Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 19:00

7
دی
فوايد مديتيشن

فوايد مديتيشن

یكی از تأثیرات سریع و بدون وقفه مدیتیشن، آرام كردن شما و هوشیارتر شدن‌تان است طوری كه بتوانید راحت‌تر فكر كنید.

تحريريه ماهنامه دنيای زنان

 

 

مدیتیشن شما را در حال و هوای خودتان نگه می‌دارد

یكی از اثرات طولانی مدت مدیتیشن، این است كه باعث می‌شود همیشه در زندگی در مسیر و حال و هوای خود باشید و از مسیرتان خارج نشوید. شما در مرحله آرامش و هوشیاری هستید. فشار خون‌تان كاهش، خواهد یافت و كمتر دچار بیماری‌های عروقی می‌شوید. گردش خون در مغز و سایر سیستم‌های بدن افزایش می‌یابد، مقاومت انسولین پایین می‌آید، خلق و خوی بهتری پیدا می‌كنید، كمتر دچار بیماری‌های قلبی می‌شوید و ... در واقع در بسیاری موارد، یكی از بهترین و كامل‌ترین روش‌ها برای مبارزه با استرس‌ها و فشارهای زندگی، مدیتیشن است.

مدیتیشن ما را به آرامش درونی می‌رساند

وقتی كه با استرس دست و پنجه نرم می‌كنید، ذهن شما شبیه یك انسان غارنشین عمل می‌كند و عكس‌العمل‌های اصلی شما به «جنگ و میخكوب‌شدن» محدود می‌شود.ذهن غارنشین ما با استرس تحریك می‌شود و استرس را بسیار بیشتر و سخت‌تر از آن چیزی كه واقعاً هست دریافت می‌كند. به ناگاه كورتیزول و آدرنالین در تمام سیستم‌های بدن پخش می‌شوند، میزان گلوكز خون بالا می‌رود و بدن ما یا خواستار مقابله و جنگ با خطر است و یا اینكه می‌خواهد در یك جا متوقف شود و كاری نكنند.

اگر بجنگد، می‌تواند این مواد شیمیایی را تجزیه كند و وقتی كه در یك جا خشكش می‌زند و حركتی نمی‌كند تمام سیستم‌های ترمیمی، گوارشی و استراحتی بدن وارد شرایط اضطراری می‌شوند. متأسفانه حقیقت زندگی در قرن‌ ما یعنی اینكه در موقعیت‌های استرسی، یك جان بنشینیم و مثل مرده حركتی نكنیم و خطر را بپذیریم. بنابراین چگونه می‌توانیم حتی در این دوره نیز با استرس مقابله كنیم و نقش آن را در زندگی‌مان كم‌رنگ كنیم؟ از راه‌های مختلف، ورزش كردن یكی از این راه‌هاست كه باعث سوزاندن این مواد شیمیایی می‌شود ولی مدیتیشن یكی از بهترین راه‌ها برای این كار است. 

یك روش خوب برای آنكه توانایی پرسیدن این سوال را از خودتان داشته باشید: «آیا این موقعیت می‌تواند مرا از پا در آورد؟» و به خودتان با جرأت پاسخ دهید: «نه، به هیچ‌وجه». بهتر است در ابتدا بدانیم كه چگونه مدیتیشن در امواج مغزی باعث می‌شود كه هم مغز و هم این مواد شیمیایی خیلی سریع دوباره به اندازه متعادل خود برسند. وقتی كه مدیتیشن می‌كنید، بدن هورمون DHEA ترشح می‌كند، این هورمون شیمیایی باعث احساس استراحت و راحتی بیشتر، افزایش حافظه و عملكرد ذهنی و كاهش خطر بیماری‌های عروقی می‌شود.

در عین حال میزان سروتونین بدن افزایش می‌یابد و فشار خون كمی كاهش می‌یابد. وقتی كه مدیتیشن می‌كنید، كاملاً هوشیار و آگاه هستید اما تمام این موارد در آرامش رخ می‌دهد و هر لحظه كه اراده می‌كنید می‌توانید وارد مرحله هوشیاری كامل شوید. مدیتیشن ما را به اعماق خودمان می‌برد طوری كه می‌توانیم به خود عمیق‌مان دسترسی یابیم و آرامش درونی را تجربه كنیم. مرحله‌ای از آرامش و آگاهی كه همه می‌توانیم تجربه كنیم. 

فواید مدیتیشن

فایده‌های خوبی كه از طریق مدیتیشن نصیب ما می‌شود، آرام آرام به سمت ما می‌آید اما اثر آنها تا دیر باز حفظ می‌شود و بسیار هم مؤثر هستند. درست همانند ورزش كردن شما تمام تغییراتی كه در اثر ورزش كردن در شما ایجاد می‌شود را نمی‌بینید ولی در درازمدت نتیجه كارتان را خواهید دید. یعنی اگر به ورزش كردن ادامه دهید هم در آینده و هم در حال از منافع آن بهره‌‌مند می‌شوید. مدیتیشن نیز همین‌گونه است. مدیتیشن منافع بسیاری برای شما دارد. در مورد آنها تحقیقات زیادی شده است و به آن نام «راه‌حل‌های طبیعی» را داده‌اند. مهم نیست كه از چه راهی و با كدام تكنیك، مدیتیشن تمرین می‌كنید چرا كه تمام روش‌ها، سودمندی‌های خود را خواهند داشت. برخی از منافع مدیتیشن كردن عبارتند از:

آرام كردن 

یكی از تأثیرات سریع و بدون وقفه مدیتیشن، آرام كردن شما و هوشیارتر شدن‌تان است طوری كه بتوانید راحت‌تر فكر كنید. اغلب اوقات افكاری كه در ذهن داریم رامی‌پذیریم و فكر می‌كنیم كه آنها درست و حقیقی هستند زیرا آنها را دریافت كرده‌ایم و تجربه‌شان نموده‌ایم. 
وقتی كه آرام‌‌تر و خونسردتر می‌شویم و به افكار خود می‌اندیشیم، مخصوصاً به آنهایی كه به هنگام احساس استرس و خطر به ذهن‌مان خطور می‌كنند، و نگاهی به آنچه كه در تنهایی خودمان به خودمان می‌گوییم می‌اندازیم، مثل راننده‌ای كه كمربند ایمنی‌اش را بسته است و مطمئن، در ماشین سالم خود نشسته است و با اطمینان بیشتری می‌خواهد شروع به رانندگی كند، ما نیز با ذهن شفاف‌تر و سالم‌تری افكاری مان را كنار هم می‌چینیم و تصمیم‌گیری‌های بهتر و منطقی‌تری خواهیم داشت.

پاسخ دادن به زندگی

بعد از تمرین مدیتیشن حتی برای لحظاتی كوتاه، به جای آنكه به زندگی واكنش نشان دهید و با آن بجنگید، شروع می‌كنید به پاسخ دادن به آن، واكنش نشان دادن یعنی استفاده از ذهن و فكر انسان‌های غارنشین یا همان فكر وحشی، اما پاسخ دادن یعنی اینكه، ابتدا به خوبی فكر كنید و با هوشیاری كامل همه جوانب را در نظر بگیرید و بعد حركتی انجام دهید. تمرین مدیتیشن شما را در موقعیتی قرار می‌دهد كه می‌توانید خوب نفس بكشید و به خوبی به موقعیت‌ها و انسان‌های دیگر پاسخ دهید خصوصاً آنهایی كه استرس‌زا و چالش‌انگیز هستند.یكی از تأثیرات سریع و بدون وقفه مدیتیشن، آرام كردن شما و هوشیارتر شدن‌تان است طوری كه بتوانید راحت‌تر فكر كنید. اغلب اوقات افكاری كه در ذهن داریم رامی‌پذیریم و فكر می‌كنیم كه آنها درست و حقیقی هستند، زیرا آنها را دریافت كرده‌ایم و تجربه‌شان نموده‌ایم.

 

برچسب ها: مدیتیشن، جلوگیری از استرس، فواید مدیتیشن، آرامش درونی، سیستم های ترمیمی و گوارشی تعداد بازديد: 1659 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز