Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 23:06

28
دی
مسمومیت با الكل از نظر قانونی (2)

مسمومیت با الكل از نظر قانونی (2)

چون قسمت اعظم اتانول از قسمت ابتدایی روده كوچك جذب می‌شود، موجب تداخل در جذب ویتامین B و سایر مواد غذایی می‌شود.

 

سیستم گوارشی

مری و معده: خوردن الكل به صورت حاد می‌تواند به التهاب مری (احتمالا ‌ثانوی به رفلاكس محتویات معدی) و التهاب معده (در اثر آسیب رساندن به سد مخاطی معده) منجر شود. ازوفاژیت باعث احساس ناراحتی در اپی‌گاستر می‌شود گاستریت كه شایع‌ترین علت خونریزی گوارشی در الكلی‌هاست می‌تواند سبب بی‌اشتهایی و درد شكم شود. استفراغ شدید در الكلی‌های مزمن می‌تواند به یك پارگی طولی در مخاط محل اتصال مری به معده (سندرم مالوری وایس) منجر شود. دو عارضه الكلیسم مزمن كه عبارتند از واریس‌های مری ثانویه به هیپرتانسیون پورت ناشی از سیروز و آتروفی سلول‌های معدی ممكن است برگشت‌پذیر نباشند.

روده كوچك: چون قسمت اعظم اتانول از قسمت ابتدایی روده كوچك جذب می‌شود، موجب تداخل در جذب ویتامین B و سایر مواد غذایی می‌شود.

لوزالمعده: افراد الكلی به طور شایعی دچار پانكراتیت حاد و مزمن می‌شوند.

كبد: الكل سبب اختلال در گلوكونئوژنز می‌شود، در نتیجه تولید گلوكز از گلیكوژن كاهش می‌یابد. تولید لاكتات افزایش یافته و اكسیداسیون اسیدهای چرب در چرخه اسیدسیتریك كاهش می‌یابد و در نتیجه چربی در سلول‌های كبدی تجمع پیدا می‌كند و در نهایت هپاتیت ناشی از الكل و سیروز حاصل می‌شود.

افزایش خطر سرطان

در الكلی‌ها میزان بروز سرطان 10 برابر بالاتر از میزانی است كه در مورد كل جمعیت انتظار می‌رود. مناطقی از بدن كه بیشترین شیوع سرطان را دارند عبارتند از سر و گردن، مری، كاردیای معده و پانكراس.

سیستم خونساز

 اتانول اثرات متعدد حاد و مزمن قابل برگشتی برروی همه سلول‌های خونی اعمال می‌كند الكل به‌طور حاد تولید گلبول‌های قرمز خون (RBC)  را مختل می‌كند. شایع‌ترین یافته افزایش سایز گلبـــول‌های قــرمز(MCV- Mean Corpuscular volume) به همراه یك كم‌خونی خفیف است. اگر این حالت همراه با كمبود اسید فولیك باشد ممكن است نوتروفیل‌های هیپرسگمانته، رتیكولوسیتوپنی و مغز استخوان هیپرپلاستیك نیز به وجود آیند.

همچنین الكل می‌تواند میزان تولید اكثر گلبول‌های سفید خون (WBC) را كاهش داده چسبندگی و تحرك گرانولوسیت‌ها را كم كرده و حساسیت فوق‌العاده تاخیری (Delayed Hypersensitivity) را در پاسخ به آنتی‌ژن‌های جدید مختل نماید (كه احتمالا باعث یك جواب منفی كاذب در تست توبركولین می‌شود). بسیاری از الكلی‌ها به خاطر كاهش طول عمر و اختلال عملكرد پلاكت‌ها،‌ دچار ترومبوسیتوپنی خفیف می‌شوند، ممكن است هیپراسپلینیسم به عنوان یكی از عوارض سیروز به وجود آید.

سیستم قلبی عروقی

اتانول قدرت انقباضی عضله قلب را كاهش می‌دهد. خوردن مقادیر زیاد الكل به مدت طولانی می‌تواند به كاردیومیوپاتی منجر شود كه علایم آن ممكن است از یك آریتمی غیر قابل توجیه در حضور اختلال كار بطن چپ تا نارسایی قلبی و كاهش قدرت انقباضی عضله قلب، تغییر نماید بزرگ شدن قلب می‌تواند به نارسایی دریچه میترال منجر شود.

تغییرات سیستم ادراری تناسلی، ‌عملكرد جنسی و تكامل جنین

خوردن مقادیر نسبتا ‌اندك الكل به‌طور حاد تمایل جنسی را در مردان افزایش می‌دهد در الكلی‌های مزمن ممكن است آتروفی برگشت‌ناپذیر بیضه‌ها ایجاد شود. همچنین مصرف مكرر مقادیر زیاد اتانول در زنان نیز می‌تواند سبب آمنوره، كاهش اندازه تخمدان‌ها، از بین رفتن جسم زرد، نازایی و سقط خود به خودی شود. خوردن مقادیر زیاد اتانول در حین حاملگی سبب عبور سریع اتانول و استالدئید از جفت می‌شود كه ممكن است اثرات جدی برروی تكامل جنین بگذارد كه منجر به سندرم Fetal Alcohol می‌شود...

 

برچسب ها: سیستم گوارشی، افزایش خطر سرطان، سیستم خونساز، سیستم قلبی عروقی، تغییرات سیستم ادراری تناسلی تعداد بازديد: 659 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز