Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 14:46

19
بهمن
خوابيده‌ام،اما خسته‌ام (1)

خوابيده‌ام،اما خسته‌ام (1)

آیا صبح كه از خواب بیدار می‌شوید، هنوز احساس خستگی می‌كنید. هنگامی كه شب نمی‌توانید خوب بخوابید، دلیل این خستگی كاملا مشخص است؛ ولی، درباره زمانی كه خوب خوابیده‌اید، چطور؟ با این وجود شب پیش را خوب خوابیده‌اید؛

تحريريه دنيای سلامت

 

 

آیا صبح كه از خواب بیدار می‌شوید، هنوز احساس خستگی می‌كنید. هنگامی كه شب نمی‌توانید خوب بخوابید، دلیل این خستگی كاملا مشخص است؛ ولی، درباره زمانی كه خوب خوابیده‌اید، چطور؟ با این وجود شب پیش را خوب خوابیده‌اید؛

ولی، هنگامی كه صبح از خواب بیدار می‌شوید، هنوز احساس خستگی و خواب آلودگی می‌كنید، علت چیست؟ پیش‌تر به نظر می‌رسد كه مشكل از مسائل كوچكی است كه در خواب شما اختلال به وجود می‌آورد و اجازه نمی‌دهد، از خوابیدن لذت كافی برده و بهره‌مند شوید و برای فردا آماده و پر انرژی باشید.

در اینجا، به چند نشانه از مشكلات خواب اشاره خواهیم كرد كه به راحتی می‌تواند مانع از آسایش شما بشود و صبح بعد احساس خستگی كنید:

 صبح‌ها با طعم و مزه بد دهان‌تان از خواب بیدار می‌شوید

بوی بد دهان در صبح می‌تواند نشانه یك بیماری به نام ریفلاكس معده به مری (GERD) و یا سوزش سر دل باشد. مطالعات اخیر نشان می‌دهد كه بیش از 25 درصد از كسانی كه صبح خسته از خواب بیدار می‌شوند، این بیماری را دارند، بدون اینكه خودشان از آن آگاه باشند و به دلیل اینكه بیماری آنها هنوز هیچ دلیل آشكاری ندارد،

از این بیماری غافل هستند. ریفلاكس اسید در معده موجب می‌شود كه كمابیش خواب نیمه بیداری داشته باشید، حتی در زمانی كه هیچ نشانه‌ای از سوزش سر معده وجود ندارد و در نتیجه این ریفلاكس‌های خاموش، خواب درستی نخواهید داشت.

ولی، هنگامی كه از خواب بیدار می‌شوید، هضم به طور كامل انجام شده است و نمی‌دانید چرا احساس می‌كنید بد خوابیده‌اید و خسته هستید. برای از بین بردن این مشكل سوزش سر دل‌تان را باید درمان كنید، حتی اگر آن‌را هنوز تجربه نكرده‌اید.

دست كم دو ساعت پیش از خواب از خوردن غذا خودداری كنید و در وعده شام خود غذاهای اسیدی، همچون الكل، شكلات، انواع سس‌ها، گوشت چرب، غذاهای ادویه‌دار، مركبات، گوجه‌فرنگی را فراموش كنید كه همه اینها موجب ریفلاكس اسید و سوزش سر دل می‌شود.

برخی از پزشكان نیز توصیه می‌كنند كه قبل از خوابیدن آدامس بجوید، زیرا افزایش تولید بزاق اسید معده را خنثی می‌كند. برخی از داروها، به ویژه آسپرین و سایر مسكن‌ها، در معده و مخاط مری سخت می‌شود.

به همه شما سفارش می‌كنیم كه از خوردن آنها پیش از خواب خودداری كنید. پژوهش‌های خواب نشان داده كه خوابیدن به سمت چپ بدن این نشانه‌ها را كاهش می‌دهد، در حالی كه خوابیدن روی سمت راست بدن این نشانه‌ها را تشدید می‌كند،

زیرا كه در این وضعیت اسید معده به راحتی می‌تواند به سمت مری هدایت شود. اگر به پشت می‌خوابید، نیز بدانید كه این نوع خوابیدن نیز ریفلاكس اسید معده را افزایش می‌دهد، مگر اینكه سر و شانه‌های شما بالاتر از بدن‌تان قرار بگیرد.

كاهش وزن تاثیر شگفت‌انگیزی در كاهش بازگشت اسید معده دارد و اگر همه این روش‌ها موثر واقع نشد آنتی‌اسیدها را امتحان كنید.

 شب ادراری

شب ادراری نام رسمی برای بیدار شدن از خواب و رفتن به دستشویی است. بنیاد ملی خواب برآورد می‌كند كه حدود 65 درصد از بزرگسالان محروم از خواب، مكرراً در طول شب به دستشویی می‌روند.

به طور معمول، در فرایند طبیعی بدن ما می‌تواند 6 - 8 ساعت ادرار را در خود نگه دارد؛ ولی، هر چقدر كه سن افراد بیشتر می‌شود، به دلیل كاهش هورمون‌ها، توانایی نگه داشتن ادرار در بدن نیز كاهش می‌یابد.

برخی از افراد پس از بیدار شدن از خواب و دفع ادرار به سختی می‌خوابند و در طول خواب هر چند ساعت یكبار سیگنالی به مغز آنها فرستاده می‌شود و آنها را مجبور به بیدار شدن می‌كند. درمان این مشكل بسیار ساده است.

دست كم سه ساعت پیش از رفتن به رختخواب از نوشیدن مایعات خودداری كنید، غذاهای آبكی نیز در این گروه قرار دارد، مانند سوپ، قهوه و چای كمتری بنوشید، زیرا اسید چای و قهوه مثانه را تحریك می‌كند.

الكل نیز مدر (ادرارآور) است و مثانه را تحریك می‌كند. با مثانه خالی به رختخواب بروید و پیش از خوابیدن حتما دستشویی بروید. هر از گاهی نزد پزشك بروید و مطمئن شوید كه هیچ مشكل ادراری نداشته باشید

برخی از موارد، همچون عفونت‌های پروستات، تومورها و یا هیپرپلازی خوش‌خیم دستگاه ادراری و عفونت‌ مثانه از شایع‌ترین علل مشكلات ادرار و تكرر ادرار است. ابتلا به دیابت نیز یكی از دیگر علل تكرر ادرار است.

بنابراین، اگر به تازگی آزمایش دیابت نداده‌اید و تكرر ادرار دارید، حتما با پزشك خود مشورت كنید. برخی از داروها، همچون داروهای قلب و مدرها نیز می‌تواند مقدار ادرار را افزایش دهد، اگر روش‌های بالا موثر واقع نشد، می‌توانید از ضد دیوریتیك‌ها (ضد ادرار) استفاده كنید كه به طور معمول بدون نسخه نیز به فروش می‌رسد...

 

برای خواندن بخش دوم - خوابيده‌ام،اما خسته‌ام - اینجا کلیک کنید.

برچسب ها: ریفلاکس، بوی بد دهان، خوابيده‌ام،اما خسته‌ام، چرا همیشه خسته ام، خستگی بعد از خواب شبانه، احساس خستگی تعداد بازديد: 919 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز