Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 19:45

24
مرداد
همه چیز درباره كلسترول خون (2)

همه چیز درباره كلسترول خون (2)

بخش دوم- در سالهای اخیر راجع به كلسترول مطالب زیادی در روزنامه‌ها، مجله‌ها و حتی فیلم‌ها شنیده‌اید. علی‌رغم این موضوع هنوز افراد زیادی هستند كه نمی‌دانند كلسترول چیست و چگونه بر روی سلامتی اثر می‌گذارد.

 در هر حال چربی در رژیم غذایی برای رشد كودكان لازم و ضروری است افزایش كلسترول خون اهمیت اساسی در ایجاد حملات قلبی و سكته‌ مغزی دارد. مهم‌ترین عوامل خطرساز در ایجاد بیماری‌های قلبی و سكته‌ مغزی عبارتند از: كشیدن سیگار، فشارخون بالا، فقدان فعالیت‌های بدنی، افزایش وزن بیش از حد كه برای پیشگیری و كنترل بیماری بهترین عملكرد، نكشیدن سیگار، كنترل فشارخون، ورزش منظم و روزانه و كنترل وزن است.

اندازه‌گیری كلسترول

اگر به‌طور مرتب به پزشك مراجعه كنید، پزشك توسط آزمایش خون، میزان كلسترول شما را اندازه‌گیری می‌كند معمول‌ترین معیارهایی كه اندازه‌گیری می‌شود، شامل:  كلسترول تام یا كلسترول توتال  كلسترول LDL  كلسترول HDL  تری‌گلیسرید

تفسیر نتایج آزمایش‌ها

كلسترول تام خون، نشان‌دهنده‌ی این است كه میزان كل كلسترول خون شما چه مقدار است. اگرچه میزان كلسترول HDL و LDL، مهم است؛ با این وجود نسبت كلسترول HDL و LDL از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. نتیجه‌ آزمون كلسترول خون ممكن است شما را دچار سردرگمی كند. تمام اعدادی كه نشان‌دهنده‌ی میزان كلسترول است در یكی از سه گروه زیر طبقه‌بندی می‌شود.

گروه اول: سطح كلسترول خون در محدوده‌ی طبیعی قرار دارد. وضعیت انواع كلسترول در این دسته از افراد عبارت است:

اجازه ندهید دیگران باعث نگرانی شما شوند

اگر نتایج آزمایش خون خود را گرفتید و كلسترول بالاتر از میزان طبیعی بود مضطرب نشوید! سطح كلسترول از یك جلسه‌ی معاینه تا جلسه‌ی بعد كمی تغییر می‌یابد. در نتیجه به خاطر داشته باشید كه سطح كلسترول با گذشت زمان تغییر می‌كند اگر سطح كلسترول خون در محدوده‌ی طبیعی باشد، پنج سال بعد نیز این آزمایش را تكرار كنید.

اگر نتیجه آزمایش، سطح كلسترول را بالاتر از حد طبیعی نشان داد، آزمایش خون را باید به دفعات بیشتر انجام دهید.

راجع به نتایج اندازه‌گیری تری‌گلیسیرید

شاخص اندازه‌ تری‌گلیسیرید به‌طور كامل مشخص نیست به هر حال اگر سطح كلسترول خون بالاتر از میزان طبیعی باشد، پزشك ممكن است مطالعات بیشتری انجام دهد. تری‌گلیسیرید بالا با مصرف الكل، وزن بیش از حد و كنترل نامطلوب بیماری قند ارتباط دارد. تمام شرایط فوق برای سلامتی خطرساز است. كاهش وزن، عدم مصرف الكل و بهبود سطح قندخون می‌تواند سبب شود كه تری‌گلیسیرید به حد طبیعی برگردد.

اكنون كه سطوح مختلف كلسترول را می‌دانید

اگر سطح كلسترول به پایین‌تر از حد طبیعی نزول كرد، خوش‌حال باشید! بهتر است بدانید روزانه چه مقدار چربی مصرف می‌كنید، اگر این میزان بالا است (بیش از 90گرم در روز برای مردان یا 65 گرم در روز برای زنان) باید میزان چربی دریافتی را كاهش دهید. كاهش مصرف چربی به‌خصوص چربی‌های اشباع نه تنها راه خوبی برای كنترل سطح كلسترول است، بلكه باعث ایجاد یك وضعیت سلامت در فرد می‌شود.

اگر از لحاظ میزان كلسترول خون در گروه دوم قرار دارید، تمامی اعمال توصیه شده را به خوبی انجام دهید و نگران نباشید. سطح كلسترول خون تا حدی با ژن‌هایی كه از والدین خود به ارث برده‌اید، ارتباط دارد و تا حدودی نیز مربوط به چگونگی عملكرد كبد است. بنابراین بعضی از افراد هستند كه رژیم غذایی پرچرب مصرف می‌كنند اما سطح كلسترول بالا ندارند. باید بدانید خطر حمله‌ی قلبی در شما كه كلسترول خونتان بالاتر از حد طبیعی است دو برابر افرادی است كه كلسترول خون در حد طبیعی دارند.

اگر سطح كلسترول خارج از حد طبیعی باشد، در این صورت باید توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرید. راه‌هایی وجود دارد كه می‌توانید به كمك آن‌ها سطح كلسترول خون را مجدداً به حالت طبیعی برگردانید. در بعضی افراد ممكن است تغییر ساده در رژیم غذایی مورد نیاز باشد. در افرادی كه سطح كلسترول خونشان با رژیم غذایی پایین نمی‌آید، این افراد نیاز به مصرف دارو دارند.

چربی و كلسترول موجود در غذا

به‌طور طبیعی در بعضی از غذاها كلسترول وجود دارد. ما این غذاها را غذاهای حاوی كلسترول می‌نامیم. چربی‌ها به خصوص انواع اشباع شده در رژیم غذایی نسبت به چربی طبیعی موجود در غذاها اثر بیش‌تری بر روی كلسترول خون دارند. همانند كلسترول كه انواع خوب و بد دارد، چربی‌ها نیز خوب و بد دارند.

همچنین غذاها می‌توانند شامل چربی‌های اشباع (چربی‌های بد) یا چربی‌های غیر اشباع (چربی‌های خوب) باشند. چربی‌های اشباع كلسترول خون را بالا می‌برند. در واقع دریافت زیاد چربی‌های اشباع در رژیم غذایی، علت اصلی افزایش سطح كلسترول خون است. از طرف دیگر چربی‌های غیر اشباع باعث افزایش سطح كلسترول نمی‌شود.

انواع چربی‌ها

چربی‌های اشباع: چربی‌های بد یا خوب ممكن است ذهن شما را مغشوش كند، اما یك روش آسان برای شناسایی انواع چربی‌ها این است كه چربی‌های اشباع در درجه‌ی حرارت اتاق جامد هستند. منابع این نوع چربی شامل منابع حیوانی: گوشت قرمز، پوست مرغ، شیر پرچرب و فرآورده‌های آن نظیر خامه، كره و پنیر است. منابع گیاهی، شامل:‌روغن خرما، روغن نارگیل و روغن‌های نباتی جامد نیز جزء چربی‌های اشباع است.

چربی‌های غیر اشباع: چربی‌های غیر اشباع چربی‌های خوب نام‌گذاری می‌شوند. این چربی‌ها در دمای معمولی اتاق به صورت مایع هستند دو نوع چربی غیر اشباع وجود دارد؛ چربی‌های غیر اشباع با چند اتصال و چربی‌های غیر اشباع با یك اتصال. چربی‌های غیر اشباع با چند اتصال در روغن گیاهی (چربی نباتی مایع) یافت می‌شود كه منابع آن شامل: ذرت، كنجد، آفتاب‌گردان و دانه‌های سویا است. این نوع چربی‌ها در ماهی نیز یافت می‌شود كه در افزایش چربی خون نقش ندارند؛ بنابراین برای سلامتی مضر نیست.

چربی‌های غیر اشباع با یك اتصال در روغن بادام زمینی، روغن خردل و روغن زیتون وجود دارد. این چربی‌ها باعث كاهش سطح كلسترول می‌شود و كمك می‌كند كه سطح طبیعی HDL (كلسترول خوب) در بدن حفظ شود.

برچسب ها: رژیم غذایی، تری‌گلیسیرید، حملات قلبی، افزایش كلسترول خون، سكته‌ مغزی، اندازه‌گیری كلسترول، كنترل فشارخون، انواع چربی‌ها تعداد بازديد: 616 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز