Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 00:38

3
مرداد
ارتباط چربی خون با بیماری‌های قلب و عروق (3)

ارتباط چربی خون با بیماری‌های قلب و عروق (3)

بخش سوم- چربی خون یك موضوع علمی مورد توجه پزشكان و دانشمندان مختلف در طول چندین سال گذشته است. در زیر ادامه مقاله را بخوانید.

 

بسیاری از پزشكان بر این باورند كه اگر تصلب شرائین ایجاد شود، كاهش چربی خون تأثیر چندانی نخواهد داشت. در موارد استثنایی، بیمارانی هستند كه به طور ارثی چربی‌خون‌شان بالاست كه كاهش چربی در آنها ممكن است مفید باشد. البته این بیماران بسیار نادرند. برعكس در بعضی افراد، ارتباط مستقیمی بین افزایش كلسترول خون و بروز بیماری‌های سرخرگی قلبی وجود دارد.

به نظر نمی‌رسد كه بالا بودن میزان كلسترول خون خطر عود بیماری سرخرگ‌های قلب را افزایش دهد. با این وجود، پزشكان به خصوص در افراد جوان‌تر، میزان چربی خون را اندازه می‌گیرند. یكی از اهداف این كار، شناسایی بیمارانی است كه میزان چربی خون آنها بالاتر از حد طبیعی است، تا بستگان نزدیك آنها هم تحت بررسی قرار گیرند.

گروه دیگری از پزشكان معتقدند كه برای جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی، بهتر است در تمام طول زندگی مواظبت و پیشگیری به عمل آید. آنها معتقدند كه هر كار كوچك و عملی را كه ممكن است باعث امید بهبودی بیماران باشد، باید انجام داد. مسلماً پرهیز غذایی ساده برای پایین آوردن چربی خون، همانطور كه بعداً توضیح خواهیم داد برای بیمار زیانبخش نخواهد بود.

بیشترین اختلاف نظرها بر سر این است كه آیا در این موارد، باید از دارو استفاده كرد یا خیر. اكثر پزشكان به این سوال جواب منفی می‌دهند. گرچه موارد استثنایی وجود دارد كه مصرف دارو لازم است.

چگونه می‌توان چربی‌های خون را به نوع كم‌خطرتری تبدیل كرد؟

تاكنون این سوال به این معنا بود كه چگونه می‌توان كلسترول و تری‌گلیسرید خون را پایین آورد؟ ولی اكنون كه نقش حفاظتی كلسترول HDL شناخته شده است، اضافه كردن این نوع چربی در رژیم غذایی مورد توجه می‌باشد. تغییر رژیم غذایی برای تنظیم میزان چربی خون، یكی از روش‌های رایج برای این منظور است.

متأسفانه غذا فقط یكی از عوامل متعددی است كه میزان كلسترول و تری‌گلیسرید بدن را تغییر می‌دهد باید در حد امكان از مصرف گوشت خودداری شود، زیرا مقداری از چربی‌ها در بافت‌های بین گوشت و اطراف آن باقی می‌مانند. همچنین گوشت مرغ بهتر از گوشت قرمز است، زیرا بیشتر چربی مرغ در پوست آن جمع می‌شود.

سایر پرندگان مانند مرغابی، چربی بیشتری در گوشتشان دارند و چندان مناسب نیستند. مصرف شیر و پنیر باید محدود شود و مصرف كره نیز به حداقل برسد. خامه در بسیاری از مواد خوراكی مانند شكلات، سس سالاد (مایونز) و بستنی به كار می‌رود؛ بنابراین، از مصرف این مواد نیز باید حتی‌الامكان خودداری كرد.

هنگام پختن غذا نیز به جای كره می‌توان از مارگارین كه كلسترول كمتری دارد، استفاده كرد. روش پختن غذاها هم حائز اهمیت است. كباب و یا بریان كردن بدون روغن بهترین روش پختن مواد گوشتی است. برای سرخ كردن غذا هم بهتر است از روغن‌های نباتی آفتابگردان، روغن ذرت و روغن سویا كه از نوع چربی‌های اشباع نشده هستند، استفاده شود. باید توجه داشت كه روغن‌های نباتی كه نوع آن مشخص نباشد، ممكن است حاوی چربی‌های اشباعی باشند.

سفیده تخم‌مرغ را به تنهایی می‌توان مصرف كرد، ولی زرده تخم‌مرغ كه مقدار زیادی كلسترول دارد، باید با احتیاط مصرف شود. میوه‌ها و سبزیجات را به طور نامحدود می‌توان‌مصرف كرد. برخی از میوه‌ها مثل نارگیل كه حاوی مقدار زیادی چربی‌های اشباع‌شده هستند نیز بهتر است زیاد مصرف نشوند.

به استثنای گردو، سایر انواع آجیل حاوی مقدار زیادی چربی اشباعی هستند و نباید به مقدار زیاد مصرف شوند. بسیاری از مردم با این نوع كاهش كلسترول در رژیم غذایی آشنایی دارند، ولی در دو مورد اشتباه می‌كنند. اشتباه اول اینكه مفهوم كم شدن وزن را با مفهوم كم شدن كلسترول یكی می‌دانند؛ مثلاً مصرف سبزیجات هم دركاهش وزن و هم در كاهش كلسترول مؤثر است.

در مقابل، مصرف كره نباتی (مارگارین) سبب‌كاهش كلسترول خون می‌شود، ولی در كاهش وزن مؤثر نیست؛ زیرا به اندازه كره حیوانی كالری دارد. اشتباه دوم این است كه هنوز تصور می‌شود، تمام چربی‌های غیرحیوانی برای كاهش كلسترول خون مؤثرند. همانطور كه گفته شد، روغن نارگیل حاوی چربی اشباع شده است.

 

برچسب ها: افزایش كلسترول خون، تری‌گلیسرید خون، میزان چربی خون، بیماری‌های سرخرگی قلبی، چربی‌های اشباعی، مارگارین تعداد بازديد: 585 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز