Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 13:49

22
فروردین
قلب؛‌ زیر فشار (1)

قلب؛‌ زیر فشار (1)

تعداد زیادی از افراد فشار خونی برای كنترل فشار خون نیاز به مصرف سه تا چهار نوع دارو دارند.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

بیماری‌های قلبی از مشكلات شایعی است كه افراد مبتلا به بیماری‌های كلیوی با آن روبه‌رو هستند. اگرچه طی 30 سال گذشته ابتلا به این بیماری رو به كاهش بوده (در كشورهای توسعه‌یافته مانند آمریكا)، اما در بیماران مبتلا به بیماری مزمن كلیوی متاسفانه هیچ‌گونه كاهشی در ابتلا به حمله قلبی یا نارسایی قلبی دیده نشده است.

افراد مبتلا به دیابت، فشار خون بالا، كلسترول بالا، افزایش وزن، افراد سیگاری، افرادی كه سابقه خانوادگی حمله قلبی و یا سابقه ابتلا به بیماری‌های قلبی دارند، بیشتر در معرض بروز این بیماری‌ها هستند. شایع‌ترین علت بیماری قلبی، سخت شدن رگ‌های خونی است. این اتفاق از زمانی شروع می‌شود كه چربی‌ها در رگ‌های خونی تجمع می‌‌یابند.

ممكن است تجمع این چربی‌ها از دوران جوانی شروع شود، حتی در افراد بدون بیماری‌های كلیوی، با گذشت زمان كلسیم نیز به این تجمع چربی اضافه می‌شود و پلاك‌هایی را ایجاد می‌كنند كه می‌توانند سرخرگ‌های كوچك را در اندام‌هایی مانند قلب، مغز و كلیه مسدود كنند. البته عوامل بسیاری در ایجاد سختی عروق دخالت دارند.

در اینجا به بعضی عوامل خطر در بروز اترواسكلروز در بیماران مبتلا به بیماری مزمن كلیوی و شیوه‌های پیشگیری از آنها می‌پردازیم. فشار خون بالا یكی از شناخته‌شده‌ترین عوامل موثر در بروز حمله قلبی و سكته مغزی است.

معمولا فشار خون را با دو عدد گزارش می‌كنند: عدد فوقانی (بالای خط كسر)، فشار خون سیستولیك و رقمی كه پایین قرار می‌گیرد فشار خون دیاستولیك می‌باشد. افزایش هر دو فشار خون خطر ابتلا را افزایش می‌دهد؛ به‌ویژه در افرادی كه سیگار می‌كشند یا مبتلا به دیابت هستند و یا سطح كلسترول بالایی دارند.

فشار خون 85/130 میلی‌متر جیوه طبیعی، و برای بیماران كمتر از 65 سال مناسب می‌باشد، در فشار خون 90/140 میلی‌متر جیوه احتمال سكته مغزی بیشتر از حمله قلبی است. بیمارانی كه پروتئین از ادرارشان دفع می‌شود و یا كاهش عملكرد كلیه دارند، به نظر می‌رسد این سطح فشار خون میزان آسیب رسانی به كلیه‌ها را كه از پیش مبتلا به بیماری كلیوی بوده‌اند، كاهش می‌دهد. راه‌های فراوانی برای كاهش فشار خون، بدون استفاده از دارو وجود دارد؛ از جمله رژیم غذایی كم‌نمك، ترك سیگار، كاهش وزن و ورزش.

البته بیشتر افراد برای پایین نگهداشتن فشار خون در حد طبیعی نیاز به مصرف دارو دارند. به طور متوسط تعداد زیادی از افراد فشار خونی برای كنترل فشار خون نیاز به مصرف سه تا چهار نوع دارو دارند. چربی موجود در جریان خون (لیپیدها)، به سخت شدن سرخرگ‌ها (اترواسكلروز) منجر می‌گردد.

این چربی‌ها كه كلسترول و تری‌گلیسرید نامیده می‌شوند، برای بدن ضروری هستند و به سلول‌های بدن كمك می‌كنند تا به طور طبیعی فعالیت داشته باشند و به زبان ساده‌تر به تامین سوخت مورد نیاز بدن كمك می‌كنند. تنها در صورتی كه میزان این چربی‌ها از حد مجاز افزایش یابد، منجر به سختی سرخرگ‌ها و به عبارتی گرفتگی و یا انسداد عروق می‌شوند.

بیشتر پزشكان با بررسی سطح كلسترول خون، آن را به عنوان یك مشخصه برای احتمال بروز بیماری‌های قلبی در نظر می‌گیرند. كلسترول خود به دو نوع چربی خوب (HDL) و چربی بد (LDL) تقسیم می‌شود. بسته به تعداد عوامل خطر دیگر در بروز بیماری‌های قلبی- عروقی، بهتر است میزان كلسترول تا 200 میلی گرم در دسی‌لیتر نگه داشته شود...

 

برچسب ها: حمله قلبی، بیماری‌های قلبی، نارسایی قلبی، بیماری‌های كلیوی، بیماری مزمن كلیوی، كلسترول بالا، علت بیماری قلبی، اترواسكلروز تعداد بازديد: 736 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز