Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 13:44

29
دی
کم خونی بیماری شایع (1)

کم خونی بیماری شایع (1)

کم خونی بیماری شایع به حالتی گفته میشود که تولید گلوبولهای قرمز یا هموگولبین در خون کاهش مییابد. هموگولبین قسمت اصلی سلولهای قرمز است و وظیفه آن جابجایی اکسیژن در خون و بدن است.

تحريريه دنيای سلامت

 

 

کم خونی بیماری شایع به حالتی گفته میشود که تولید گلوبولهای قرمز یا هموگولبین در خون کاهش مییابد. هموگولبین قسمت اصلی سلولهای قرمز است و وظیفه آن جابجایی اکسیژن در خون و بدن است.

اگر سلولهای قرمز یا هموگلوبین در خون شما کاهش پیدا کنند یا حالت غیر عادی داشته باشند، سایر سلولهای بدن به میزان کافی اکسیژن دریافت نمیکنند. علائم بیماری کم خونی، مانند خستگی و ضعف، به این دلیل ایجاد میشوند که اندامهای مختلف بدن برای انجام وظایف خود اکسیژن کافی دریافت نمیکنند.

کم خونی یکی از شایعترین بیماریها در سراسر جهان است. خانمها و افراد مبتلا به بیماریهای مزمن بیش از سایرین در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

نکاتی که در رابطه با این بیماری باید مورد توجه قرار گیرند عبارتند از 

برخی از انواع بیماری کم خونی ارثی هستند و نوزادی که والدینش به این بیماری مبتلا هستند، از هنگام تولد به این بیماری مبتلا خواهد بود.  

خانمهایی که در سنین باروری قرار دارند بیشتر در معرض کم خونی ناشی از کمبود آهن قرار دارند علت این امر در این سنین خونریزیهای ماهیانه و نیاز نوزاد برای تغذیه در دوران بارداری است

افراد مسن نیز به دلیل تغذیه نامناسب یا استفاده از داروهای گوناگون بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند

کم خونی انواع گوناگونی دارد. هر نوع دارای علل و راههای درمان متفاوتی است. کم خونی ناشی از فقر آهن شایعترین نوع کم خونی است که میتوان آن را با ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی و مصرف مکملهای آهن درمان کرد.

حتی برخی انواع کم خونی، مانند انواعی که در دوران بارداری ایجاد میشوند، کاملا طبیعی تلقی میشوند. اما برخی انواع دیگر کم خونی خطرناک هستند و ممکن است برای فرد مشکلات عدیده ای تا پایان عمر ایجاد کند

علل

در کل بیش از 400 نوع کم خونی وجود دارد که همه این انواع را میتوان در سه گروه زیر دستهبندی کرد:

کم خونی ناشی از خونریزی  کم خونی ناشی از کاهش تولید سلولهای قرمز سالم یا تولید سلولهای معیوب  کم خونی ناشی از تخریب سلولهای قرمز  

کم خونی ناشی از خونریزی

سلولهای قرمز خون ممکن است به دلیل خونریزی، کاهش پیدا کنند. معمولا این خونریزیها به تدریج و در طول زمان صورت میگیرند و عموما خیلی دیر تشخیص داده میشوند.

چنین خونریزیهایی عمدتا نتیجه عوامل زیر هستند

اختلالات گوارشی مانند زخم معده، زخم بواسیر، التهاب معده و سرطاناستفاده از برخی داروهای مولد زخم معده مانند آسپرین و بروفنقاعدگی و زایمان در خانمها، خصوصا اگر شدت خونریزی زیاد باشد و زایمانها متوالی باشند.

کم خونی ناشی از کاهش تولید سلولهای قرمز سالم یا تولید سلولهای معیوب 

در این نوع کم خونی، بدن یا سلولهای قرمز کمی تولید میکند، یا سلولهایی که تولید میکند معیوب هستند. در هر صورت، کم خونی به وجود میآید. علت کاهش تولید سلولهای قرمز سالم یا تولید سلولهای معیوب میتواند کمبود مواد معدنی ضروری یا ویتامینهای مورد نیاز سلولهای قرمز باشد.

حالاتی که از این نوع کم خونی حاصل میشوند عبارتند از:

کم خونی ناشی از فقر آهن، کمبود ویتامین، ایجاد مشکل در مغز استخوان و سایر مشکلات مربوط به سلامتی...

 

 

برای خواندن بخش دوم - کم خونی بیماری شایع - اینجا کلیک کنید.

برچسب ها: کم خونی، کم خونی در خانم ها، کاهش گلوبول‌های قرمز، علائم کم خونی، کم خونی ناشی از خونریزی تعداد بازديد: 1181 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز