Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 16:31

17
شهریور
تشخیص سرطان (1)

تشخیص سرطان (1)

بخش اول- تشخیص سرطان فقط بعد از مطالعه كامل علائم و انجام آزمایش‌ها و عكسبرداری‌های لازم و بیوبسی (نمونه‌برداری) به وسیله یك پزشك متخصص امكان‌پذیر است.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه پزشك امروز

 

 

چطور می‌توانم بفهمم كه سرطان گرفته‌ام؟

به احتمال زیاد بدون معاینه دقیق به وسیله یك پزشك، نمی‌توانید.

تشخیص سرطان فقط بعد از مطالعه كامل علائم و انجام آزمایش‌ها و عكسبرداری‌های لازم و بیوبسی (نمونه‌برداری) به وسیله یك پزشك متخصص امكان‌پذیر است.

آزمایش پاپ چیست؟

یك آزمایش ساده و بدون درد است كه در آن سلول‌های دهانه رحم برداشته شده و شكل و تغییرات آنها زیر میكروسكوپ بررسی می‌شود.

امروزه تعداد سرطان‌های دهانه رحم در حال كاهش است، زیرا با این آزمایش می‌توان تغییرات غیرطبیعی سلول‌ها و نوع سرطان را قبل از حاد شدن تشخیص داد و اقدام به معالجه نمود.

آیا حتما باید به طور منظم آزمایش پاپ را انجام داد؟

اگر فعالیت جنسی فعال دارید، بله.

توصیه می‌شود كه در یك سال دو آزمایش با فاصله انجام شود و اگر منفی بود هر سه سال یك بار آن را تكرار كنید. بهتر است خانم‌ها در این مورد با دكترشان مشورت كنند.

معاینه برای یافتن سرطان یعنی چه؟

یعنی معاینه دوره‌ای افرادی كه هیچ علامتی ندارند جهت جستجوی بیماری نهفته. آزمایش پاپ و ماموگرافی (عكسبرداری از پستان) در این مورد بسیار مفیدند.

ماموگرافی چیست؟

ماموگرافی نوع خاصی از عكسبرداری برای تشخیص سرطان پستان است. امروزه نوع جدید ماموگرافی كه در آن از درجه پایین اشعه ایكس استفاده می‌شود، آزمایشی بسیار مفید می‌باشد كه هیچ خطری از لحاظ قرار گرفتن در معرض اشعه ایكس ندارد.

چه وقتی باید ماموگرافی انجام داد؟

ماموگرافی همراه با آزمایش‌های فیزیكی پستان به وسیله متخصص، یك توصیه سلامتی است كه انجام آن هر دو سال یكبار برای خانم‌های 50 تا 69 ساله پیشنهاد می‌شود. این آزمایش برای خانم‌های جوان‌تر از 50 سال ضرورتی ندارد.

آیا آزمایش دیگری برای بررسی پستان‌ها وجود دارد؟

بله. انجمن‌های امداد به بیماران سرطانی به همه خانم‌های 40 ساله یا بیشتر، توصیه می‌كنند كه هر ماه سینه‌های‌شان را حتی بعد از یائسگی خودشان معاینه كنند.

خانم‌ها می‌توانند روش صحیح این معاینه را از دكتر، كلاس‌های آموزشی انجمن امداد و یا انتشارات مربوط به این انجمن یاد بگیرند.

آیا وجود هر توده‌ای در سینه به معنای سرطان سینه است؟

نه. بیشتر توده‌های سینه خوش‌خیم بوده و مربوط به بیماری فیبروكیستیك (كیست‌های سینه) می‌باشند نه سرطان. هر خانم هنگام معاینه چنانچه توده‌ای در پستان خود پیدا كند، تصور می‌كند دچار سرطان پستان شده است، اما در صورت یافتن توده باید با دكتر مشورت كرد تا با ماموگرافی نوع توده‌های سینه مشخص شود.

آیا ترشح و یا خونریزی از پستان به معنای سرطان پستان است؟

بیشتر خانم‌هایی كه دچار ترشح از نوك پستان می‌باشند، سرطان سینه ندارند. اما درست این است كه در مورد هرگونه ترشح و خونریزی از نوك پستان باید با دكتر مشورت نمود.

اگر من فكر كردم كه سرطان دارم، چه باید بكنم؟

اول با یك دكتر مشورت كنید. اگر دكتر خانوادگی دارید به او مراجعه و در غیر این صورت به نزدیك‌ترین مركز پزشكی مراجعه كنید و وقت معاینه بگیرید...

 

 

برای خواندن بخش دوم- تشخیص سرطان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: سرطان، درمان سرطان، پیشگیری از سرطان، ماموگرافی، تشخیص سرطان، آزمایش پاپ چیست، سرطان‌های دهانه رحم تعداد بازديد: 938 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز