Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 23:09

26
بهمن
درمان سریع خروپف (2)

درمان سریع خروپف (2)

معمولاً افراد در حالت درازكش می‌خوابند؛ بنابراین نیروی جاذبه تمامی اجزای بدن را به سمت خود می‌كشد؛ اما بافت‌های گلو نرم و آویزان هستند.

تحريريه دنيای سلامت

 

 موقعیت خواب

معمولاً افراد در حالت درازكش می‌خوابند؛ بنابراین نیروی جاذبه تمامی اجزای بدن را به سمت خود می‌كشد؛ اما بافت‌های گلو نرم و آویزان هستند. بنابراین وقتی كه به پشت دراز می‌كشیم، نیروی جاذبه، كام، لوزه‌ها و زبان را به سمت عقب می‌كشاند و همین مسأله باعث تنگ شدن راه هوا و ارتعاش می‌شود.

 درمان‌های غیرجراحی

 به طور كلی از درمان‌های غیرجراحی خروپف عبارتند از:  تغییرات رفتاری  دستگاه‌های دندانپزشكی  دستگاه‌های بینی و داروها  بینی CPAP (نام یك دستگاه)

تغییرات رفتاری: تغییرات رفتاری شامل، كاهش وزن، تغییر موقعیت‌های خواب، اجتناب از مصرف الكل، ترك سیگار و همین طور عدم مصرف داروهایی كه باعث خروپف می‌شوند. تغییرات رفتاری را به آسانی می‌توان تشخیص داد و فرد به سختی می‌تواند آن را برطرف كند. مثلاً به راحتی می‌توان فهمید كه علت خروپف تقریباً 5 كیلو وزن اضافه فرد است، ولی خود شخص به سختی می‌تواند این اضافه وزن را كاهش دهد. 

وسایل دندانپزشكی: همان‌طور كه قبلاً گفتیم، خروپف به علت عبور جریان هوا از منطقه تنگ در گلو ایجاد می‌شود. برخی از دستگاه‌های دندانپزشكی فك را به سمت جلو نگه می‌دارند و از آنجایی كه زبان از جلو به آرواره متصل است،

زبان نیز به سمت جلو حركت می‌كند (در زمان استفاده از دستگاه) و باریك شدن راه‌های عبور هوا از طریق زبان انجام می‌شود. تمامی ابزار و وسایل دندانپزشكی بهتر است توسط دندانپزشك ساخته شوند تا بیمار با استفاده از آنها دچار مشكل نشود. در بیشتر از 70 -90 درصد موارد این وسایل موجب خروپف می‌شوند.

دستگاه‌های بینی و داروها: در افرادی كه سوارخ بینی‌‌شان كوچك است، خروپف را می‌توان با دستگاه‌های بینی و یا داروها كاهش داد. با استفاده از دریچه‌هایی قسمت جلویی بینی را باز می‌كنند و اگر تنها قسمت باریك بینی مربوط به این قسمت باشد، خروپف با این وسیله بهبود می‌یابد، البته اغلب این چنین نیست.

اگر مخاط بینی به علت تحریك و یا آلرژی متورم شده باشد، با استفاده از اسپری‌های بینی این مشكل حل خواهد شد. یكی از روش‌های مناسب برای تمیز كردن و مرطوب نگه داشتن بینی از مواد محرك محیطی مثل گرد و خاك، گرده گیاهان و دود، استفاده از اسپری‌های آب شور است.

تا زمانی كه مواد محرك در بینی وجود داشته باشند، بینی تحریك و مخاط بینی متورم‌تر می‌شود. پوشش بینی نیز می‌تواند به علت هوای سرد و خشك نیز متورم شود. با استفاده از شستشو دهنده‌های بینی بدون هیچ عوارض جانبی، مواد محرك شسته و مخاط مرطوب نگه داشته می‌شود.

 CPAP :CPAP دستگاهی است كه در بیماران مبتلا به انسداد بینی برای ورود مداوم هوا و تنظیم فشار آن، استفاده می‌گردد. این دستگاه به علت تنظیم فشار هوا در بهبود خروپف بسیار مؤثر است و تنها عیب این دستگاه این است كه اندازه آن بزرگ و كمی سنگین است. بنابراین فرد نمی‌تواند هر روز از آن استفاده كند.

رفع و درمان خروپف با عمل جراحی

برای درمان خروپف و به منظور كاهش انسداد یا باریك شدن ناحیه درگیر، جراحی‌های خاصی انجام می‌شود، اغلب باریك‌شدگی و انسداد فقط در یكی از مناطق نیست، بنابراین با جراحی یك قسمت خروپف كاهش می‌یابد اما به طور كامل از بین نمی‌رود.

راحی معمولاً بر راه‌های بینی (سوراخ‌های بینی) و كام و زبان كوچك و زبان انجام می‌شود. بسیاری از جراحی‌ها در مطب پزشكی صورت می‌گیرند. معمولاً در جراحی‌هایی كه روی بینی انجام می‌شود تمركز بر روی بهبود باریكی راه عبور هوا وجود دارد.

بسیاری از مشكلات آناتومیك باعث ایجاد و یا بدتر شدن خروپف می‌شود. سپتوم بینی، دیواری است در مركز بینی كه آن را به دو قسمت سوراخ‌های چپ و راست تقسیم می‌كند كه این تیغه می‌تواند به یك طرف (قسمت جلوی تیغه) و یا به طرف دیگر (قسمت پشت تیغه) انحراف داشته باشد.

معمولاً علت این انحراف، مادرزادی و یا در اثر ضربه می‌تواند باشد. انحراف سپتوم را می‌توان با از بین بردن غضروف كج اصلاح كرد. این جراحی، در اتاق عمل و تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود.

پس از این جراحی، به علت از بین رفتن انسداد بینی، خروپف نیز بهبود می‌یابد. پولیپ بینی معمولاً به علت رشد مخاط‌های بینی، به وجود می‌آید و رشد مخاط بینی ناشی از آلرژی است. اگر مخاط‌ها بیش از اندازه رشد كنند می‌توانند باعث گرفتگی راه‌های تنفسی شوند كه باید به‌وسیله عمل جراحی برداشته شوند.

بیش از این، این عمل در مطب پزشكان صورت می‌گرفت اما امروزه در اتاق‌های جراحی و تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. از بین بردن پولیپ بینی، انسداد بینی را كاهش می‌دهد و می‌تواند خروپ را بهبود می‌بخشد.

خروپف می‌تواند به علت بزرگی و یا نرمی كام و زبان كوچك باشد كه در بعضی اعمال جراحی، این بافت به طور كل و یا قسمتی از آن برداشته می‌شود و در بعضی دیگر فقط بافت آن منطقه را سفت می‌كنند. كه این كار با یك بی‌حسی موضعی در مطب دكتر انجام می‌شود. در جراحی‌های زبان گفت معمولاً یك تا دو هفته، بیمار دچار ناراحتی و درد در ناحیه گلو می‌شود كه به آنها داروهای ضددرد داده می‌شود. با سفت شدم كام، ارتعاشات كم و خروپف بهبود می‌یابد...

 

برای خواندن بخش اول - درمان سریع خروپف - اینجا کلیک کنید.

برچسب ها: گرفتگی بینی، درمان سریع خروپف، راههای درمان خروپف، عوامل خروپف، درمان خرناس، راههای رفع خرخر تعداد بازديد: 864 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز