Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 00:06

11
اردیبهشت
داروهای مخدر یا اُپیوئیدهای مصنوعی (1)

داروهای مخدر یا اُپیوئیدهای مصنوعی (1)

ترياك شيره گياه خشخاش میباشد و هزاران سال است که برای تسکین درد از این مواد استفاده می‌شود و این امر همیشه موجب سو مصرف از این گیاه جادوئی و ترکیبات آن از زمان پی بردن بشر به اثرات آن شده است.

 تحريريه پزشك امروز

داروهای اُپیوئیدی یا مخدرهای صناعی داروهایى هستند با اثرات درمانی شبیه تریاک. ترياك شيره گياه خشخاش می باشد و هزاران سال است که برای تسکین درد از این مواد استفاده می‌شود و این امر همیشه موجب سو مصرف از این گیاه جادوئی و ترکیبات آن از زمان پی بردن بشر به اثرات آن شده است.

تاكنون از تریاک بالغ بر 25 آلکالوئید استخراج شده است. عملکرد این آلکالوئید‌‌‌ها و اثرات آن در بدن همانند کار هورمون‌‌‌های طبیعی ضد درد مانند اندروفین‌‌‌ها و انکفالین‌‌‌ها می‌باشد.

در اوایل دهه 1970 دانشمندان متوجه شدند که مواد اپیو ییدی به گیرنده‌‌‌هایی در مغز متصل شده و اثرات خود را بروز می‌دهند که هورمون‌‌‌های ضد درد طبیعی نیز با همان گیرنده‌‌‌ها ترکیب می‌شوند و از طریق تاثیر سلسله اعصاب مرکزی موجب تخفیف احساس درد و سر خوشیپگردند.

امروزه پزشکان این دسته داروها را براى تسکین دادن درد‌‌‌هاى حاد یا مزمن ناشى از بیمارى، جراحى یا جراحت‌‌‌ها تجویز مى‌کنند.

از این داروها در علم پزشکى برای کاهش درد و کنترل سرفه و اسهال و نیز کاهش علائم ناشی از قطع مصرف مواد مخدراستفاده می‌شود. علاوه بر این این دسته داروها سرخوشى و نشئگى ایجاد مى‌کنند و به همین علت است که مورد سوءمصرف گسترده قرار مى‌گیرند.

برخی از آلکالوئید‌‌‌ها و ترکیبات تریاک مثل مورفین، کدئین، تبائین، بعلت اینکه سنتز شیمیائی شان گران و پر هزینه است از تریاک استخراج می‌شوند اما این کار بدین جهت حائز اهمیت است که با ایجاد تغییراتی در ساختمان آنها و اضافه کردن مواد شیمیائی می‌توان اپیوییدهائی مصنوئی را بدین روش تهیه کرد همانند هروئین که از استیله کردن مورفین به دست می‌آید.

هر چند امروزه دارو‌‌‌های مخدر مصنوعی و گوناگونی ساخته می‌شود که هیچ گونه پایه طبیعی نداشته و صرفاً در آزمایشگاه بر پایه و همانند سازی ساختمان مولکول‌های ترکیبات تریاک ساخته می‌شود مانند پتدین و متادون که به اشکال مختلف قرص، آمپول تزریقی و شربت خوراکی وجود دارند.

گرچه در بیشتر موارد معمولا توجه به مواد مخدری نظیر هرویین، کراک، تمجیزک معطوف مى‌شود، اما برخى از این دارو‌‌‌های در ظاهر قانونى و تجویز شده توسط پزشکان مانند کدئین، مرفین، ترامادول، دیفنوکسیلات و یا بنزودیازپین‌‌‌ها... نیز دست کمی از مواد مخدر نداشته و حتی در بسیاری موارد تخریب‌‌‌هایی به مراتب خطرناک‌تر دارند.

در بسیاری از موارد بعلت مصرف همزمان این داروها و ماده مخدری شبیه تریاک به ترکیبی نو ظهور می‌رسیم که علائم مصرف و قطع آنها هیچ شباهتی با قبل نداشته و درمان سخت و سخت‌تر می‌گردد.

این داروها همچنین نشئگى و خواب آلودگى، اشکال در تمرکز، تنگ شدن مردمک‌ها، کاهش یافتن در سرعت تنفس، تهوع، استفراغ، بى‌اشتهایى و تعریق به وجود مى‌آورند. با مقادیر بالاتر مصرف این اثرات شدیدتر مى‌شوند و مدت بیشترى به طول مى‌انجامد. عدم تعادل رفتاری و اغتشاش شعور و حس از عوارض مصرف همزمان این داروها می‌باشد.

سرعت و شدت اثرات آنها بستگى به چگونگى مصرف دارد. هنگامى‌که به طور خوراکى مصرف مى‌شوند، این اثرات به تدریج ظاهر مى‌شوند و معمولاً پس از ده تا بیست دقیقه احساس مى‌شود ولی هنگامى ‌که به صورت تزریقی مصرف مى‌شوند، اثرات با بیشترین شدت و در طول یک دقیقه احساس می شوند...

 

برچسب ها: مواد مخدر، دیفنوکسیلات، اُپیوئیدی، مخدرهای صناعی، گياه خشخاش، تریاک، آلکالوئید، دارو‌‌‌های مخدر مصنوعی، نشئگى تعداد بازديد: 1319 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز