Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 08:29

12
اردیبهشت
مراقبت‌های پس از جرّاحی پلاستیک بینی (2)

مراقبت‌های پس از جرّاحی پلاستیک بینی (2)

برای اظهار نظر نهایی در مورد نتیجة عمل دست کم باید سه سال صبر كرد.

باید سعی کرد تا در هفتة نخست پس از عمل، از عطسه و یا سرفه با دهان بسته، از خنده‌های زیاد و عمیق و نیز ازگریه اجتناب شود.

با مسواک نرم می‌توان دندان‌ها را مسواک زد، به شرطی که از دستکاری لب بالا اجتناب شود.شستن صورت یا حمّام کردن به شرطی که پانسمان روی بینی خیس نشود، بلامانع است.استفاده از لنزهای تماسی چشم از فردای روز عمل منعی ندارد.استفاده از موادّ آرایشی هم اشکالی ندارد.

شاید به­دلیل اثر چسب‌های بینی، برخی از بیماران تصوّر کنند که بینی­شان بیش از اندازه بالا برده شده است، امّا پس از برداشتن چسب‌ها نوک بینی به­تدریج در وضع طبیعی خود قرار می‌گیرد.

حدود هفتاد درصد ورم و تغییرات، در شش هفتة نخست پس از عمل برطرف می­شود. ده درصد ظرف ده ماه، ده درصد طیّ بیست ماه و باقی ورم به­تدریج ظرف چهار تا ده سال فروکش می‌کند. معمولاً نوک بینی آخرین جایی است که ورم آن از بین می­رود.

اکثر بیماران پس از عمل جرّاحی درد زیادی ندارند. گاه به علّت پانسمان داخل بینی، احساس سنگینی و درد خفیفی در ناحیة صورت و پیشانی وجود دارد که با مسکّن‌های ساده‌ای مانند استامینوفن برطرف می­شود. پیش از عمل و پس از آن، از خوردن مسکّن­هایی مانند آسپیرین یا ایبوبروفن خودداری شود، زیرا موجب کاهش انعقادپذیری خون شده، تمایل به خونریزی را افزایش می‌دهد.

در ماه‌های نخست پس از عمل، به­علّت چسب­هایی که در هفتة اول پس از عمل روی بینی زده می‌شود، امکان دارد پوست بینی چرب­تر باشد و حتّی در افراد مستعد، جوش‌های صورت بیشتر شود. در چنین شرایطی، پزشک داروهای مناسب را تجویز می‌کند. به همین دلیل امروزه با به کار بردن روش‌های جدید تقویت بینی از داخل، زدن چسب بینی بعد از هفتة اول نه تنها مفید نیست،بلکه با ملتهب کردن وضعیت پوست تأثیری منفی در زیبایی دارد.

در روزهای نخست پس از عمل، گاه حالت افسردگی برای بیمار ایجاد می‌شود. اضطراب پیش از عمل، تورّم صورت و چشم‌ها، شکل جدید بینی و تغییراتی که برای نخستین بار بیمار شاهد آن­هاست و شاید برایش دور از انتظار باشد، از عوامل مؤثّر در این نگرانی زودگذر به شمار می‌روند. گاه همراهان بیمار با اظهار نظرهای پی­درپی -که از میل به بزرگ‌نمایی آن‌ها ناشی می­شود- نگاهی سطحی را به بیمار القا می­کنند و بر تشویش و نگرانی او می­افزایند.

معمولاً در ماه‌های نخست، هنوز نوک بینی ورم زیادی دارد، زیرا ورم نوک بینی دیرتر از سایر قسمت‌های بینی فروکش می‌کند. کاهش ورم، به­ویژه در بینی‌های گوشتی به زمان بیشتری نیاز دارد. بنابراین، در این مدّت بینی موقّتاً بزرگ جلوه می‌کند. حتّی ممکن است برخی از افراد اطراف بیمار -که از تصویر پیشین بیمار بی­خبرند- تصوّر کنند بینی او حتّی بزرگ­تر هم شده است. بدیهی است که اگر بینی با وجود ورم زیاد بزرگ به نظر نرسد، پس از فروکش کردن ورم، بینی­ای غیرطبیعی خواهد شد.

برای اظهار نظر نهایی در مورد نتیجة عمل دست کم باید سه سال صبر كرد. بسیاری از بیماران چند هفته پس از عمل، درحالی­كه هنوز ورم بینی به­طور كامل فروكش نكرده است، با نگاهی موشكافانه ساعت­ها در مقابل آیینه، بینی خود را نظاره می­کنند.  

این نگاه موشكافانه -كه تنها به بینی معطوف می­­شود و به سایر اعضای صورت توجّهی ندارد- موجب می­شود از یك سو بسیاری از بی­ تقارنی ­های طبیعی به صورتِ عیب جلوه كند و از سوی دیگر، زیبایی وتناسب جدید بینی با دیگر اجزای صورت، با تمرکز صرف بر بینی نادیده گرفته شود.

توصیة مکرّر مؤلّف به بیماران عزیز، آن است که در جرّاحی پلاستیک بینی، اصراری بر کوچک شدن بیش از اندازة بینی نداشته باشند. در جرّاحی بینی، حدّ و مرزهایی وجود دارد که عبور از خط قرمز آن‌ها مسبّب بروز عوارض متعدّدی خواهد شد.

درانتهابه سه نکتة مهم دراینزمینهاشاره می‌کنم:

نخست آنکه زیبایی بینی به معنای کوچک شدن آن نیست، بلکه به معنای تناسب قسمت‌های مختلف بینی با یکدیگر و نیز تناسب کلّ بینی با قسمت‌های مختلف چهره است. هدف جرّاحی زیبایی بینی زیباتر به نظر رسیدن چهره است و نه کوچک کردن بینی. چه بسیار بینی­هایی که با وجود کوچک­تر شدن نه تنها بر زیبایی چهره نیفزوده­اند، بلکه تناسب پیشین را نیز از بین برده­اند.

دوم آنکه در جرّاحی بینی، نوع بافت‌های بینی عاملی محدود کننده به شمار می‌آید. بینی‌های با پوست بسیار نازک و یا بسیارضخیم، بارزترین نمونة تأثیر بافت بینی بر نتیجة عمل است. در چنین بینی­هایی، جرّاح حاذق می­تواند با بهره‌گیری از هنر، دانش و تجربة خود بر این محدودیت‌های بافتی چیره شود و در مورد هر بینی روشی خلاقانه برای آن بینی به کار برد.

نکتة سوم آن است که کوچک­ شدن بینی تا زمانی مطلوب است که عملکرد تنفّسی بینی به مخاطره نیفتد. کوچک شدن سوراخ‌های بینی و برداشتن بافت‌های استخوانی، غضروفی و پوستمی‌تواند سلامت فرد را به­دلیل از دست دادن مسیر تنفّسی بینی با مشکلات جدّی مواجه کند. جرّاح بینی با ارزیابی دقیق وضعیت داخل بینی پیش از جرّاحی و با پیش­بینی بسیاری از احتمالات می‌تواند احتمال به خطر افتادن عوارض تنفّسی را به کمترین مقدار برساند.

 

برای خواندن بخش اول- مراقبت‌های پس از جرّاحی پلاستیک بینی - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: زیبایی، جراحی بینی، جراحی پلاستیک، دکتر محسن نراقی، عوارض جراحی بینی، اختلالات بینی، مراقبت های پس از عمل تعداد بازديد: 749 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز