Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 03:18

20
بهمن
آشنایی با دستگاه نوارعضله (2)

آشنایی با دستگاه  نوارعضله (2)

در طول مراحل نوارگیری بیمار و تجهیزات را دائم بازدید كنید.

 

دو نوع اصلی الكترود وجود دارد

سطحی و سیم باریك، الكترودهای سطحی خود به دو گروه تقسیم می‌شوند. گروه اول الكترودهای فعال كه در سطح آنها آمپلی فایر وجود دارد و امپدانس را بهبود می‌بخشد. الكترود دیگر، الكترود غیرفعال است كه سیگنال  EMG را بدون آمپلی‌فایر درونی آشكارسازی می‌كند. الكترودهای سیم باریك برای ورود به درون عضله به یك سوزن نیاز دارند.

مزایای الكترودهای سوزنی سیم باركی عبارتند از: پهنای باند وسیع، ناحیه آشكارسازی اختصاصی‌تر، توانایی مطالعه عضلات عمقی، جداسازی بخش‌های مشخص عضلات بزرگ و توانایی مطالعه عضلات كوچك كه آشكارسازی آنها به دلیل اثر عضلات كناری با الكترودهای سطحی غیرممكن است. بافت عضلانی نرمال در حالت استراحت از نظر الكتریكی غیرفعال است. هنگامی كه الكترود سوزنی وارد عضله می‌شود پتانسیل عمل ناشی از وارد كردن سوزن روی صفحه اسیلسكوپ مشاهده می‌شود و پس از زمان كوتاهی از بین می‌رود. پس از آن برای یك عضله سالم در حال استراحت نباید پتانسیل عمل روی اسیلسكوپ مشاهده شود.

پس از قرار دادن الكترود یا الكترودها از بیمار خواسته می‌شود كه عضله مورد آزمایش را منقبض كند (برای مثال با خم كردن بازو). آشكار شدن، اندازه و شكل موجی كه روی اسیلسكوپ ظاهر می‌شود (پتانسیل عمل)، اطلاعاتی را در مورد توانایی عضله در پاسخ به تحریك عصبی به دست می‌دهد. هر عضله‌ای كه منقبض می‌شود یك پتانسیل عمل تولید می‌كند كه اندازه عضله روی نرخ (فراوانی رویداد) و اندازه (دامنه) پتانسیل عمل موثر است.

هر چه انقباض عضلانی شدیدتر شود فیبرهای عضلانی بیشتری پتانسیل عمل تولید می‌كنند تا هنگامی كه گروهی نامنظم از پتانسیل‌های عمل با نرخ و دامنه‌های متفاوت در انقباض كامل ظاهر می‌شوند. Emg اغلب همراه با Ncv (اندازه‌گیری سرعت هدایت عصبی) استفاده می‌شود. در این آزمایش، سیگنال‌ها ممكن است به بزرگی 2 میلی‌ولت باشند و از طریق سیستم صوتی و یا یك نمایشگر CRT آشكار شوند. چنین پاسخ برانگیخته‌ای می‌تواند برای تعیین مدت زمان هدایت عصبی یا مطالعه عملكرد سیستم عصبی- عضلانی به كار رود.

كاربری دستگاه

بحث فیلترینگ در این دستگاه از اهمیت بالایی برخوردار است. برای مثال، یكی از نویزهایی كه اغلب با آن مواجه هستیم نویز برق شهر است. در پیدا كردن گراند مناسب یكی از عوامل بسیار مهم برای دریافت، سیگنال قابل قبول است. -‌ بیشترین شكایات در مورد دستگاه‌هایی كه نقش ثبت‌كننده، سیگنال‌های حیاتی بدن را دارند، نویزهای محیطی است كه بر عملكرد دستگاه تأثیر می‌گذارد. برای رفع این مشكل، ابتدا باید فیلترینگ دستگاه تنظیم شود در غیر این صورت باید از صحت عملكرد لوازم جانبی اطمینان حاصل شود.

منابعی كه می‌تواند روی عملكرد دستگاه EMG تاثیر بگذارند و سبب خطا شوند به قرار زیر است:

-‌ نزدیكی به ایستگاه‌های ارتباطی موبایل و یا رادیو

‌ - تلفن‌های همراه

- ‌ تداخل‌های فركانس بالا از دیگر دستگاه‌ها

-‌ اثرات مستقیم یا غیرمستقیم تخلیه الكتریكی الكترواستاتیك

اگر نمی‌توانید علت‌های تداخل را حذف كنید، دستگاه را در محل دیگری بگذارید. همیشه باید اطمینان حاصل كرد كه منابع تداخل مثل تلفن‌های همراه و غیره نزدیك تجهیزات EMG وجود نداشته باشد. ایجاد فیلدهای الكتریكی و مغناطیسی باعث خطا در نتایج اندازه‌گیری خواهند شد و یا ممكن است حتی اندازه‌گیری را غیرممكن سازد.

الكترودها را در هنگام نوارگیری لمس نكنید. همچنین مطمئن شوید كه الكترودها و بیمار با قسمت‌های دیگر تماس نداشته باشند. در طول مراحل نوارگیری بیمار و تجهیزات را دائم بازدید كنید. برای كاهش تداخل جریان متناوب برق و یا مگنتیك، وضعیت تخت و یا صندلی مریض بایستی تا حد امكان از كابل‌های دیگر دستگاه‌ها دور باشد. تجهیزات و هر دستگاه دیگری باید در اتاق به گونه‌ای نصب شوند كه تداخل تشعشع ساطع‌شده از مانیتورها به حداقل برسد. دستگاه نباید در مجاورت ترانسفورماتورهای با بار بالا و یا موتورها و یا تجهیزات X-RAY نصب شود. پس از اتمام تست تمام الكترودها و تمام لوازم جانبی كه به بدن بیمار وصل می‌شوند، باید كاملا با الكل تمیز شود.

نگهداری دستگاه

ثبت و آنالیز سیگنال در این دستگاه به صورت دیجیتال است در نتیجه مانند دستگاه‌های آنالوگ نیازی به كالیبراسیون دوره‌ای ندارد.

 

برچسب ها: انقباض عضلانی، دستگاه نوار عضله، الكترودهای فعال، الكترودهای سوزنی، كاربری دستگاه نوار عضله تعداد بازديد: 1002 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز