Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 20:53

14
آذر
شيشه شايع‌ترين ماده محرك مصرفی كشور

شيشه شايع‌ترين ماده محرك مصرفی كشور

ورود غیرقانونی و مصرف مواد محرك و توهم‌زا كه در دهه 70 در ایران نیز آغاز شد، بسیار محدود و مختص به افراد خاصی بود كه معمولا این مواد را از خارج از كشور سوغات می‌آوردند

تحریریه پزشك امروز

 

كوكائین، اولین ماده محرك اعتیادآور تولیدی در جهان است، شایع‌ترین نوع ماده مصرفی از این گروه در ایران را مت‌آمفتامین یا شیشه برشمرد و نسبت به رشد مصرف شیشه در كشور به طور جدی هشدار داد. ایسنا: رییس هیات مدیره موسسه ارتقای سلامت ایرانیان نسبت به جایگزینی مواد محرك و توهم‌زا در كشور با مواد مخدر هشدار داد و گفت: اعتیاد به این مواد بسیار سخت‌تر و عوارض مصرف آنها بسیار بیشتر از مواد مخدر است. 

دكتر شهرام نادری ضمن بیان این مطلب، گفت: مصرف مواد محرك از دهه 90 و به ویژه از آغاز سال 2000 میلادی در آسیا با رشد قابل توجه مواجه شد؛ به گونه‌ای كه برای مثال مصرف این مواد كه در سال 2002 در ویتنام رتبه چهارم را داشت و ظرف مدت تنها یك‌سال به رتبه اول در این كشور رسید كه البته معضل رشد مصرف مواد محرك در چند سال اخیر شامل حال اغلب كشورهای آسیایی می‌شود. 

وی همچنین اعلام كرد: ورود غیرقانونی و مصرف مواد محرك و توهم‌زا كه در دهه 70 در ایران نیز آغاز شد، بسیار محدود و مختص به افراد خاصی بود كه معمولا این مواد را از خارج از كشور سوغات می‌آوردند، اما متاسفانه به دلیل بی‌توجهی نسبت به رشد مصرف این مواد در كشور و همچنین بی‌اعتنایی نسبت به هشدارهای اعلامی در این مورد، مصرف مواد محرك و توهم‌زا از دهه 80 با سرعت قابل توجهی در كشور افزایش یافت و این افزایش مصرف همچنان ادامه دارد.

 وی با بیان این كه كوكائین، اولین ماده محرك اعتیادآور تولیدی در جهان است، شایع‌ترین نوع ماده مصرفی از این گروه در ایران را مت‌آمفتامین یا شیشه برشمرد و نسبت به رشد مصرف شیشه در كشور به طور جدی هشدار داد. 

رییس هیات مدیره موسسه ارتقای سلامت ایرانیان همچنین تصریح كرد: هم اكنون بسیاری از افرادی كه به مواد مخدر سبك از جمله تریاك اعتیاد دارند، با تصور غلطی كه از كمبود آگاهی‌رسانی در مورد مواد محرك در جامعه ناشی می‌شود، برای ترك اعتیاد خود، به دامن مواد محرك پناه می‌برند كه عوارض و وابستگی آنها بسیار بیشتر از مواد مخدر است. 

این پژوهشگر، كاهش حافظه، اختلال در تمركز و اضطراب را از عوارض خفیف مصرف مواد محرك دانست و تصریح كرد: متاسفانه مردم آشنایی چندان با مواد محرك و توهم‌را ندارند و یكی از دلایل رشد مصرف این مواد نیز ترویج این تصور غلط از سوی سودجویان در جامعه بود كه مصرف مواد محرك اعتیاد ندارد. وی عوارض ریوی و اختلالات شدید روانی را از عوارض حاد مصرف مواد محرك برشمرد و تاكید كرد: آگاهی رسانی در مورد تركیبات این مواد و عوارض آنها باید در ایران افزایش یابد.

  

برچسب ها: مواد مخدر، ترک اعتیاد، ترک عادت اعتیاد، اعتیاد به شیشه، استعمال شیشه، عوارض مخدر، عوارض مخدر شیشه تعداد بازديد: 851 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز