Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 04:59

5
فروردین
تعطیلات نوروزی و بیماران قلبی (1)

تعطیلات نوروزی و بیماران قلبی (1)

نظریه‌های مختلفی در مورد علل افزایش حملات قلبی در طول تعطیلات وجود دارد كه پرخوری و مصرف زیاد مواد غذایی چرب و سنگین و كم‌تحركی در این ایام و یا مصرف زیاد نوشیدنی‌های الكلی در روزهای تعطیل می‌تواند از دلایل آن باشد.

تحريريه دنيای سلامت

 

 

طبق بررسی‌های انجام شده، میزان حملات قلبی در ایام تعطیلات افزایش می‌یابد. بررسی‌های محققان، طی سال‌های 1973 تا 2001 نشان می‌دهد از حدود 53 نفر كه فوت كرده‌اند، تعداد افرادی كه در اثر حملات قلبی جان خود را از دست داده‌اند، بیشتر در ایام تعطیل و اولین روز سال نو بوده است!

نظریه‌های مختلفی در مورد علل افزایش حملات قلبی در طول تعطیلات وجود دارد كه پرخوری و مصرف زیاد مواد غذایی چرب و سنگین و كم‌تحركی در این ایام و یا مصرف زیاد نوشیدنی‌های الكلی در روزهای تعطیل می‌تواند از دلایل آن باشد.

افزایش استرس‌های روحی، روانی و هیجانی در روزهای نزدیك به تعطیلات نیز در بروز حملات قلبی بی‌تأثیر نیست. در مورد بروز حملات قلبی و جلوگیری از مرگ در اثر حملات ناگهانی قلبی، یكی از عوامل مهم «زمان» می‌باشد.

مدت زمانی كه طول می‌كشد تا عارضه قلبی تشخیص داده و درمان شود، در نجات جان افراد بسیار مهم است. دقت در تشخیص و مراقبت‌های پزشكی نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. از آنجایی كه در ایام تعطیلات معمولا تعداد كادر پزشكی بیمارستان‌ها كاهش می‌یابد، در نتیجه سرعت رسیدگی بیماران قلبی كم می‌شود و از این‌رو زنده ماندن و احیای فرد ممكن است با مشكل مواجه گردد.

بنابراین لازم است تمام بیماران قلبی در ایام تعطیلات با رعایت نكات زیر بیشتر به فكر سلامتی خود باشند 

1- برای فعالیت‌ها و كارهای خود برنامه داشته باشید. وقتی برنامه‌ریزی روز خود را شروع كنید و هرگز انجام كارهای خود را برای دقیقه 90 نگذارید! وقتی شما برای انجام كارهای خود وقت كم می‌آورید، دچار استرس می‌شوید و این استرس اصلا برای قلب شما خوب نیست.  

2- اگر در روزهای غیر تعطیل ورزش كردید، در تعطیلات نیز به فعالیت بدنی خود ادامه دهید؛ زیرا عدم تحرك و ورزش نكردن به ضرر قلب شماست. ورزش كردن را به آخر وقت موكول نكنید، چون ممكن است هرگز موفق نشوید آن راانجام دهید.  

3- فعالیت بدنی را به كارهایی كه باید در ایام تعطیلات انجام دهید، اضافه كنید؛ مثلا زمانی كه برای خرید می‌روید، ماشین خود را دورتر از محل خرید پارك كرده و بقیه راه را پیاده‌روی كنید.  

4- مراقب خودرو و خوراك خود در این ایام باشید و هرگز وسوسه غذاهای پرچرب و رنگارنگ نشوید. زمانی كه به مهمانی می‌روید و یا مهمان دارید، مراقب باشید از غذاهای سالم استفاده كنید. از شیر و پنیر كم‌چرب استفاده كرده و خوردن میوه و سبزیجات را در این ایام افزایش دهید.   

تعطیلات و بیماران دیابتی

ما سعی داریم با بیان مواردی به بیماران دیابتی كمك كنیم تا با كنترل دیابت خود، مراقب سلامت‌شان باشند تا بتوانند از تعطیلات لذت بیشتری ببرند. رعایت این نكات استرس را در افراد كمتر كرده و تعطیلات را لذت‌بخش‌تر می‌كند.

یكی از نكات مهم در حفظ سلامتی افراد دیابتی، داشتن یك برنامه برای رژیم غذایی است؛ حتی در ایام تعطیلات! خریدن مواد غذایی و آماده كردن غذا باید به گونه‌ای باشد كه فرد را به خوردن مواد غذایی ناسالم و یا استفاده از غذاهای آماده و فست فود وسوسه نكند.

ورزش و فعالیت بدنی خود را در اولویت قرار دهید؛ حتی اگر برای مدت كوتاهی باشد. از خود انتظار نداشته باشید كه كامل باشید و زمان بیشتری را برای ورزش در نظر بگیرید، حتی اگر می‌توانید 5 تا 10 دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید، این كار را انجام دهید. فراموش نكنید كم ورزش كردن بهتر از اصلا ورزش نكردن است.

از آن‌جایی كه تعطیلات معمولا با استرس همراه است، ممكن است برای از بین بردن استرس خود بیش از اندازه بخورید و یا به غذاهای ناسالم رو آورید؛ لذا برای كنترل استرس و آرام كردن خود ورزش كنید تا از میزان افسردگی و استرس شما كاسته شود و همچنین ماهیچه‌های منقبض شده شما در اثر استرس، رها و آزاد گردند؛ بدین ترتیب هم از پرخوری خود جلوگیری كرده و هم سبب آرامش جسم و روح خود می‌شوید.

اگر در ایام تعطیلات به مهمانی و یا برای صرف غذا به بیرون از منزل (رستوران) می‌روید و یا در خانه غذا می‌خورید، حتما برای غذا خوردن خود برنامه داشته باشید. بهتر است قبل از تعطیلات غذاهای سالمی را برای خود آماده و بسته‌بندی كنید در فریزر قرار دهید تا در مواقعی كه فرصتی برای پختن غذا ندارید از آنها استفاده كنید و مجبور به خوردن غذاهای آماده و ناسالم نشوید...

 

برچسب ها: اضافه وزن در تعطیلات، پرخوری در تعطیلات، حملات قلبی در ایام تعطیلات، حملات قلبی در تعطیلات، افزایش حملات قلبی در تعطیلات، مصرف غذای سنگین در تعطیلات، عارضه قلبی تعداد بازديد: 969 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز