Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 12:33

14
بهمن
آشنایی با دوربین گاما (2)

آشنایی با دوربین گاما (2)

وقتی فوتونی جذب كریستال شده و جرقه نورانی ایجاد می‌شود، هر لامپ PM یك پالس خروجی جریان تولید می‌كند؛ بنابراین لامپ‌های PM نظیر مبدل نور مرئی به جریان الكتریكی عمل می‌كند.

 

در نهایت باعث می‌شود كه تعداد PMT مورد استفاده كمتر شود و این مساله خود باعث بهتر شدن رزولوشن انرژی می‌شود. تیوب فتومولتی پلایر كه شامل فتوكاتد، منبع تغذیه ولتاژ بالا (تقویت‌كننده الكترون) و در نهایت قسمت خروجی است. وقتی فوتونی جذب كریستال شده و جرقه نورانی ایجاد می‌شود، هر لامپ PM یك پالس خروجی جریان تولید می‌كند؛ بنابراین لامپ‌های PM نظیر مبدل نور مرئی به جریان الكتریكی عمل می‌كند. دامنه پالس هر لامپ به‌طور مستقیم متناسب است با مقدار نوری كه فتوكاتد آن دریافت كرده است. نور حاصله در لایه فتوكاتد فتومولتی پلایر به تعدادی الكترون‌های كم‌انرژی تبدیل می‌شود، فتوكاتد از ماده BIALKALI نظیر سزیوم آنتی‌مون ساخته شده است و سطح داینودها از مواد مشابهی پوشانیده شده‌اند و پتانسیل مثبت روی هر داینود مرتب افزایش می‌یابد.

سپس الكترون‌های منتشره از فتوكاتد در طول فتومولتی پلایر از یك داینود به داینود بعدی با اختلاف پتانسیل كلی حدود V 2000 شتاب می‌گیرند. با برخورد هر الكترون به سطح داینود دو یا سه الكترون از آن تابش می‌شود، در نتیجه بهره تقویت افزایش می‌یابد. در نهایت جریان خروجی فتومولتی پلایر را می‌توان به مدرا تقویت‌كننده داد، تا در وسایل اندازه‌گیر توان، مقیاس‌ها یا صفحه نمایش استفاده شود.

آن لامپ‌هایی كه نزدیك نقطه تولیدكننده نور باشند، بزرگ‌ترین پالس‌ها و آنها كه از آن دور هستند علایم كوچكی ایجاد می‌كنند، در نتیجه هر تیوپ متناسب با میزان نزدیكی به جرقه، پالس الكتریكی تولید می‌كند، این پالس‌ها به قسمت تعیین موقعیت رفته و این قسمت موقعیت نور سنتیلاسیون را برحسب محورهای Y، X محاسبه كرده و همچنین روشنایی آن را بر حسب Z یا محور دامنه، (E) انرژی تعیین می‌كنند. در بعضی موارد پالس‌های خروجی آن‌قدر كوچك هستند كه در پارازیت‌های الكتریكی معمولی لامپ PM گم می‌شوند و بنابراین از نظر تصویری هیچ كاربردی ندارند.

در ابتدا به بیمار یك رادیوایزوتوپ تزریق می‌شود، پس از مدتی ماده رادیوایزوتوپ توسط عضو مورد نظر جذب و شروع به تابش اشعه گاما می‌كند. فوتون‌های تابش‌شده از عضو مورد نظر به كلیماتور برخورد كرده و كلیمتور آن دسته از پرتوهای گامایی را كه به موازات حفره‌هایش حركت می‌كنند، به طرف كریستال عبور می‌دهد، با برخورد پرتوها به كریستال، كریستال شروع به جرقه زدن می‌كند. در واقع این عمل كلیماتور موجب می‌شود كه جرقه‌های نورانی در كریستال، تصویری از توزیع رادیوایزوتوپ در زیر آن را، ایجاد كنند.

تعداد اشعه گامایی كه به هر نقطه از كریستال می‌رسند متناسب با مقدار رادیوایزوتوپ موجود در ناحیه پایین آن است. اشعه‌هایی كه در جهتی غیر از كلیماتور و كریستال شود از میان آن‌ها عبور كند تصویری تولد نمی‌كند. بنابراین دیده می‌شود كه فقط درصد كمی از اشعه گامای نشرشده توسط اندام نشان‌دار، آشكار می‌شوند و ایجاد تصویر می‌كنند. با جذب اشعه گاما در یك نقطه از كریستال فوتون‌های نورانی تولید می‌شوند كه شدت آنها متناسب با انرژی اشعه گامای جذب‌شده است. موقعیت جرقه‌های نورانی توسط لامپ‌های فتومولتی پلایر كه در پشت كریستال قرار می‌گیرند، تعیین می‌شود.

به این صورت كه تیوب‌های PMT نور تولیدشده در كریستال را به پالس‌های الكتریكی تبدیل می‌كند. یك لایه شفاف میان كریستال و لامپ‌های PM قرار دارد تا بین آنها ارتباط اپتیكی برقرار كند. مشخصه اپتیكی این لایه اثر خیلی مهمی در قدرت تفكیك و یكنواختی میدان این نوع آشكارسازها دارد. در مرحله بعد مدار الكترونیكی تعیین مكان، موقعیت پالس‌ها را تشخیص داده و آن را به مدار پردازش می‌فرستد. مدار پردازش، پس از اعمال پردازش‌های مورد نیاز روی سیگنال‌های دریافتی، آن را برای نمایش به مانیتور رایانه می‌فرستد و به این ترتیب تصویر عضو مورد نظر روی صفحه مانیتور نمایش داده می‌شود.

كاربری دستگاه

از آنجا كه دستگاه دارای بخش‌های مختلف الكترونیكی و مكانیكی است، امكان بروز نقص در هر دو بخش وجود دارد و از جمله علل پیدایش آن می‌توان به مواردی چون بالا رفتن عمل كاركرد دستگاه، عملكرد ناصحیح، نوسانات برق و... اشاره كرد. با توجه به اینكه دوربین گاما دستگاهی با كاربرد تشخیصی است و نه درمانی، در صورت وجود نقص در دستگاه، اسكن‌های انجام‌شده قابل اعتماد نبوده و صحیح نیست. لذا پزشك متخصص نمی‌تواند به درستی بیماری را تشخیص دهد، در نتیجه امكان پیشرفت بیماری در هر مرحله وجود داردو در صورت عدم تشخیص بیماری (از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی، تومورهای سرطانی و...) امكان پیشرفت و مرگ بیمار وجود دارد.

از آنجا كه این دستگاه تنها یك آشكارساز بوده و مولد تولید اشعه نیست، اپراتور، در خطر پرتوگیری از جانب خود دستگاه نیست؛ اما به جهت حركت دستگاه در جهت‌های گوناگون، دقت در زمان كار لازم است در هر صورت خطر چندانی متوجه اپراتور نیست. این دستگاه اغلب با پرینترهای پزشكی، رایانه‌های server PACS، دستگاه Gated نوار قلب، UPS در ارتباط بوده و استفاده می‌شود.

 

 

برای خواندن بخش اول- آشنایی با دوربین گاما - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: كاربری دستگاه گاما، پارازیت‌های الكتریكی گاما، فتومولتی پلایر گاما، اشعه گامایی، عمل کرد دستگاه گاما تعداد بازديد: 882 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز