Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 00:21

13
اسفند
بهبود سیستم گردش خون

بهبود سیستم گردش خون

سلامت افراد در گرو عملکرد هر چه بهتر سیستم گردش خون می باشد. زیرا خون، اکسیژن و مواد مغذی را به بافت‌ها و سلول‌های بدن می‌رساند. در اینجا 6 روش موثر برای بهبود گردش خون ارائه شده است.

نادیا زکالوند

 

سیستم گردش خون با پمپاژ قلب عمل کرده و این مایع قرمز رنگ را در کل بدن به گردش در می آورد.

به طور کلی سلامت افراد در گرو عملکرد هر چه بهتر سیستم گردش خون می باشد. زیرا خون، اکسیژن و مواد مغذی را به بافت ها و سلول های بدن می رساند.

بنابراین چگونه می توان عملکرد سیستم حیاتی مورد بحث را بهبود بخشید؟ به طور کلی به عنوان یک نقطه شروع، سه گام اساسی برای داشتن سیستم گردش خون بهتر، شامل ترک سیگار، کاهش مصرف چربی های اشباع شده و پرهیز از نشستن طولانی مدت، نیاز است.

در این مقاله 6 روش موثر برای بهبود گردش خون که به وسیله یکسری مستندات علمی ثابت شده اند، ارائه شده است.

کنترل وزن بدن

اضافه وزن و چاقی، عملکرد سیستم گردش خون را مختل می کند.

مطالعات علمی نشان داده کاهش وزن، سطح پروتئینی به نام آدیپونکتین در بدن را افزایش داده و باعث بهبود عملکرد رگ های خونی می شود.

ورزش های هوازی (پیاده روی تند)

پیاده روی تند و در حقیقت ورزش های هوازی باعث بهبود سیستم گردش خون می شود. مطالعات نشان می دهد که این دسته از ورزش ها، توانایی بدن در دریافت اکسیژن را بالا می برند.

ورزش های هوازی همچنین ظرفیت رگ های خونی را توسعه داده و باعث بالا رفتن کارایی آنها می شود، در نتیجه ماهیچه ها راحت تر و بیشتر اکسیژن دریافت می کنند.

در نهایت بدن در اثر انجام فعالیت های روزانه دیرتر و کمتر خسته می شود.

یوگا

یوگا ورزشی است که برای افراد مبتدی بسیار مناسب می باشد. یوگا شامل حرکات کششی، چرخشی و خمشی بوده و باعث انبساط و انقباض در رگ ها می شود.

در نتیجه اجرای این حرکات، وضعیت گردش خون بهبود می یابد. تحقیقات علمی صورت گرفته در سال 2014 اثبات می کند که یوگا برای قلب و عروق بسیار مناسب بوده و سوخت و ساز بدن را تنظیم می کند.

برای این منظور می توانید از حرکت "سگ رو به پایین" را تمرین کنید.

برای اجرای این تمرین، مراحل زیر را انجام دهید

1- به صورت چهار دست و پا بنشینید. آرنج دست های خود را کشیده و قسمت بالای کمر بین دو شانه را آزاد کنید.

2- نفس به درون بدهید.

3- زانو ها را بالا آورده و در این حالت پشت خود را از لگن خاصره به سمت عقب بکشید. در این حالت بازوها و کمر شما در یک خط قرار می گیرد.

4- اکنون پاها را بکشید و سرتان را بین بازوهایتان قرار دهید.

5- بازوها و پاهایتان را محکم و کاملا صاف نگه دارید.

6- وقتی کمر و سینه در وضعیت صحیح قرار بگیرد، می توانید به آرامی از شکم نفس بکشید. مراقب باشید قفسه سینه تان به پایین نیفتد و در عین حال، کمرتان گود نشود.

7- اجازه دهید گردن تان در وضعیت آرامش قرار گیرد.

8- در این حالت به اندازه سه بار تنفس عمیق باقی بمانید و به آرامی به حالت شروع در آیید.

این حرکت یوگا جریان گردش خون در بدن را بسیار خوب و روان می کند.

مصرف ماهی های چرب

اسیدهای چرب امگا 3 که در ماهی های چرب از قبیل سالمون، تن، ساردین و خال مخالی یافت می شوند در سلامت قلب و عروق و همچنین سیستم گردش خون نقش بسزایی ایفا می کنند.

البته برای کسانی که گیاه خوار-خام خوار هستند بهترین منبع حاوی اسیدهای چرب امگا 3، کلم بروکلی می باشد. علاوه بر این، می توان از مکمل های غذایی امگا 3 نیز استفاده کرد.

نوشیدن چای

آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز و سیاه، سلامت قلب و عروق و همچنین بهبود عملکرد سیستم گردش خون را تضمین می کند.

مطالعات نشان می دهد که چای روی سلامت عروق تاثیر مستقیم داشته و از بروز بیماری سرخرگ های کرونری جلوگیری می کند. 

تنظیم سطح آهن خون

آهن یک ماده معدنی حیاتی برای عملکرد درست سیستم گردش خون می باشد.

این ماده معدنی در تولید  هموگلوبین که یکی از اجزای اصلی سلول های قرمز خون می باشد، موثر است.

هموگلوبین ها وظیفه حمل اکسیژن را برعهده دارند. بنابراین، سعی کنید غذاهایی مثل گوشت قرمز و اسفناج که سرشار از آهن می باشند را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

البته فراموش نکنید که مصرف بیش از حد آهن نیز برای قلب و عروق مضر است و بنابر تحقیقات پزشکی، بین آهن زیاد در خون و مشلات قلبی و عروقی و همچنین کلسترول بالا، ارتباط مستقیمی وجود دارد.

به طور کلی همانطور که گفته شد، سیستم گردش خون گویای وضعیت سلامت بدن می باشد.

بنابراین می توان عواملی را که روی  سیستم گردش خون اثر منفی می گذارد و باعث نقص در عملکرد صحیح آن می شود به صورت زیر دسته بندی کرد:  

عوامل خطرساز سیستم گردش خون

به طور کلی همانطور که گفته شد، سیستم گردش خون گویای وضعیت سلامت بدن می باشد.

بنابراین می توان عواملی را که روی  سیستم گردش خون اثر منفی می گذارد و باعث نقص در عملکرد صحیح آن می شود به صورت زیر دسته بندی کرد:  

فشار خون

فشار خون در اثر فشاری که خون روی دیواره رگ ها ایجاد می کند به وجود می آید. فشار خون با فشار سیستولیک بر فشار دیاستولیک اندازه گیری می شود.

فشار سیستولیک به فشار ایجاد شده بر دیواره رگ ها موقعی که قلب خون را پمپاژ می کند گفته شده و به فشار وارد شده بر دیواره رگ ها زمانی که قلب، خون را به دورن کشیده و به اصطلاح استراحت می کند، فشار دیاستولیک اطلاق می شود.

طبق تحقیقات پزشکی، فشار خون یک شخص بالغ سالم 12 روی 8 می باشد. بنابراین به طور کلی کسانی که دارای فشار خون بالاتر از این مقدار هستند در خطر ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی قرار دارند.

اما از نظر سلامت قلب، برای کسانی که فشار خون شان پایین تر از این مقدار است، جای نگرانی وجود ندارد. 

سلامت خون

همانطور که بیان شد خون وظیفه انتقال اکسیژن و مواد مغذی به سلول های بدن و محافظت از آنها را دارد، بنابراین یک خون سالم باید دارای نسبت متعادلی از سلول های قرمز و سفید باشد. 

سلامت قلب

قلب خون را در کل بدن پمپاژ می کند، بنابراین یک قلب سالم منجربه بهبود گردش خون شده و برعکس یک سیستم گردش خون سالم باعث سلامت قلب می شود.

سلامت عروق

در صورتی میزان کلسترول بد در خون بالا برود، دیواره رگ ها سخت شده و همچنین چربی، باعث گرفتگی عروق می شود.

در نتیجه سیستم گردش خون تحت الشعاع قرار گرفته و درست کار نمی کند. البته عملکرد بد سیستم گردش خون باعث بروز بیماری هایی مثل چاقی و یا دیابت نیز می شود.

بنابراین به طور کلی علائم و نشانه هایی که گویای عدم کارکرد صحیح سیستم گردش خون می باشد را می توان به صورت زیر توضیح داد:

* تپش قلب

* گزگز بدن

* بی حسی و بی حالی

* مور مور شدن

* گرفتگی عضلات

* احساس گرما یا سرما کردن

* تورم و التهاب

بدین ترتیب در صورت مشاهده این علائم فورا باید به یک متخصص رجوع کرد.

در ضمن، روش های درمانی، عموما تلفیقی از رژیم غذایی مناسب، ورزش و دارو است.

با توجه نشان دادن به این موارد، سیستم گردش خون تان را بهبود بخشید و از فواید آن بهره مند شوید.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com 

 

برچسب ها: قلب و عروق، ورزش های هوازی، فشار خون، تغذیه و قلب، سلامت قلب، گردش خون، سیستم گردش خون، کنترل وزن بدن، سلامت خون، سلامت عروق تعداد بازديد: 952 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز