Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 09:21

4
بهمن
تست کننده های عرق

تست کننده های عرق

در مواقعی كه دمای محیط بالاست، اولین راه خنك شدن بدن تعریق است، حال اگر محیط مرطوب نیز باشد عرق روی پوست نمی‌تواند تبخیر شود و به صورت قطره‌های آب از بدن سرازیر می‌شود. میزان تعریق افراد بستگی به سن، جنسیت و فیزیك بدن آنها دارد.

تحريريه پزشك امروز

 

 

باید توجه داشت كه بدن انسان مانند تمامی موتورها عمل می‌كند و بی‌وقفه در حال انجام كار است و تولید حرارت می‌كند، هر چه ماهیچه‌ها بیشتر منقبض و منبسط شوند مقدار حرارت تولیدشده نیز افزایش می‌یابد. بنابراین اگر راهی برای خنك شدن بدن وجود نداشته باشد بعد از بیست دقیقه بر اثر بالا رفتن درجه حرارت بدن‌مان از هوش خواهیم رفت.

اولین راه خنك شدن بدن دفع حرارت از طریق پوست است. روش‌های دیگری نیز برای كاهش دمای بدن نظیر انتقال حرارت به محیط توسط دوش آب سرد و یا استفاده از كولر و دیگر وسایل خنك‌كننده وجود دارد و به صورت عرق توسط غدد زیر پوست در سطح پوست منتشر شده و سبب خنكی ما می‌شود.

در مواقعی كه دمای محیط بالاست، اولین راه خنك شدن بدن تعریق است، حال اگر محیط مرطوب نیز باشد عرق روی پوست نمی‌تواند تبخیر شود و به صورت قطره‌های آب از بدن سرازیر می‌شود. میزان تعریق افراد بستگی به سن، جنسیت و فیزیك بدن آنها دارد.

مثلا میزان تعریق بدن زنان از مردان كمتر است و با افزایش سن این میزان كاهش می‌یابد. اما این تفاوت‌ها بر میزان تعریق به هنگام انجام حركت‌ها ورزشی تاثیر چندانی ندارد و برای همه افراد یكسان است.

اگر در محیط‌هایی كه دارای وسایل خنك‌كننده هستند و یا در فصل سرما ورزش كنیم، میزان تعریق بدن كاهش می‌یابد زیرا هوای خنك عرق را به سرعت بخار می‌كند و این بدین معنا نیست كه بدن ما مقدار كمتری كالری سوزانده است، بنابراین تعریق معیاری برای سنجش میزان كالری سوزانده‌شده و سازندگی تمرینات ورزشی نیست.

تقریبا همیشه عرق كردن ناشی از گرما، رطوبت، تنش، یا اضطراب است. عرق وسیله‌ای برای تنظیم دمای بدن است. بیشتر افرادی كه زیاد عرق می‌كنند استعداد وراثتی به تولید زیاد این خنك‌كننده در برابر محرك‌های طبیعی دارند. این وضعیت بیماری نیست، فقط غدد عرق بیش از حد فعالند.

عرق از عوارض طبیعی بلوغ، قاعدگی، یائسگی و دیگر تغییرات هورمونی است. ورزش جسمانی، غذاهای تند و پرادویه و مصرف الكل و كشیدن سیگار از علل دیگر عرق كردنِ بیش از حد هستند. از طرف دیگر، عرق زیاد می‌تواند ناشی از وجود یك عفونت، از یك سرماخوردگی ساده تا عفونت‌های شدید، با تب مداوم یا متناوب باشد.

 

بدن با عرق كردن گرمای تب را خنثی می‌كند. از دیگر بیماری‌هایی كه عرق زیاد ایجاد می‌كنند بیماری هوچكین، سل، پُركاری تیروئید، بیماری قلبی، سرطان، سینه‌پهلو، مالاریا، و بیماری‌های كبدی و كلیوی را می‌توان نام برد.

تست‌كننده عرق به یافتن CF كه یك بیماری ارثی مهلك است، كمك می‌كند. اساس تشخیص CF در این تكنولوژی بر این حقیقت است كه CF بر روی غدد برون‌ریز اثر كرده و یك اثر غیرطبیعی در غلظت الكترولیت‌های عرق به‌وجود می‌آورد. همچنین این آزمایش، غلظت الكترولیت‌ها را در عرق كه توسط یونیتوفرز به دست می‌آید را اندازه می‌گیرد.

افزایش غیرطبیعی غلظت الكترولیت‌ها (به‌ویژه سدیم و كلراید) در عرق از نشانه‌های CF است. عرق توسط سنجش یون كلرید، سنجش یون سدیم، هدایت الكتریكی عرق و یا اسمولالیتی آنالیز می‌شود. همچنین غلظت كلرید به خوبی موجب تمیز بین بیماران CF و غیر CF می‌شود.

معمولا نتایج كلرید بیشتر از MEq/L 60 و نتایج سدیم بیشتر از mmol/L 90  غیرطبیعی است. نتایج مثبت و مرزی باید توسط تست‌هایی كه مطابق با پروتكل آزمایشگاه است تایید شود. 

ساختار فیزیكی- مكانیكی دستگاه 

سیستم جمع‌آوری ماكروداكت از الكترودهایی برای اعمال حجمی از پیلوكرپین درون پوست استفاده می‌كند. ماكرو داكت شبیه یك ساعت مچی است كه تقعری در زیر آن دارد و به‌طور كامل روی پوست قرار می‌گیرد. یك منفذ مخروطی در زیر دستگاه، عرق را به درون تیوب هدایت می‌كند.

یك لكه رنگی در مخروط، عرق را به رنگ آبی نشانه‌دار می‌كند بنابراین حجم آن به راحتی قابل دیدن است. بعد از تكمیل جمع‌آوری عرق، تیوپ خارج شده و عرق برای آنالیز به یك كاپ منتقل می‌شود. بعضی از سیستم‌هایی كه برای تحریك و جمع‌آوری استفاده می‌شوند فقط با استفاده از الكترودهای مسی برای تحریك و یونیتوفرز كار می‌كنند.

از انواع روش‌های آنالیز، یك روش از قانون هدایت الكتریكی برای اندازه‌گیری غلظت الكترولیت‌ها استفاده می‌كند (این روش برای تمام الكترولیت‌ها انجام می‌شود). این وسیله عرق جمع‌آوری شده را به لوله موئین كه وارد آنالیزكننده می‌شود، می‌كشد. سپس جریان به داخل محلول اعمال می‌شود.

سیستم دیگری یك كیت دستی است كه عرق را از طریق یونیتوفرز نیترات بیلوكرپین تحریك می‌كند. پچ یك بار مصرف كه سنسور كلرید است، محتویات كلرید را به‌طور همزمان جمع‌آوری و آنالیز می‌كند. این پچ غلظت یون كلرید را با تغییر رنگ نشان می‌دهد و شامل یك محیط داخلی كه از فسفات نقره و یك حلقه شاخص حاوی كرومات نقره كه اطراف محیط داخلی را گرفته و در اطراف آن محتویات نیترات نقره قرار دارد، تشكیل شده است.

اگر غلظت یون كلرید mEq/L 40 یا كمتر باشد، یون‌های كلرید فقط با محیط داخلی واكنش داده و رنگ تغییر نمی‌كند. تغییر رنگ با تغییر از قهوه‌ای به سفید نشان داده می‌شود.

 

برچسب ها: عرق کردن، خنك شدن بدن، درجه حرارت بدن‌، دفع حرارت از طریق پوست، كاهش دمای بدن تعداد بازديد: 830 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز