Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 22:51

6
بهمن
ويتامين D بهترين محافظ قلب

ويتامين D بهترين محافظ قلب

طبق نظریات پزشكی، هر فرد روزانه به Iu 2000 ویتامین D نیاز دارد. در تابستان می‌توانید هر روز به مدت 10- 15 دقیقه در برابر نور مستقیم خورشید قرار بگیرید تا ویتامین D مورد نیاز بدن‌تان تامین شود؛

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

 

حتما تا به حال با خواندن این موارد متقاعد شده‌اید كه چرا مصرف ویتامین D تا این اندازه توصیه می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند كه حدود 41 درصد از مردان و 53 درصد از زنان با كمبود شدید ویتامین D مواجه هستند. بسیاری از مردم در مورد میزان مصرف ویتامین D اطلاع چندانی ندارند و البته تعجبی هم ندارد؛ زیرا متخصصان پزشكی مردم را به اندازه كافی راهنمایی نكرده‌اند و دولت‌ها وظیفه دارند این كمبود اطلاعات را جبران كنند.

طبق نظریات پزشكی، هر فرد روزانه به Iu 2000 ویتامین D نیاز دارد. در تابستان می‌توانید هر روز به مدت 10- 15 دقیقه در برابر نور مستقیم خورشید قرار بگیرید تا ویتامین D مورد نیاز بدن‌تان تامین شود؛ اما در فصل سرد، نور خورشید به اندازه كافی قوی نیست تا بتواند ویتامین D مورد نیاز شما را تامین كند. بهتر است دفعه بعد كه آزمایش خون می‌دهید، از پزشك‌تان درخواست كنید تا میزان ویتامین D موجود در خون‌تان را هم تعیین كند.

مقدار مطلوب ویتامین D بدن 35- 55 نانو گرم در هر میلی‌لیتر یا به عبارت دیگر 80- 120 نانومول در هر لیتر است. اگر میزان ویتامین D شما كمتر از این مقدار باشد، بهتر است با مشورت پزشك شروع به مصرف مكمل‌های ویتامین D كنید. شش ماه بعد یك آزمایش دیگر بدهید تا مشخص شود ویتامین D موجود در بدن‌تان به حد مطلوب رسیده است یا خیر؟ اگر خودسرانه مصرف مكمل‌های ویتامین D را شروع كرده و نمی‌دانید كه در این كار زیاده‌روی كرده‌اید یا نه، زیاد نگران نباشید؛

زیرا هیچ خطر جدی شما را تهدید نخواهد كرد. متخصصان می‌گویند مصرف ویتامین D هیچ نوع عوارض جانبی به دنبال ندارد.  با افزایش سن و ورود به مرحله میانسالی و سپس پیری، كمبود ویتامین D در بدن بیشتر می‌شود؛ زیرا بدن قدرت كمتری برای تولید و دریافت ویتامین D از نور خورشید دارد؛ بنابراین اگر در نزدیكان خود فرد كهنسالی دارید، حتما مصرف مكمل‌ها و داروهای حاوی ویتامین D را به او توصیه كنید.

آیا تا به حال این فكر به ذهن‌تان خطور كرده است كه« چگونه می‌توان از نزدیكانم در برابر سرطان، بیماری‌های قلبی، آرتروز و آنفلوآنزای H1N1 محافظت كنم؟» پاسخ این سوال ویتامین D است.

هم‌اكنون زمان آن رسیده است كه یك‌ بار دیگر در مورد اهمیت فوق‌العاده ویتامین D صحبت كنیم. ما پیش از این مطالب زیادی راجع به ویتامین D یا همان ویتامین نور خورشید گفته‌ایم، اما بهتر است یك بار دیگر این تكرار را تحمل كنید؛ چرا كه این بار می‌خواهیم از نتایج شگفت‌انگیز مصرف ویتامین D بگوییم.

 

مادرم چندی پیش راجع به برخی از مشكلات سلامتی‌اش و اینكه چقدر استخوان‌هایش نازك و شكننده شده‌اند، با من حرف می‌زد. من از او پرسیدم كه آیا ویتامین D مصرف می‌كند؟ و او در پاسخ گفت كه دكترش توصیه‌ای در این باره به او نكرده است. من با اطلاع از آخرین یافته‌ها راجع به مزایای استفاده از مكمل‌های ویتامین D، به او تاكید كردم كه حتما مصرف این ویتامین را در رژیم روزانه‌اش بگنجاند؛ زیرا:

1- این ویتامین از سرطان سینه جلوگیری و در افرادی كه مبتلا به سرطان سینه هستند، با پیشرفت آن مقابله می‌كند. تا به حال تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام شده است. براساس آخرین یافته‌ها در زمینه سرطان سینه، زنانی كه كمبود ویتامین D دارند، بیشتر در معرض گسترش این بیماری هستند. 

2- ویتامین D از سرطان روده جلوگیری می‌كند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد، بیماران مبتلا به سرطان روده كه با كمبود ویتامین D نیز مواجهند، دو برابر بیش از بیماران مبتلا به سرطان روده كه كمبود ویتامین D ندارند، در معرض خطر مرگ هستند. 

3- ویتامین D می‌تواند فرد را در برابر شانزده نوع سرطان محافظت كند كه از جمله آنها سرطان‌های كشنده لوزالمعده و ریه است. 

4- ویتامین D از بروز سكته و حملات قلبی جلوگیری می‌كند. پژوهش‌های اخیر پژوهشگران دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد افرادی كه كمبود ویتامین D دارند، 60 درصد بیشتر از دیگران در معرض خطر سكته و حملات قلبی هستند و بعد از گذشت پنج سال قلب‌شان از كار می‌افتد. 

5- ویتامین D، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌كند و به همین دلیل افرادی كه كمبود ویتامین D دارند، بیشتر دچار سرماخوردگی و آنفلوآنزا می‌شوند و آنفلوآنزای H1N1 كه یك بیماری بسیار جدی و خطرناك است، آنها را بیشتر تهدید می‌كند. 

6- ویتامین D خطر شكستگی و ترك خوردن استخوان‌ها را تا 20 درصد كاهش می‌دهد.

7- مصرف مكمل‌های ویتامین D باعث می‌شود بیشتر عمر كنید! دانشمندان هنوز دلیل آن را به خوبی نمی‌دانند، ولی با تحقیقاتی كه روی سه‌هزار فرد بالای 73 سال انجام دادند، دریافتند افرادی كه میزان ویتامین D  بدنشان كم است، تا 83 درصد زودتر از دیگران می‌میرند. 
   

برچسب ها: ویتامین مورد نیاز، مکمل ها، داروی قلب، مراقبت از قلب، ویتامین D تعداد بازديد: 899 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز