Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 11:24

27
مرداد
وقتی پایه‌های بدن می‌لرزد (2)

وقتی پایه‌های بدن می‌لرزد (2)

بخش دوم- آسیب‌دیدگی اعصاب، مشكلات گردش خون و عفونت‌ها می‌توانند پاهای افرادی را كه دچار دیابت هستند، آزار دهند. برای جلوگیری از به‌وجود آمدن این شرایط، كارهای زیادی می‌توان كرد.

 

 ناخن رَوَنده

در این وضعیت، گوشه‌های ناخن با درد شدید پوست را كنار زده و داخل آن فرو می‌روند. ناخن رونده با ورم و درد همراه است كه گاه با قرمز شدن پوست آن نواحی بسیار شدید می‌شود و این به معنی عفونت آن ناحیه است كه باید فوراً با كمك پزشك متخصص برطرف شود. ناخن رونده معمولاً در انگشت بزرگ پا ایجاد می‌شود.

عوامل ایجاد كننده ناخن رونده:  چیدن ناخن‌ها به شیوه نادرست  فشار كفش، عفونت‌های قارچی، وراثت و حتی تغذیه نامناسب، كوفتگی و آسیب‌دیدگی انگشت.

درمان: بهترین راه درمان ناخن رونده، پیشگیری از آن است. ناخن‌های خود را به درستی كوتاه كنید و آنها را خیلی از ته نگیرید. همچنین كفش‌هایی بپوشید كه اندازه پاهای‌تان هستند تا پاها فضای كافی داخل كفش داشته باشند. هر روز 3-4 بار پاهای‌تان را داخل آب نسبتاً گرم فرو ببرید و خوب خشك كنید.

برای كاهش درد می‌توانید از ایبوپروفن و استامینوفن نیز استفاده كنید. این درد گاهی اوقات بسیار شدید است و عفونت می‌كند. اگر به دیابت و یا مشكلات مربوط به اعصاب دچار هستید و خون به اندازه كافی در پاهای‌تان جریان ندارد. این عفونت را جدی بگیرید و فوراً به پزشك مراجعه كنید؛ زیرا ممكن است نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیك و داروهای ضدعفونی‌ باشد.

درد پاشنه پا

درد پاشنه در اثر التهاب بافتی كه پاشنه پا را به انگشتان متصل می‌كند، ایجاد می‌شود. این درد ممكن است صبح‌ها كم باشد، ولی رفته رفته با برداشتن نخستین گام‌ها تشدید شود.  درد پاشنه پا در اثر نازك شدن و كاهش انعطاف‌پذیری كف پا، دویدن‌ها و پریدن‌های مكرر و چاقی ایجاد می‌گردد.

درمان: كورتیكو استرویید، فراصوت و درمان فیزیكی از روش‌های درمانی درد پاشنه پا هستند. بهبود كامل ممكن است تا شش ماه طول بكشد. در چنین مواقعی به ندرت از عمل جراحی استفاده می‌شود.

زگیل

رشد پوست پا باعث ایجاد زگیل روی آن می‌شود. زگیل معمولاً سفید رنگ است و یك نقطه ریز سیاه روی آن وجود دارد. گاهی اوقات زگیل‌ها به صورت گروهی پدیدار می‌شوند. استفاده از كفش‌های تنگ می‌تواند عامل ایجاد آن باشد. علاوه بر آن، برخی از انواع ویروس‌ها نیز باعث ایجاد زگیل می‌شوند.

درمان: پاهای‌تان را خشك نگه دارید، زیرا رطوبت پاها باعث افزایش زگیل‌ها می‌شوند. در خانه می‌توانید از اسید سالسیلیك استفاده كنید. با مراجعه به پزشك و صلاحدید او می‌توان با روش‌‌های دیگری زگیل را برطرف كرد. علاوه بر موارد فوق، برخی از بیماری‌ها روی پاها اثر می‌گذارند و ناراحتی‌ها و اختلالات بسیار جدی به وجود می‌آورند؛ مثل: دیابت، نقرس، چاقی و ...

 دیگر مشكلات مربوط به پاها

ورم مفاصل: این بیماری در میان مردم بسیار شیوع دارد و از هر شش نفر، یك نفر به آن دچار است. برای بهبود و كاهش درد باید به پزشك مراجعه كرد.

دیابت: اگر به دیابت دچار هستید، به پاهای‌تان بیشتر توجه كنید. دیابت جریان خون را در پاها و اعصاب آن دچار اختلال می‌كند و به آنها آسیب می‌زند و همچنین بهبودی را به تعویق می‌اندازد.

نقرس: اگر مرد هستید و سن شما بالای 30 سال است و درد شدیدی در مفاصل، به‌خصوص انگشت پای خود دارید، احتمالاً به نقرس مبتلا شده‌اید. این درد از چند روز و گاه تا چند هفته ادامه دارد. نقرس بیماری پیچیده‌ای است كه ریشه نامشخصی دارد، ولی علت عمده آن وجود اسید اوریك زیاد در خون است.

چاقی: از آنجا كه وزن كل بدن روی پاها فشار می‌آورد، هر چه وزن بدن بیشتر باشد، بیشتر مستعد ابتلا به مشكلات پا هستید. هنگام راه رفتن فشاری كه به پاهای‌تان وارد می‌شود، برابر با كل وزن بدن است و به هنگام دویدن، چهار برابر آن به پاها فشار وارد می‌آید.

سایر مشكلات، مثل گردش نامناسب خون در پاها، اختلالات عصبی و ...، می‌توانند موجب درد و ناراحتی زیادی در پاها شوند. این مشكلات را نباید نادیده انگاشت و از آنها غافل شد.

برخی از افراد مشهور و صاحب‌نام جملات به یاد ماندنی در مورد پاها گفته‌اند.

سقراط: وقتی كه پاها آسیب ببینند، همه‌ جای بدن نابود می‌شود» 

لئوناردو داوینچی: پاها، شاهكار طراحی هستند و یك اثر هنری فوق‌العاده محسوب می‌شوند»

آشیل: قهرمان یونان باستان نامش را از بلندترین و محكم‌ترین زردپی پا گرفته است.

بدن ما 206 استخوان دارد، كه 26 تا از این استخوان‌ها در پاها قرار دارند.

33مفصل، این استخوان‌ها را به هم وصل كرده است.

20ماهیچه به حركت استخوان‌های هر یك از پاها كمك می‌كند.

100رباط، این استخوان‌ها را به هم وصل می‌كند.

5 عدد ناخن، از انگشتان هر پا محافظت می‌كند.

 

 

برای خواندن بخش اول- وقتی پایه‌های بدن می‌لرزد- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: عفونت‌های قارچی، ناخن رَوَنده، ناخن‌ها، درد پاشنه پا، زگیل، مشكلات مربوط به پاها تعداد بازديد: 710 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز