Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 08:16

17
شهریور
خروپف، علل و راه‌های درمان آن (2)

خروپف، علل و راه‌های درمان آن (2)

بخش دوم- خروپف مشكل شایعی است كه می‌تواند هر كسی را تحت تأثیر قرار دهد، اگرچه اغلب در مردان و افرادی كه اضافه وزن دارند رخ می‌دهد و با افزایش سن تشدید می‌شود.

 

روش‌های سفت كردن كام

كاشت‌های كام: در این روش سه كاشت از جنس پلی‌استر داخل كام گوشتی تحت بیهوشی موضعی در مطب كار گذاشته می‌شود. این كاشت‌ها به هنگام پاسخ ترس بدن منجر به سفت شدن كام می‌گردد و در نتیجه با ایجاد لرزش كمتر مانع از خروپف می‌شود. از فواید این روش می‌توان به سهولت بكارگیری، حداقل درد و ناراحتی، بهبودی سریع و دیگر مزایای طولانی مدت آن اشاره كرد.

در این روش، عوارض نادر هستند ولی امكان بیرون آمدن كاشت وجود دارد كه نیازمند جایگذاری مجدد است. از معایب اولیه این روش برای تعدادی از بیماران، هزینه بالای كاشت‌های كام می‌باشد.

2- Injection snoreplasty: در این روش یك داروی بی‌حسی موضعی برای بی‌حس كردن پشت گلو استفاه می‌شود. سپس یك ماده شیمیایی سفت كننده كه اغلب عنصر سولفات سدیم تترادیسایل است كه برای درمان رگ‌های واریسی مورد استفاده قرار می‌گیرد، داخل كام تزریق می‌شود كه منجر به سفت شدن سقف دهان طی سه هفته آینده می‌گردد. در نتیجه از لرزش كام كه منجر به خروپف می‌شود جلوگیری می‌كند.

این روش درمان زمانی مناسب است كه وجود بافت اضافی در كام نرم كاملاً و یا تا حد زیادی دلیل خروپف باشد در غیر اینصورت اگر منبع انسداد هوا بعنوان مثال زبان باشد، این روش درمان توصیه نمی‌شود. هزینه‌ این روش كمتر از دیگر روش‌هاست كه البته درد بیشتر و مدت زمانی بهبودی نیز بیشتر است و برخی بیماران تا گرفتن نتایج مطلوب، گاه نیاز به درمان‌های تزریقی اضافه دارند.

3- درمان  رادیوفركانسی: این روش تحت بی‌حسی موضعی در مطلب انجام می‌گیرد و در آن از گرما برای سفت كردن جزئی كام گوشتی استفاده می‌شود. ممكن است برای دریافت نتایج مطلوب، جلسات درمانی متعددی مورد نیاز باشد. درد و زمان بهبودی نسبت به روش تزریق كمتر است اما نسبت به روش كاشت‌های كام، درد بیشتر و به مدت زمان بهبودی بیشتری نیاز دارد. هزینه‌ی درمان رادیوفركانسی بین هزینه‌های درمان دو روش كاشت كام و تزریق است.

4- عمل جراحی لوزه: لوزه‌‌های بزرگ و گرفتگی بینی شایع‌ترین دلیل خروپف و اختلال خواب در كودكان است. لوزه‌ها، آویزه‌ای از بافت لنفاوی در پشت گلو هستند در حالیكه گرفتگی بینی، یك برآمدگی از بافتی مشابه در پشت بینی است. اگرچه این مشكل در بزرگسالان رواج كمتری دارد، اما برخی از بزرگسالان می‌توانند نتایج بسیار خوبی از برداشتن لوزه‌های بزرگ و یا گرفتگی‌ها به دست آورند.

برخلاف دیگر روش‌های درمانی، این روش، عمل جراحی است كه در اتاق عمل و تحت بیهوشی عمومی انجام می‌گیرد. بیشتر بیماران نیاز به یك دوره‌ی بهبودی تقریباً یك هفته‌ای در خانه دارند كه ممكن است همراه با درد گلو به مدت دو هفته باشد. شایع‌ترین عارضه، خونریزی است كه اغلب طی یك هفته بعد ازعمل جراحی رخ می‌دهد. خونریزی جدی بسیار نادر است.

5- جراحی بینی: احتقان و گرفتگی بینی بعنوان یكی از دلایل خروپف ذكر شد. انسداد گرفتگی بینی ممكن است نتیجه‌ دلایلی از قبیل آلرژی‌ها، پلیپ‌های بینی، انحراف تیغه بینی باشد. روش‌های درمان پزشكی از قبیل اسپری استرویید بینی یا آلرژی ممكن است در بعضی بیماران مفید باشد. اما مشكلات ساختاری بینی از قبیل انحراف تیغه بینی اغلب نیازمند جراحی خواهد بود. یك گزینه جراحی دیگر PFTR می‌باشد كه می‌‌تواند در مطب تحت بی‌حسی موضعی انجام گیرد. PFTR

از گرمای رادیوفركانسی برای كوچك كردن بافت‌های متورم در دو طرف بینی استفاده می‌كند. دیگر اعمال جراحی بینی از قبیل Septo plasty و برداشتن پولیپ اغلب در اتاق عمل تحت بیهوشی عمومی انجام می‌گیرد.

 

 

برای خواندن بخش اول- خروپف، علل و راه‌های درمان آن- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: درمان خروپف، اختلال خواب، سفت كردن كام، كاشت‌های كام، جراحی لوزه، لوزه سوم، انواع لوزه تعداد بازديد: 825 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز