Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 23:43

6
بهمن
كنترل خروپف راهكار دارد

كنترل خروپف راهكار دارد

خروپف یك عامل خطر برای فشارخون بالا، بیماری عروق كرونر و نارسایی قلبی است كه در اثر مسدود شدن مجرای تنفسی، آلرژی، سرماخوردگی و برخی مشكلات آناتومیكی مثل انحراف بینی، ایجاد می‌شود.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

 

خروپف یك عامل خطر برای فشارخون بالا، بیماری عروق كرونر و نارسایی قلبی است كه در اثر مسدود شدن مجرای تنفسی، آلرژی، سرماخوردگی و برخی مشكلات آناتومیكی مثل انحراف بینی، ایجاد می‌شود. وقتی كه راه ورودی هوا در گلو بسیار باریك و هوا برای عبور دچار مشكل می‌شود، سرعت تنفس زیاد شده و زبان كوچك شروع به لرزیدن می‌كند كه به این لرزش خروپف می‌گویند.

پژوهشگران معتقدند افرادی كه سازهای بادی مثل فلوت و ترومپت می‌نوازند، با گذشت زمان عضلات تنفسی‌شان تقویت شده و كمتر خروپف می‌كنند. برخی افراد عفونت سینوسی دارند و برخی به آلرژی خاصی دچار هستند كه این عوامل می‌تواند موجب خروپف افراد در حین خواب شود. معمولا اطرافیان چنین فردی دچار عذاب و ناراحتی بیشتری می‌شوند.

تاكنون چندین راه برای درمان نسبی خروپف پیشنهاد شده است كه هرچند به طور صد درصد موثر نیست، ولی در بسیاری از موارد مفید واقع می‌شود. برخی ترجیح می‌دهند برای درمان از طب سوزنی استفاده كنند. طب سوزنی تا حد زیادی خروپف را كاهش می‌دهد. ما در اینجا چند راه دیگر به شما پیشنهاد می‌كنیم كه تا حد زیادی موثرند.

از توپ تنیس استفاده كنید

توپ تنیس را داخل یك پاكت كوچك پارچه‌ای گذاشته، دور آن را بدوزید و زیر بالش خود بگذارید. به این ترتیب هر وقت در حین خواب به پشت شوید (معمولا خروپف در این حالت تشدید می‌شود)، احساس ناراحتی خواهید كرد و بلافاصله به پهلو می‌خوابید و به همین راحتی كمتر خروپف می‌كنید.

شكم خود را محكم ببندید

چیزی شبیه یك كمربند پهن، اطراف قفسه سینه و شكم‌تان محكم ببندید و گره آن را پشت كمر بزنید. این كار باعث می‌شود در طول شب نتوانید به پشت بخوابید و همواره به پهلو بخوابید. البته 30-40 درصد از افرادی كه خروپف می‌كنند، در هر وضعیتی كه بخوابند دچار این حالت می‌شوند؛

اما در همان 60-70 درصد بقیه، بستن یك كمربند یا پارچه به دور قفسه سینه و شكم از نفس‌های غیرطبیعی جلوگیری می‌كند. برخی افراد وقتی به پشت می‌خوابند، نفس‌شان حبس می‌شود. حبس تنفس یا به عبارتی وقفه نفس یكی از عوامل اصلی افزایش فشارخون و بیماری‌های قلبی – عروقی است.

از دستگاه ضد خروپف استفاده كنید

این دستگاه بسیار ساده است و به راحتی فرم دندان‌های بالا و پایین دهان را به خود گرفته، لثه پایینی و انتهای زبان را به سمت جلو می‌كشد. همین كار كوچك باعث می‌شود راه عبور هوا باز و تنفس بهتر شود. این دستگاه را می‌توانید به راحتی از داروخانه‌ها تهیه كنید.

از یك ماسك هوا استفاده كنید

ماسك هوا جلوی حبس نفس را می‌گیرد. این ماسك به یك پمپ متصل می‌شود كه به بینی و گلو هوا می‌دهد و به همین خاطر، همواره راه عبور هوا باز است. البته بعضی افراد نمی‌توانند در حین خواب، ماسك هوا را در اطراف دهان و بینی خود تحمل كنند.

زبان خود را تقویت كنید

وقتی كه زبان شل و ضعیف باشد، در حین خواب سریع به پایین می‌افتد و مانع عبور هوا می‌شود. برخی تمرین‌های خاص موجب تقویت زبان شده و تا حدودی هم آن را تغییر شكل می‌دهند و به این ترتیب زبان بهتر به سقف دهان می‌چسبد. تكرار حرف ت به شكل پشت سر هم، زبان را تقویت می‌كند برای تقویت كناره‌های زبان آن را مرتب به داخل و خارج دهان ببرید، كمی مكث كنید و دوباره این كار را تكرار نمایید.

از اسپری یا قطره بینی استفاده كنید

گرفتگی بینی در طول روز و تمیز نكردن مواد زائد درون آن، یكی از عوامل ایجاد خروپف است. قبل از خواب بینی خود را كاملا تمیز كنید. برای این منظور، اسپری بینی و قطره بینی كمك بسیاری به پاك كردن بینی و حفره‌های آن می‌كند و به راحتی راه عبور هوا باز می‌شود.

 

برچسب ها: بد خوابیدن، خرو پف کردن، خر خر کردن، صدای خروپف، درمان خرو پف تعداد بازديد: 1550 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز