Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 17:17

14
فروردین
صاعقه در قلب (1)

صاعقه در قلب (1)

20 درصد از حملات قلبی در نخستین روز هفته رخ می‌دهد، زیرا در این روزها افراد بیشتر دچار استرس می‌شوند و احساس افسردگی می‌كنند.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

امروزه حملات قلبی به عنوان ارمغان زندگی صنعتی به یكی از اصلی‌ترین عامل مرگ و میر بشر در جوامع كنونی تبدیل شده است انواع آلودگی، استرس، رژیم‌های غذایی نامناسب، كم تحركی و ... از عوامل مستعدكننده حملات قلبی و افزایش آمار مرگ و میر ناشی از آن است در این مقاله سعی شده تا ضمن معرفی عوامل بروز بیماری راهكارهای پیشگیری و درمان بیماری آن نیز ارائه گردد.

موقعیت‌های خطر‌ناك

 1- صبح اول وقت: آیا می‌دانید خطر حمله قلبی در صبح 40 درصد افزایش می‌یابد؟

هنگام بیدار شدن از خواب، بدن آدرنالین و هورمون‌های استرس را ترشح می‌كند و باعث افزایش فشارخون و نیاز به اكسیژن بیشتر می‌شود. در این زمان خون غلیظ‌تر شده و به خوبی جریان نمی‌یابد و دلیل اصلی تمام اینها كم ‌آبی بدن است كه به قلب فشار می‌آورد.

2- اولین روز هفته: 20 درصد از حملات قلبی در نخستین روز هفته رخ می‌دهد، زیرا در این روزها افراد بیشتر دچار استرس می‌شوند و احساس افسردگی می‌كنند. پس بهتر است در روزهای تعطیل بیشتر استراحت كنید. صبح اولین روز هفته كمی زودتر از خواب بیدار شوید. دیر خوابیدن در روزهای آخر هفته باعث افزایش فشار خون می‌شود. بهترین كار این است كه برنامه خواب شما همیشه منظم باشد.

3- بعد از خوردن غذای سنگین و یا پرخوری: شام‌های سنگین و پركالری، روی سلامت قلب تاثیر منفی دارند. غذاهای پر چرب و پر كربوهیدرات موجب تنگ شدن و انقباض رگ‌های خونی شده و خون بیشتر مستعد لخته شدن می‌شود. بنابراین همیشه هنگام غذا خوردن تعادل را حفظ كنید. مصرف روزانه یك عدد آسپرین بچه از گرفتگی، چسبندگی و غلظت زیاد خون جلوگیری می‌كند.

4- وقتی كه دچار پیچ‌خوردگی روده‌ها می‌شوید: پیچ‌خوردگی دل و روده فشار بیشتری به قفسه سینه وارد می‌آورد و سرعت برگشت خون را به قلب كاهش می‌دهد؛ بنابراین فیبر بیشتری بخورید، آب بیشتری بنوشید و بدن خود را مرطوب نگاه دارید تا دچار این وضعیت نشوید.

5- در حین یا بعد از انجام ورزش‌های سنگین: شاید قبلا زیاد شنیده باشید كه فردی هنگام پارو كردن پشت بام خانه‌اش دچار حمله قلبی شده‌ است. در واقع حمله قلبی وقتی رخ می‌دهد كه قربانی به آن وضعیت یا شرایط سخت خون‌گرفته است و افزایش ترشح هورمون استرس سبب افزایش فشار خون و حمله قلبی می‌شود. 

بنابراین همیشه معمولی و متعادل، اما مداوم ورزش كنید و اگر می‌خواهید تمرینات خود را افزایش دهید و ورزش را به صورت حرفه‌ای‌تر دنبال كنید، تمرینات خود را آهسته آهسته زیاد كنید تا بدنتان كم‌كم به وضعیت جدید خو بگیرد.  بروز بیماری‌های قلبی و حملات قلبی معمولا با علائم و نشانه‌هایی همراه است.

حتی هنگام رخ دادن یك حمله قلبی، احتمال آنكه فرد به هیچ وجه متوجه آن نشود، بسیار زیاد است. علائم و نشانه‌های حمله قلبی در خانم‌ها با آقایان متفاوت است. و از آنجایی كه خانم‌ها این علائم را بیشتر نادیده می‌گیرند، بیشتر از آقایان در اثر حمله و سكته قلبی جان خود را از دست می‌دهند. (تقریبا دو سوم از خانم‌هایی كه دچار حمله قلبی می‌شوند، هرگز بهبودی نیافته و جان خود را از دست می‌دهند)

راه‌كار‌هایی برای پیشگیری

1- فشار خون‌تان را پایین نگه دارید. در صورتی كه چاق هستید، سعی كنید وزن‌تان را تحت كنترل داشته باشید.

2- ورزش كنید. پیاده‌روی خطر مرگ در اثر بیماری‌های قلبی را كاهش می‌دهد.

3- ایمنی خود را افزایش دهید. برای این كار از عادات بد پرهیز كنید؛ مثلا سیگار نكشید، الكل ننوشید، از مصرف مواد مخدر بپرهیزید، استراحت كافی داشته باشید و حداقل 7-8 ساعت در شبانه‌روز بخوابید.

4- برنامه غذایی سالمی را دنبال كنید. غذاهایی كه سرشار از ویتامین B6 و B12‌ هستند، برای سلامت قلب مفیدند؛ مثل غلات، سیب‌زمینی پخته‌شده، موز، نخود و آجیل بخورید. با كاهش مصرف محصولات حیوانی میزان كلسترول خون خود را كاهش دهید و بیشتر از منابع گیاهی استفاده كنید. 

میوه‌ها و سبزی‌ها حاوی ویتامین‌های آنتی‌اكسیدان هستند كه برای سلامت قلب مفیدند. جوی دوسر، حبوبات، سیب و گلابی باعث كاهش كلسترول می‌شوند. كلم برگ، كلم قرمز، گل كلم، كلم بروكسل، بروكلی، شلغم، چغندر، اسفناج، لوبیا سبز، نخودسبز، لوبیا قرمز و نخود دارای ویتامین‌های گروه B و خصوصا اسیدفولیك می‌باشند. نمك هم كمتر بخورید تا قلب سالم‌تری داشته باشید.

5- درمان صحیح. اگر قبلا یك حمله قلبی داشته‌اید، باید از یك سری داروها برای كاهش احتمال حملات بعدی استفاده كنید.

6- از استرس دوری كنید: مطالعات نشان می‌دهد كه افراد ناامید  سریع‌تر به «آترواسكلروزیس» سرخرگ كاروتیدی دچار می‌شوند. كسانی كه حداقل با دو اتفاق استرس‌زا مواجه می‌شوند، بیشتر در معرض خطر مرگ قرار می‌گیرند. بنابراین داشتن نگاه مثبت به زندگی اهمیت زیادی دارد. اعتماد، توكل و صبر را فراموش نكنید...

 

برچسب ها: افزایش فشار خون، حملات قلبی، بیماری‌های قلبی، كلسترول خون، سلامت قلب، آترواسكلروزیس، انقباض رگ‌های خونی، ترشح هورمون استرس تعداد بازديد: 834 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز