Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 11:19

31
فروردین
مضرات استعمال دخانیات (2)

مضرات استعمال دخانیات (2)

 

نكته قابل توجه دیگر آن است كه بیش از نصف مرگ‌های ناشی از سیگار در فاصله سنی 69-35 سالگی روی می‌دهد. هر فرد سیگاری در این گروه سنی كه جان می‌بازد، در مقایسه با متوسط امید به زندگی، 23 سال از زندگی مورد انتظار خود را از دست می‌‌دهد.

به هر حال اگر روند جاری استعمال دخانیات ادامه یابد، مرگ ناشی از استعمال دخانیات از 7 میلیون مرگ در سال‌های 2020 یا اوائل سال‌های 2030 تجاوز خواهد كرد. تحقیقات انجام شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی نشان می‌دهد، 33 درصد مردان و 7/8 درصد زنان در روستاهای كشور و 3/32 درصد مردان و 5 درصد زنان بالای 20 سال در جامعه شهری، دخانیات مصرف می‌نمایند.

این افراد روزانه 80 میلیون نخ سیگار می‌كشند و به این ترتیب روزانه چندین میلیارد تومان از بودجه كشور، توسط افراد سیگاری دود می‌شود. حال می‌توانید دریابید كه با این هزینه هنگفت چه مقدار از نیازهای اساسی جامعه ما قابل برطرف شدن است. البته به این مبالغ باید هزینه‌های دیگر را هم افزود.

از جمله هزینه درمان آثار سوء بهداشتی مصرف سیگار بر فرد سیگاری، خانواده او و دیگر افراد جامعه كه به صورت غیرمستقیم به خاطر استنشاق دود سیگار از عوارض زیان‌آور آن رنج می‌برند.

سیگار علاوه بر هزینه‌های درمانی، زیان‌های اقتصادی دیگری را نیز به جامعه تحمیل می‌كند. امروزه بسیاری از جنگل‌ها به خاطر كشت توتون و تنباكو از بین رفته‌اند و هزاران هكتار از زمین‌های كشاورزی كه باید تامین‌كننده نیاز غذائی مردم باشند به كشت توتون و تنباكو اختصاص یافته‌اند.

علاوه بر آن سالانه ده‌ها مورد حادثه بزرگ آتش‌سوزی به خاطر بی‌احتیاطی افراد سیگاری روی می‌دهد كه زیان‌های جانبی و مالی فراوانی به بار می‌آورد و به این همه باید ضررهای اقتصادی ناشی از غیبت از سر كار و كم شدن بازده كاری سیگاری‌های بیمار را نیز افزود.

ناچیز شمردن خطرات ناشی از مصرف دخانیات از دلایل عمده‌ای است كه باعث استفاده روزافزون آن در سطح جامعه شده است. اما هیچ‌چیز نمی‌توان این حقیقت را تغییر دهد كه استعمال دخانیات یكی از چالش‌های مهم بهداشت عمومی است كه در قرن حاضر، پیش روی جهانیان قرار دارد.

محققین ارزیابی كرده‌اند كه نیكوتین بیش از هروئین، كوكائین و الكل اعتیادآور است. علاوه بر آن كشیدن سیگار در جوانان آغازی است برای استفاده از مواد اعتیادآور دیگر. با این حال ترك مصرف دخانیات به طور مشخص و واضح، خطر اكثر بیماری‌های وابسته را كاهش می‌دهد.

از آنجا كه اثرات منفی استعمال دخانیات به سرعت سایر مواد اعتیادآور ظاهر نمی‌شوند، چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرند، در حالی كه اعتیاد به سیگار مانند اعتیاد به سایر مواد، خطرناك و كشنده است. شاید شما از كسانی باشید كه با اطلاع یافتن از مضرات استعمال دخانیات، بارها تصمیم به ترك آن گرفته باشید، اما پس از مدتی كوتاه، به علت وابستگی شدید به این مواد دوباره به مصرف آنها روی آورده‌اید.

توجه داشته باشید كه ترك عادت به دخانیات، مانند ترك اعتیاد به سایر مواد، بهتر است تحت نظر پزشك انجام گیرد تا نتایج مطلوب‌تری را به دنبال داشته باشد. شاید اطلاع از این حقایق تكان‌دهنده در مورد مضرات مصرف سیگار، به عنوان تهدید‌كننده زندگی و سلامتی انسان‌ها برای ترك سیگار ترغیبتان نكرده باشد. شاید به هزینه‌هایی كه باید برای تهیه سیگار و درمان عوارض ناشی از آن بپردازید اهمیت نداده‌اید.

شاید برایتان مهم نباشد كه دیگران به خاطر دندان‌های زرد شده‌ از دود سیگار و بوی بد دهانتان از معاشرت و هم‌صحبتی با شما اكراه داشته باشند، اما آیا سلامتی و جان فرزندانتان كه مجبورند به جای تنفس هوای پاكیزه، پس‌مانده دود سیگار شما را استنشاق كنند هم برایتان بی‌اهمیت است؟ ترك مصرف دخانیات به عنوان ترك یك عادت ناپسند، مضر و كشنده، نشانه آگاهی، شعور اجتماعی و اراده راسخ شماست، اگر بخواهید!

 

برچسب ها: نیكوتین، تنباکو، مرگ ناشی از سیگار، فرد سیگاری، استنشاق دود، عوارض زیان آور سیگار، الکل تعداد بازديد: 834 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز