Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 21:10

29
بهمن
گره‌های تيروئيد (2)

گره‌های تيروئيد (2)

نمونه‌برداری با سوزن ظریف از تیروئید ممكن است ترسناك به‌نظر آید، ولی سوزنی كه مورد استفاده قرار می‌گیرد بسیار ظریف است. این كار ساده می‌تواند در مطب پزشك انجام شود. این كار نیاز به آمادگی خاصی (مانند ناشتا بودن) ندارد.

نمونه‌برداری با سوزن ظریف
نمونه‌برداری با سوزن ظریف از تیروئید ممكن است ترسناك به‌نظر آید، ولی سوزنی كه مورد استفاده قرار می‌گیرد بسیار ظریف است. این كار ساده می‌تواند در مطب پزشك انجام شود. این كار نیاز به آمادگی خاصی (مانند ناشتا بودن) ندارد و بیمار بعد از این كار می‌تواند به محل كار یا خانه بدون داشتن تأثیر بدی برگردد. برای بیوپسی با سوزن ظریف، پزشك شما از یك سوزن بسیار ظریف برای برداشتن سلول‌هایی از گره تیروئید شما استفاده می‌كند.

معمولاً نمونه‌های متعدد از قسمت‌های مختلف گره، گرفته می‌شود تا پزشك شانس بیشتری برای پیدا كردن سلول‌های سرطانی داشته باشد. پس از آن سلول‌ها توسط یك پاتولوژیست زیر میكروسكوپ مورد بررسی قرار می گیرد. نتیجه (گزارش) نمونه‌برداری

با سوزن ظریف معمولاً شامل یكی از موارد زیر است

1) گره خوش خیم است: این نتیجه تقریباً در 50- 60 درصد از نمونه‌برداری‌ها دیده می‌شود و معمولاً بیانگر وجود یك گره‌ كلوئیدی است. احتمال اشتباه بودن تشخیص و سرطانی بودن گره هنگامی كه گزارش خوش‌خیم است معمولاً كمتر از 3درصد است و این احتمال اگر نمونه توسط پاتولوژیست مجرب در یك مركز پزشكی بزرگ و مجهز بررسی شود حتی از این نیز كمتر است. این گره‌ها نیاز به عمل جراحی ندارند ولی ممكن است نمونه برداری مجدد لازم باشد بخصوص اگر گره بزرگتر شود.

2) گره بدخیم است(سرطانی): این گزارش معمولاً در 5درصد كل گزارشات گره تیروئید دیده می‌شود و معمولاً به علت سرطان پاپیلری تیروئید است كه یكی از شایع‌ترین انواع سرطان تیروئید است. همه‌ این ندول‌ها باید با جراحی در آورده شوند و بهتر است یك جراح مجرب این كار را انجام دهد.

3) گره مشكوك است: این حالت معمولاً در 10درصد از نمونه‌برداری‌های گره تیروئید دیده می‌شود و شامل آدنوم فولیكولار و یا سرطان فولیكولر است. معمولاً پزشك معالج شما تصمیم به جراحی بخشی از تیروئید كه شامل گره است می‌گیرد.

4) نمونه‌برداری غیرتشخیصی یا ناكافی است: این نتیجه معمولاً در 20درصد از نمونه‌برداری‌ها دیده می‌شود و نشان می‌دهد كه به اندازه كافی سلول برای تشخیص بدست نیامده است. این نتیجه شایعی است وقتی گره یك كیست باشد. می‌توان این گره‌ها را با جراحی برداشت و یا با صلاح دید پزشك دوباره بیوپسی با سوزن ظریف انجام داد، كه تصمیم‌گیری بستگی به نظر پزشك دارد.

اسكن تیروئید
در اسكن تیروئید از مقادیر كمی از ماده‌ی رادیواكتیو كه معمولاً ید رادیواكتیو است برای تهیه عكسی از غده‌ی تیروئید استفاده می‌شود. چون سلول‌های سرطانی ید رادیواكتیو را در مقایسه با سلول‌های طبیعی تیروئید برداشت نمی‌كنند، می‌توان از آن برای تشخیص سلول‌های سرطانی در گره استفاده كرد.

اگر به عنوان اولین تست انجام شود، این تست برای مشخص كردن بیمارانی كه بیشترین نیاز را به بیوپسی با سوزن ظریف دارند استفاده می‌شود. جواب اسكن معمولاً یكی از حالات زیر است: 

1) گره سرد است: به عبارت دیگر گره ید رادیواكتیو را جذب نمی‌كند. این بیمار برای نمون‌ برداری با سوزن ظریف ارجاع داده می‌شود.

2) گره دارای عملكرد است: گره مانند بافت نرمال تیروئید ید رادیواكتیو را جذب می‌كند. نمونه‌برداری فوری ضرورت ندارد چون احتمال سرطان بسیار كم است.

3) گره گرم است: میزان جذب ید رادیواكتیو آن بیشتر از بافت طبیعی تیروئید است. احتمال سرطان بسیار، نادر است و معمولاً بیوپسی لازم نیست.

سونوگرافی تیروئید
سونوگرافی تیروئید روش بسیار حساس برای تشخیص گره كیستیك از گره توپر است و می‌تواند اندازه گره را دقیقاً مشخص كند. همچنین سونوگرافی می‌تواند گره‌هایی را كه توسط جراحی برداشته نشده‌اند را از نظر تغییرات اندازه (بزرگتر یا كوچكتر شدن) دقیقاً بررسی كند. بعضی از مشخصات سونوگرافی گره بیشتر در گره‌های سرطانی دیده می‌شوند با وجود این، نمی‌توان از سونوگرافی به تنهایی برای تشخیص سرطان تیروئید استفاده كرد.

سونوگرافی همچنین می‌تواند در حین انجام نمونه‌برداری برای تعیین محل دقیق سوزن داخل گره (مخصوصاً برای گره‌هایی كه به سختی لمس می‌شوند یا قابل لمس نیستند) استفاده شود. اهمیت بالینی این گره‌های بسیار كوچك معلوم نیست. با وجود این به‌وسیله سونوگرافی می‌توان دقیقاً نمونه‌برداری از آنها انجام داد، البته اگر پزشك معالج شما صلاح بداند.

درمان
تمام گره‌هایی كه دارای سلول‌های سرطانی هستند و یا آنهایی كه مشكوك به سرطان هستند، حتماً باید توسط جراح ماهر، جراحی شوند. بیشتر سرطان‌های تیروئید درمان‌پذیر هستند و ندرتاً مشكل تهدید كننده حیات به وجود می‌آورند. هر گره تیروئید كه برداشته نشده است باید تحت نظر قرار گیرد و معاینه بالینی هر 6 تا 12 ماه روی آن انجام شود.

این كار می‌تواند به صورت معاینه بالینی توسط پزشك و یا به وسیله سونوگرافی یا هر دو انجام شود. گاهی اوقات پزشك شما ممكن است تصمیم بگیرد اندازه گره را به وسیله تجویز هورمون تیروئید كم كند. این كار معمولاً با استفاده از مقداری بالاتر از نیاز بدن انجام می‌شود.

اگر گره بزرگ شود چه بیمار تحت درمان سركوب‌كننده باشد یا خیر نمونه‌برداری با سوزن ظریف باید یكبار دیگر تكرار شود. حتی اگر جواب پاتولوژی گره خوش‌خیم باشد جراحی ممكن است زمانی كه گره بزرگتر شده باشد توصیه شود.

 

 

برای خواندن بخش اول -گره‌های تيروئيد- اینجا کلیک کنید.

   

برچسب ها: درمان گره تیروئید، نمونه‌برداری از تیروئید، گره تیروئید، اسكن تیروئید، سونوگرافی تیروئید تعداد بازديد: 1642 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز