Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 04:10

7
فروردین
توصیه‌هایی برای بیماران قلبی درنوروز

توصیه‌هایی برای بیماران قلبی درنوروز

در اینجا به مواردی كه بیماران قلبی باید در نوروز رعایت كنند اشاره می‌شود. یكی از این موارد تغذیه است. معمولاً افراد اعتقادشان بر این است كه در نوروز می‌توانند رژیم خود را بشكنند.

دكتر منوچهر قارونی؛ متخصص قلب و عروق

 

همان‌طور که می‌دانید، نمك دشمن بیماران قلبی است؛ به‌خصوص كه معمولاً شب اول عــــید رســم اســت خانواده‌ها ماهی می‌خورند و اغلب هم ماهی همراه با نمک مصرف می‌‌شود و این در بیمارانی قلبی كه نارسایی قلبی یا تنگی عروق كرونر دارند، باعث تشدید بیماری می‌شود.

در مهمانی‌ها نیز اگر دقت كنید، اولین چیزی كه بعد از چای ‌تعارف می‌شود، آجیل است كه معمولاً اول پسته‌ها ‌خورده می‌شود و بعد نوبت به فندق، بادام، تخمه و نخودچی و... می‌رسد. مسأله دیگر مسافرت‌های نوروزی است. این سفرها با هواپیما، قطار، اتوبوس و هر وسیله دیگری باشد، هر كدام شرایط خاص خود را دارد.

سفر در بیماران قلبی

بیمارانی كه نارسایی قلبی پیشرفته دارند، با اینكه در كابین هواپیما در 5 هزار پا فشار ثابت است، ولی ممكن است در مسافرت‌های هوایی دچار مشكلاتی مثل تنگی نفس، دردهای آنژینی و دردهای قلبی شوند. اما بیمارانی كه از نظر پزشك‌شان قادر به مسافرت هوایی هستند، می‌توانند با هواپیما سفر كنند و بهتر است حتی‌الامكان یك نفر همراه هم داشته باشند.

در سفر با اتومبیل، به‌خصوص اگر مسیر طولانی باشد، آویزان بودن پاها برای چندین ساعت متوالی، در بیماران قلبی ایجاد لخته در ساق پا می‌کند و اگر خوب دقت كنید، وقتی فرد از ماشین پیاده می‌شود، پاهایش متورم و كفش‌ها برایش تنگ است و این نشان می‌دهد كه خون در پا جمع شده؛ بنابراین توصیه می‌شود هر 30- 40 كیلومتر اتومبیل را نگه دارید مقداری پیاده‌روی كنید و سپس راه بیفتید.

در بین وسایل نقلیه قطار از همه مناسب‌تر است، زیرا شخص می‌تواند راه برود، بنشیند، بخوابد و... . نكته دیگر اینکه بیماران حتماً باید داروهای قلب خود را در سفر همراه داشته باشند؛ به‌خصوص قرص نیتروگلیسیرین (قرص زیرزبانی).

 نکته بسیارمهم

نكته مهم دیگر اینكه ما ایرانی‌ها عادت داریم در هنگام دید و بازدید با هم روبوسی و از این طریق میكروب‌ها را به یکدیگر منتقل كنیم.

در ایام نوروز و با تغییرات ناگهانی هوا در بهار و احتمال ابتلای بیشتر به سرماخوردگی و انتقال آن از طریق روبوسی، میكروب‌ها به راحتی به بیماران قلبی منتقل می‌شوند و بیماری كه سكته قلبی كرده و قلبش بزرگ است، در معرض ابتلا به ذات‌الریه قرار گرفته و ممکن است حالش وخیم‌تر شود.

بنابراین لازم است در ایام نوروز به این نكات مهم توجه گردد. پس در این ایام، اولاً رژیم غذایی را فراموش نكنید؛ به‌خصوص بیماران قلبی که باید بیشتر مراقب باشند.

نكته دوم سفر و وسیله‌سفر کردن است. مورد سوم اینکه سرماخوردگی باعث تشدید بیماری قلبی می‌شود و به همین دلیل بهتر است از روبوسی کردن‌های متوالی خودداری شود.

معمولاً در هفته دوم عید بخش ccu بیمارستان‌ها به علت عدم رعایت این موارد و سكته‌های قلبی پذیرای بیماران بیشتری است. 

اگر در نوروز و تعطیلات دچار ناراحتی قلبی شدیم، چه كنیم؟

نگران نباشید خوشبختانه در ایام نوروز تمام مراکز درمانی، خانه بهداشت، پزشكان و... در حال انجام وظیفه هستند. به آنها مراجعه كرده و این کار را به زمان بازگشت از تعطیلات موکول نکنید.

دست‌دست نكنید هر وقت حس كردید ناراحت هستید، نزد پزشك بروید و دارو را مصرف كنید. بیمارانی که نارسایی قلبی دارند، باید همیشه قرص‌های ادرارآور ‌همراه خود داشته باشند. پس از مصرف نمك، خوردن قرص ادرارآور باعث دفع سموم می‌شود. اگر درد قلب‌تان با قرص بهبود نیافت، حتماً ‌به پزشك مراجعه كنید و این کار را به تعویق نیندازید.

توصیه‌هایی در مورد فشارخون و قلب

افرادی كه فشارخون بالا دارند، باید دقت كنند كه در ماه فروردین به علت عدم رعایت رژیم، معمولاً فشارخون بالا می‌‌رود و احتمال سكته مغزی زیاد می‌شود؛ بنابراین به میزان مصرف نمك خود دقت كنید و اگر یك وعده از نمك استفاده كردید، وعده‌های دیگر را حذف و از قرص ادرارآور استفاده نمایید. امیدواریم سالی خوب و خوش، همراه با سلامتی در پیش رو داشته باشید.

 

برچسب ها: قلب، بیماران قلبی، ناراحتی قلبی، سلامتی قلب، افراد بیمار قلبی، سفر افراد بیمار قلبی، رژیم غذایی بیماران قلبی، فشارخون و قلب تعداد بازديد: 2061 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز