Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 23:19

2
اسفند
غذاهایی كه به ترك سیگار كمك می‌‌كنند (1)

غذاهایی كه به ترك سیگار كمك می‌‌كنند (1)

فقدان و قطع نیكوتین تاثیر زیادی روی ذهن دارد. فكر كردن به آینده موجب استرس شما می‌شود و تصور می‌كنید كه خیلی زود دوباره به سیگار روی می‌آورید و اراده خود را از دست می‌دهید.

 تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

اكثر سیگاری‌ها واقعاً آرزو می‌كنند كه ای كاش سیگاری نبودند. آنها به خوبی از خطرات سیگار آگاه هستند و بسیاری از آنها واقعاً می‌خواهند كه سیگار را ترك كنند، ولی متاسفانه به دلیل اعتیاد و وابستگی و روحی به سیگار، ترك آن كمی مشكل است و به اراده و تعهد و همت نیاز دارد. نیكوتین اعتیاد‌آور است.

روش‌های زیادی برای ترك سیگار وجود دارد كه عبارتند از هیپنوتیزم، دارو، طب سوزنی و . . . ولی پژوهشگران معتقدند كه بهترین روش ترك سیگار در یخچال‌ها نهفته است! بله درست است. بهترین روش ترك سیگار استفاده از مواد غذایی كه در اینجا به غذاهایی كه به ترك توتون و تنباكو كمك می‌كنند، اشاره می‌كنیم:

شیر و فرآورده‌های لبنی

شیر یكی از مغذی‌ترین مواد مغذی است كه به‌طور جامع بدن را تقویت می‌كند؛ ولی آیا می‌دانستید كه مصرف لبنیات به ترك سیگار كمك می‌كند؟ افراد سیگاری اگر قبل از سیگار كشیدن، یك لیوان شیر بنوشند، اصلاً از طعم سیگار لذت نخواهند برد و طعم تلخ آن، آنها را اذیت می‌كند؛ به‌طوری كه مجبور می‌شوند سیگار خود را نصفه خاموش كنند.

برای تأثیر بیشتر می‌توانید سیگار را درون شیر خیس كنید و پس از خشك شدن آن را مصرف كنید. طعم فوق‌العاده وحشتناك آن باعث می‌شود كه به تدریج علاقه خود را برای استعمال آن از دست دهید و طعم بد آن را به یاد بیاورید.

سبزیجات

برخی سبزیجات از جمله كرفس، هویج، كدو و خیار اگر قبل از سیگار كشیدن خورده شوند، همچون شیر عمل می‌كنند. برخی از كارشناسان ادعا می‌كنند كه خوردن مقادیر زیادی از این سبزیجات شدت وابستگی به نیكوتین را كاهش می‌دهد؛ ولی مصرف سبزیجات شیرین همچون نخودفرنگی و ذرت را كاهش دهید كه می‌تواند ولع مصرف دخانیات را افزایش دهد.

آب پرتقال

سیگار، ویتامین C بدن را كاهش می‌دهد و شما با كمبود ویتامین C مواجه خواهید شد؛ بنابراین اگر می‌خواهید سریع سیگار را ترك كنید، روزانه مقادیر زیادی آب پرتقال، لیمو و مركبات بخورید.

نمك

هر وقت هوس سیگار كشیدن كردید، مقداری نمك و یا یك چیز شور را با زبان خود لیس بزنید. این كار ولع شما را برای دخانیات كاهش می‌دهد.

جین‌سینگ

خاصیت این گیاه چینی فقط به كاهش وزن خلاصه نمی‌شود و برای جلوگیری از آزادی نیكوتین از انتقال دهنده عصبی دوپامین نیز بسیار مناسب است. می‌توان 3 تا 4 بار در ماه از آن استفاده نمود.

آدامس

هر وقت هوس سیگار كشیدن می‌كنید، آدامس بدون قند بجوید. اگر قصد ترك سیگار دارید، از نوشیدن الكل و یا مصرف گوشت قرمز خودداری كنید، زیرا در زمان ترك، هر چیز كوچكی می‌تواند كمك كننده باشد. ترك سیگار یكی از بهترین اقداماتی است كه می‌توانید برای بهبود سلامتی خود انجام دهید. اگر موفق به ترك شدید، اول از همه به شما تبریك می‌گوییم كه نیمی از راه را طی كرده‌اید. چند هفته اول پس از ترك سیگار معمولا به سختی می‌گذرد و فرد تحت فشار قرار می‌گیرد.

به‌طور معمول 8 تا 12 هفته طول می‌كشد تا به راحتی بتوانید با شیوه جدید زندگی وفق پیدا كنید. نیكوتین اعتیاد‌آور است و برای غلبه بر آن باید به نكات زیر توجه كنید:

صبر

ترك سیگار، كار یك‌روز نیست. این فرایند از 8 تا 12 هفته طول می‌كشد، بنابراین لازم است صبور و شكیبا باشید. ساده‌ترین روش غلبه بر آن فكر نكردن در مورد آن است، هرچقدر بیشتر به آن فكر كنید احتمال بازگشت دوباره به استعمال سیگار وجود خواهد داشت.

توجه به خود

افراد سیگاری به یكباره پس از ترك سیگار، دست از مراقبت خود برمی‌دارند؛ چرا كه به یكباره احساس ناامیدی می‌كنند. حتماً از خودتان مراقبت كرده و از یك رژیم غذایی سالم و مناسب پیروی كنید و دایم به ورزش بپردازید. بدن شما برای دفع سموم سیگار از بدن به تغذیه مناسب نیاز دارد و یكی از روش‌های‌ مدیریت ولع مصرف دخانیات، ورزش منظم است.

در طول روز آب كافی بنوشید و به اندازه استراحت كنید. در چند ماه اول پس از ترك سیگار مصرف مكمل‌های غذایی را فراموش نكنید.

تنش زیاد

فقدان و قطع نیكوتین تاثیر زیادی روی ذهن دارد. فكر كردن به آینده موجب استرس شما می‌شود و تصور می‌كنید كه خیلی زود دوباره به سیگار روی می‌آورید و اراده خود را از دست می‌دهید. اصلاً به فكر آینده نباشید و به همین لحظه و امروز خود فكر كنید. می‌‌توانید با روش‌هایی همچون یوگا و مدیتیشن، قدرت اراده خود را افزایش دهید...

 

برچسب ها: نیكوتین، ترك سیگار، سیگاری‌ها، خطرات سیگار، وابستگی به سیگار، هیپنوتیزم، طعم سیگار تعداد بازديد: 2692 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز