Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 16:14

17
خرداد
از قاتل خاموش غافل نشو (2)

از قاتل خاموش غافل نشو (2)

وقتی كه فشار درون رگ‌ها افزایش می‌یابد، قلب بیشتر خسته شده و با گذشت زمان بزرگ‌تر و عملكرد آن ضعیف‌تر از گذشته می‌شود.

 پرهیز از مصرف سیگار و الكل

یك راه دیگر برای جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی- عروقی ترك سیگار است. مصرف زیاد الكل نیز باعث افزایش فشار خون می‌شود. این ماده گردش خون را در رگ‌ها و رسیدن خون را به قلب مختل و از رسیدن مواد مغذی به بدن جلوگیری می‌كند. كنترل فشار خون در شرایطی كه عادت به نوشیدن الكل دارید، بسیار دشوار است.

سیگار كشیدن نیز روی سلامت قلب اثر می‌گذارد. نیكوتین یكی از هزار ماده شیمیایی موجود در سیگار است كه باعث انقباض رگ‌های خونی و در نتیجه افزایش فشار خون می‌شود و اعتیادآور است. ترك این عادت كار ساده‌ای نیست؛ اما ارزشش را دارد.

جلوگیری از چاقی و اضافه‌ وزن

با افزایش وزن و چاقی، فشارخون نیز بالا می‌رود. كاهش وزن حتی به اندازه 10 پوند، به طور چشمگیری فشار خون را كاهش می‌دهد. به طور كلی، هر چه بیشتر وزن خود را كم كنید، فشار خون‌تان كمتر می‌شود. در كنار كاهش وزن به اندازه دور كمرتان توجه ویژه‌ای داشته باشید.

هر چه دور كمر شما بزرگ‌تر باشد، بیشتر در معرض افزایش فشار خون هستید، به طور كلی مردانی كه اندازه دور كمرشان بیشتر از 102 سانتیمتر است، زنانی كه اندازه دور كمرشان بیش از 88 سانتیمتر است، مردان آسیایی كه اندازه دور كمرشان بیشتر از 90 سانتیمتر است و زنان آسیایی كه اندازه دور كمرشان بیشتر از 80 سانتیمتر است، بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

كاهش مصرف كافئین

شاید لازم باشد مصرف قهوه و نوشیدنی‌های كافئین‌دار را بسیار محدود كنید. نقش كافئین در افزایش فشار خون هنوز به طور كامل مشخص نشده است. گاهی اوقات نوشیدن، مایعات كافئین‌دار موجب افزایش فشار خون می‌شود.

برای مطمئن شدن می‌توانید فشار خونتان را قبل و نیم ساعت بعد از مصرف كافئین اندازه‌گیری كنید. اگر افزایش یافته باشد، احتمالاً به آن حساسیت دارید و باید مصرف آن را كاهش دهید و روزانه بیشتر از دو فنجان قهوه ننوشید.

كاهش استرس

استرس و نگرانی باعث افزایش فشار خون می‌شود. كمی در مورد اینكه چه چیزهایی موجب استرس بیشتر در شما می‌شوند، فكر كنید (كارتان، خانواده‌تان، مسائل مالی و یا بیماری) و بعد از یافتن دلیل استرس، سعی كنید آن را كاهش دهید. اگر نمی‌توانید عوامل استرس‌زا را از زندگی‌تان حذف كنید، با آنها به شیوه سالم‌تری مقابله كنید؛ مثلاً ورزش‌های هوازی انجام دهید، از فواید ماساژ بهره‌مند شوید، یوگا تمرین كنید و ... در غیر این صورت می‌توانید از پزشك متخصص كمك بگیرید.

جلب حمایت اطرافیان

افرادی كه فشار خون بالا دارند، باید به طور مرتب در خانه فشار خون خود را اندازه‌گیری كنند. به كمك پزشك با اصول مراقبت بیشتر آشنا شوید. این افراد باید حمایت خانواده و دوستان خود را به دست آورند تا بیشتر برای كنترل فشار خونشان ترغیب شوند.

 خطرات افزایش فشار خون

بسیار مهم است كه اجازه ندهید فشار خون‌تان از (mm Hg.) 90/140 بالاتر رود، چرا كه فشار خون بالاتر از این مقدار می‌تواند خطراتی به همراه داشته باشد.

 عوامل افزایش فشار خون

مصرف زیاد الكل، یا در معرض فرد سیگاری قرار گرفتن، دیابت، نارسایی كلیه، وراثت، چاقی، كم‌تحركی،جنسیت مرد در سنین بالای 45، جنسیت زن در سنین بالای 55، استفاده از قرص‌های ضدبارداری و افزایش میزان كلسترول. تمام بزرگسالان به طور میانگین 5 لیتر خون در بدنشان جریان دارد.

وجود خون برای زندگی حیاتی است؛ زیرا اكسیژن را از ریه‌ها به تمام بافت‌های بدن می‌رساند. علاوه بر اكسیژن، مواد مغذی و ویتامین‌ها نیز توسط خون حمل می‌شود. وقتی كه رگ‌های خون بدن مسدود می‌شوند، خون به اندازه كافی به ارگان‌ها نمی‌رسد و همین مسأله باعث افزایش فشار خون می‌گردد.

وقتی كه فشار درون رگ‌ها افزایش می‌یابد، قلب بیشتر خسته شده و با گذشت زمان بزرگ‌تر و عملكرد آن ضعیف‌تر از گذشته می‌شود. وقتی كه به موارد فوق چاقی، مصرف سیگار و دیابت هم اضافه شود، خطر حمله قلبی، سكته و نا‌رسایی كلیه بسیار بیشتر می‌شود.

 

برچسب ها: چاقی، استرس، اضافه وزن، كاهش مصرف كافئین، پیشگیری از چاقی، پرهیز از مصرف سیگار، پرهیز از مصرف الکل، كاهش استرس تعداد بازديد: 650 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز