Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 16:22

10
آبان
عادت چرت‌زدن با اختلالات خواب ارتباط دارد

عادت چرت‌زدن با اختلالات خواب ارتباط دارد

علت چرت زدن سالمندان در طول روز، خواب ناآرام و پریشان شبانه است. بنابراین چرت روزانه ممكن است بیانگر نیاز به خواب باشد.

تحریریه پزشك امروز

 

 سالمندانی كه بیماری یا دردی در بدن خود احساس می‌كنند، بیشتر احتمال دارد كه خواب از دست رفته شبانه را با خواب نیمروز جبران نمایند. بنابر یك تحقیق انجام شده در ایالات متحده آمریكا افراد مسنی كه دچار مشكلات خواب، درد، دیابت و یا مشكلات تنفسی هستند، در طول روز بیشتر چرت می‌زنند. گروهی از محققان مركز پزشكی دانشگاه وندربیلت در تنسی، 235 نفر را با سن متوسط 1/80 سال به مدت حدود 8/6 شب تحت نظر قرار دادند. آنها به مچ دست شركت‌كنندگان حسگری وصل كردند تا اطلاعات مربوط به الگوهای خواب و ریتم 24 ساعته فعالیت‌های بیمار را یادداشت كنند. همچنین، داوطلبان شركت در این آزمایش زمان‌های خواب خود را یادداشت كردند.
نتایج نشان داد كه حداقل 7/75 درصد شركت‌كنندگان حداقل پنج دقیقه چرت زدن را در یادداشت‌های خود ثبت كرده بودند. بیشترین میزان چرت زدن در افرادی مشاهده شد كه خواب شبانه آنها بریده بریده بوده یا دچار اختلالات تنفسی، دیابت و یا درد بوده اند. چرت زدن در افراد دیابتی 43 درصد طولانی‌تر بود، در حالی كه چرت در افرادی كه دردی در بدن داشته‌اند 5/27 درصد كوتاه‌تر بوده است. هر ساعت خواب شبانه طولانی‌تر باعث 1/4 درصد خواب طولانی‌تر در شب بعد و هر ساعت خواب روز باعث 2/10 درصد خواب كمتر در شب شده است.
سوزان گلدمن، نویسنده این مطالعه گفت: تحقیق ما هم از نظر كلینیكی و هم از لحاظ تحقیقات آینده حائز اهمیت است. این مطالعه به نكاتی اشاره دارد كه اهمیت بررسی خواب شبانه و چرت نیمروز سالمندان را به مراقبین سلامت آنها یادآور می‌شود. بنابر نتایج تحقیق ما، علت چرت زدن سالمندان در طول روز، خواب ناآرام و پریشان شبانه است. بنابراین چرت روزانه ممكن است بیانگر نیاز به خواب باشد.
كمبود خواب ممكن است باعث مشكلاتی از قبیل افسردگی خلقی، مشكلات توجه، تمركز و حافظه، خواب آلودگی بیش از حد روزانه، زمین خوردن‌های مكرر در طول شب و افزایش استفاده از داروهای خواب‌آور شود.
این تحقیق همچنین ارتباط كمبود خواب را با افزایش بیماری‌های جدی از قبیل دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و چاقی نشان داد.
  

برچسب ها: سالمندان، خوب خوابیدن، بدخوابیدن، عادت چرت زدن، عادت به بد خوابیدن تعداد بازديد: 943 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز