبی كمتر دیده می‌شود.

- در بررسی آزمایشگاهی TSH بالاست.

- درمان، با دادن هورمون تیروئید (لووتیروكسین) است كه ابتدا باید آهسته و سپس با افزایش تدریجی جهت جلوگیری از مشكلات قلبی همراه ‌باشد.

گواتر

معمولا به بزرگی تیروئید اطلاق می‌شود البته در این حالت كار تیروئید معمولا طبیعی است. این بزرگی گاهی همراه با گره‌دار شدن تیروئید هم می‌شود كه در موارد گواتر شدید یا گره‌دار شدن، درمان به سمت برداشتن و جراحی پیش می‌رود. این بیماران بهتر است از خوردن كلم و شلغم خودداری كنند و چون یك بیماری آندمیك و منطقه‌ای است و در افراد یك منطقه به طور شایع دیده می‌شود، الگوی تغذیه و ارث را خیلی دخیل می‌دانند. مصرف غذای دریایی شامل ماهی، میگو و مصرف نمك‌های یددار در كم شدن اندازه گواتر كمك می‌كند.

در مواردی به علت بزرگی گواتر، اختلال تنفسی و یا بلع و نیز اشكالات صدا اتفاق می‌افتد و همین‌طور چون گواتر خیلی بزرگ، نمای نازیبایی هم جلوی گردن ایجاد می‌كند، در این افراد جراحی پیشنهاد می‌شود.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- بیماری‌های خوش‌خیم تیروئید- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: هیپوفیز، هورمون تیروئید، گواتر توكسیك، گواتر مولتی ندولر توكسیك، ندول داغ، توكسیك، گواتر، لووتیروكسین تعداد بازديد: 1251 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز