Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 02:52

27
مهر
علائم بیماری‌های خون و درمان آنها از طريق طب سوزنی

علائم بیماری‌های خون و درمان آنها از طريق طب سوزنی

ارگان‌های زیادی در تولید گلبول قرمز در بدن مشاركت دارند

دكتر الهام امیرآذر؛ طب سوزنی

 

چگونگی تولید خون(بلاد)

ارگان‌های زیادی در تولید گلبول قرمز در بدن مشاركت دارند كه در زیر به طور خلاصه ذكر می‌شود: زمانی كه غذا می‌خوریم اسانس غذا توسط كانال‌های طحال و معده جذب می‌شود و سپس توسط قلب و ریه این اسانس تبدیل به گلبول قرمز می‌شود. از طرف دیگر كلیه‌ها محل ذخیره اسانس هستند و اسانس كلیه‌ها مغز استخوان را تولید می‌كند كه پیش‌ساز خون هستند. با توجه به گفته‌های بالا «خون از دو اسانس ساخته می‌شود. 1- اسانس مواد غذایی 2 اسانس كلیه‌ها»

تعریف اسانس
اسانس به معنای جوهره یا شیره است و از دو طریق به بدن می‌رسد 1- اسانسی كه در بدو تولد در جنین وجود دارد و از پدر و مادر به ارث می‌رسد و در طب مرسوم هم افراد را از نظر انرژی ذاتی به قوای بدنی ذاتی از هم متمایز می‌دانند. 2- اسانسی كه از مواد غذایی به بدن می‌رسد این اسانس ارتباط زیادی به سلامت مواد غذایی روش كاشت، داشت و برداشت، روش طبخ و همچنین هضم و جذب صحیح غذا دارد. حتی نوع غذا خوردن (سریع و نجویدن غذا)، ایستاده غذا خوردن، خوردن غذاهای سرد و نجویدن درست، خوردن غذاهای خام (بیش از حد معمول)... می‌توانند با تضعیف كانال طحال، معده، منجر به عدم هضم مناسب غذا و در نتیجه كاهش تولید اسانس شود. خون (بلاد) و انرژی (چی) از دیدگاه طب چینی ارتباط نزدیكی دارند. تولید خون و جریان آن در بدن ارتباط نزدیكی به انرژی دارد و برعكس تولید و توزیع انرژی در بدن ارتباط به خون دارد. البته در طب مرسوم نیز می‌بینیم بیماران دچار كم‌خونی از نظر انرژی در سطح پایینی هستند. 

بیماری‌های مرتبط با خون و علائم آنها
1- كم‌خونی عمومی: رنگ پریدگی (صورت، لب‌ها، ناخن‌)، مشكلات قاعدگی (قاعدگی‌هایی با جریان خون كم و دیر به دیر) تاری دید، خستگی دید، بی‌خوابی، احساس خشكی در بدن (گاهی)، اسپاسم عضلانی (گاهی)، رنگ زبان پریده و دارای بار سفید نازك، نبض ضعیف و عمیق. 
2- كمبود خون كبد. 
3- احساس گرفتگی و اسپاسم در تاندون‌ها و عضلات: احساس سبكی و منگی در سر، نقاط سیاه در تمام بدن، رنگ پریدگی صورت، لب‌ها، ناخن‌ها، ریزش موها، بی‌خوابی، پریود با جریان كم و كم‌رنگ، تكان خوردن سر (بدون كنترل) و تاری دید، خشكی چشم‌ها، بی‌حسی اندام‌ها. 
نكته: 1- بعضی علائم با كم‌خونی عمومی مشترك است. 2- چون در طب چینی كبد با چشم در ارتباط است بنابراین كمبود خون كبد سبب بعضی علائم چشمی می‌شود. 3- چون كمبود خون عموماً سبب تولید باد می‌شود اسپاسم و گرفتگی عضلات و تاندون‌ها به همین دلیل است. 
ركود (استاز) خون (عمومی): از مهم‌ترین علائم آن درد خنجری- شدید و فیكس است (درد ثابت در یك نقطه است و مثل زمانی كه علائم باد در بدن است درد نمی‌چرخد)، احساس توده در یك نقطه یا یك ناحیه (كه معمولاً در هنگام پریود خانم‌ها در شكم دیده می‌شود). از شاخص‌های درد این است كه فرد از احساس فشار به آن ناحیه احساس خوبی ندارد و این كار درد را تشدید می‌كند و رنگ مدفوع معمولاً به حالت تیره در می‌آید. پریودهای دردناك (علی‌الخصوص روز اول مربوط به انسداد و ركود خون است در حالی كه درد در روزهای دوم و سوم به علت كمبود خون كبد است). و رنگ زبان معمولاً‌ بنفش است.  
ركود خون در قلب: علائم: طپش قلب، درد خنجری و تیر كشنده در قفسه سینه (مثل حالت سكته قلبی)، آریتمی (نبض ضعیف یا افتاده) تیرگی لب‌ها و ناخن‌ها، احساس سوزن سوزن شدن یا درد شدید به پشت و شانه‌ها، زبان بنفش رنگ است و یا نقاط بنفش روی آن دیده می‌شود كه بیشتر در نوك زبان كه جایگاه قلب است دیده می‌شود علت آن كاهش انرژی (مثلاً بعد از یك بیماری طولانی‌مدت)، ركود انرژی در كبد (مثلاً در اثر استرس و خشم طولانی مدت)، كاهش خون بدن در اثر خونریزی (مثلاًَ خونریزی مخفی از دستگاه گوارش در اثر زخم یا تومور و یا خونریزی زیاد در زمان قاعدگی) است، از علل دیگر ایجاد كننده آن مشكلات روحی و روانی طولانی‌مدت است (هیجان زیاد برای كانال قلب مضر است و گاه شنیده‌ایم كه افرادی در اثر شنیدن خبر ناگهانی، حتی ممكن است خبر خوبی هم بوده باشد دچار سكته قلبی شده‌اند)!

درمان بیماری‌های مرتبط با خون از طریق طب سوزنی

برای درمان بیماری‌های مرتبط با خون باید از 3 طریق عمل كنیم: 
1- بادكش درمانی (بیشتر برای رفع انسدادها و كمك به خون‌سازی است) 2- ماساژ درمانی (بیشتر به رفع انسدادها كمك می‌كند).  3- طب سوزنی (هم برای گرما در خون، هم كمبود خون و هم ركود یا  استاز خون بسیار خوب پاسخ می‌‌دهد) برای درمان بیماری‌های ناشی از كمبود خون باید نقاطی را استفاده كنیم كه خون‌سازی كنند نقاط زیر كمك‌كننده هستند: Sp10: نقطه 10 كانال طحال كه هم برای خون‌سازی و هم خنك كردن خون (برای خارش پوستی) كمك می‌كند و در قسمت داخلی زانوها قرار دارد. UB17: این نقطه نیز از نقاط مرتبط با بیماری‌های خون است و در دو طرف مهره 7 توراسیك (قفسه سینه) و به اندازه 5/1 انگشت قرار دادند.

 

برچسب ها: طب سوزنی، طب سوزنی و درمان بیماری ها، درمان با طب سوزنی، بیماری های خونی، کمبود خون تعداد بازديد: 1126 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز