Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 13:43

9
شهریور
آبریــزش بینــــی

آبریــزش بینــــی

صورت خود را بالای یک ظرف آب داغ نگه دارید. روی سر خود یک حوله قرار دهید تا بتوانید بخار را حبس کنید. به مدت 10 دقیقه در این بخار نفس بکشید. سپس بینی خود را با فشار تخلیه کنید.

تحريريه مجله دنيای سلامت

 

بخار

استفاده از بخار آب نیز یکی دیگر از روش‌های موثر و خانگی برای درمان آبریزش بینی است. این کار به تخلیه مخاطی که موجب آبریزش بینی می‌‌شوند کمک می‌‌کند.
صورت خود را بالای یک ظرف آب داغ نگه دارید. روی سر خود یک حوله قرار دهید تا بتوانید بخار را حبس کنید. به مدت 10 دقیقه در این بخار نفس بکشید. سپس بینی خود را با فشار تخلیه کنید. این کار را سه الی چهار بار در روز تکرار کنید.
شما می‌‌توانید پیش از تنفس در بخار آب، چند قطره اکالیپتوس و یا نعنا در آب بچکانید.
اگر نمی‌خواهید از این روش استفاده کنید، با آب گرم حمام کنید.

 

آب نمک

استفاده از آب نمک بهترین روش برای درمان آبریزش ناشی از تحریک بینی و مخاط است. آب نمک موجب رقیق شدن مخاط شده و در نتیجه خروج آنها از بینی را تسهیل می‌‌کند. همچنین مجرای تنفسی را از عوامل تحریک کننده و آلودگی‌‌ها پاک می‌‌کند.
1 –  نصف قاشق چای‌خوری نمک را با  دو لیوان آب گرم مخلوط کنید.
2 – با استفاده از یک قطره چکان، چند قطره از محلول را در هر بینی خود بریزید و سرتان را به سمت عقب برگردانید.
3 – به آرامی، نفس خود را به داخل فرو برید تا محلول به قسمت‌های عمیق تری از مجاری تنفسی شما راه پیدا کند. حال بینی خود را با فشار تخلیه کند تا تمام مخاط اضافی و محلول خارج شوند.
4 – این کار را چندین بار تکرار کنید تا حالتان بهتر شود.
5 – روزی چند بار از آب نمک به همین روش استفاده کنید تا آبریزش بینی شما کاهش پیدا کند.

 

زردچوبه

زردچوبه برای درمان بسیاری از بیماری‌‌ها توصیه می‌‌شود. از آنجا که آبریزش بینی یکی از علائم بیماری‌های دیگر است، مصرف زردچوبه می‌‌تواند در جلوگیری از آن موثر باشد. این ادویه خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، آنتی باکتریالی و ضد ویروسی دارد. این خواص، نه تنها به درمان آب ریزش بینی کمک می‌‌کند، بلکه در بهبود سرماخوردگی‌های شدید نیز تاثیر به سزایی دارد.
نصف قاشق چایخوری از زردچوبه خشک و آسیاب شده را با یک پیمانه روغن بذرکتان مخلوط کنید. این ترکیب را بر روی شعله قرار دهید تا زمانیکه بخار و دود از آن خارج شود. حال این بخار را وارد بینی خود کنید. اینکار را دو بار در روز انجام دهید.
 

زنجفیل

زنجفیل دارای طیف گسترده ای از آنتی اکسیدان‌ها، آنتی ویروس‌‌ها و ضد قارچ‌هاست که در بهبود آبریزش بینی ناشی از عفونت‌های ویروسی موثر است.
برای التیام آب ریزی بینی، روزانه مقداری زنجفیل خام را به همراه کمی نمک بجوید.
مقداری ریشه زنجفیل را به صورت رشته‌های نازک ببرید، در یک پیمانه آب بیاندازید و بر روی حرارت قرار دهید تا ترکیب به جوش بیاید. حال می‌‌توانید به این دمنوش مقداری عسل اضافه کنید تا طعم آن بهبود پیدا کند. بهتر است از این ترکیب روزی 3 - 4  بار استفاده کنید.

 

سیر

سیر یکی از آن سبزیجات شگفت‌انگیزی است که به دلیل خواص متعدد ضد میکروبی خود، برای درمان بسیاری از بیماری‌ها، از جمله آبریزش بینی توسط پزشکان توصیه می‌‌شود.
 3 - 4  حبه سیر را در یک پیمانه آب ریخته و بر روی حرارت قرار دهید تا چند دقیقه بجوشد. حال محلول را از یک صافی رد کنید و به نوشیدنی مقداری شکر اضافه کرده و میل کنید. روزانه دوبار از این نوشیدنی استفاده کنید.
 هر روز تکه ای کوچک از سیر را به صورت خام بجوید تا بدنتان گرم شود و آبریزش بینی شما کاهش پیدا کند.

 

عسل

عسل به دلیل خواص آنتی باکتریال و آنتی ویروسی‌اش در درمان بیماری‌های مولد آبریزش بینی بسیار موثر است.
دو قاشق غذاخوری عسل را در یک لیوان بریزید. مقداری پودر دارچین و نصف قاشق چایخوری آب لیمو به آن اضافه کنید. این ترکیب را روزی دوبار مصرف کنید.
دو قاشق چایخوری عسل را در یک لیوان آب گرم بریزید و روزی دوبار از این نوشیدنی میل کنید.

 

برچسب ها: عفونت، آبریزش بینی، درمان آبریزش بینی، سرماخوردگی، مخاط ببینی تعداد بازديد: 1322 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز