Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 05:38

21
دی
روش‌های کاهش استرس

روش‌های کاهش استرس

اگر به جای ورزش و نرمش‌هایی که انجام آنها برای‌تان سخت و طاقت فرساست، ورزشی را انتخاب کنید که واقعا دوست دارید.

خانم تنكمانی

 

 

هر انسانی در طول روز بارها و بارها به دلایل مختلف دچار استرس می‌شود. ترافیك و شلوغی خیابان‌ها، كارهای ناتمام و باقیمانده، دغدغه امتحان و كنكور در جوان‌ها و ... همگی مسائلی هستند كه می‌توانند باعث استرس در هر فرد شود. متاسفانه وجود استرس در زندگی نه تنها باعث حل مشكلات نمی‌شود، بلكه برعكس فرد را از ادامه فعالیت صحیح باز می‌دارد.

امروزه آگاهی و انجام روش‌های رهایی از استرس برای روح و روان، مانند ورزش برای جسم است و به همه1 افراد توصیه می‌شود. در این جا چند روش ساده جهت كاهش استرس بیان می‌شود.

برنامه‌ریزی کنید

آشفتگی، بی نظمی و عدم سازمان دهی در کارها و برنامه‌ها می‌تواند باعث تولید استرس شود، یا نقطه‌ای برای شروع آن باشد.در دست داشتن برنامه‌ها و طرح‌های متعدد که به صورت همزمان پیش می‌روند اغلب منجر به سردرگمی، فراموشی و احساس ترس از شکست طرح‌های ناتمام می‌شود.

هر زمان که امکانش باشد طرح‌هارا یکی بعد از دیگری به انجام برسانید. به این صورت که طرحی را شروع كنید، به اتمام برسانید و سپس به سراغ برنامه دیگر بروید.

ضعف‌های خود را بشناسید

 بسیاری از ما برای خود اهداف دست نیافتنی، آرمان‌گرایانه و غیرمنطقی تعیین می‌کنیم، در نتیجه هر قدر که کارایی و عملکردمان بالا باشد، نوعی شکست یا عدم کفایت و صلاحیت در خود احساس می‌کنیم. این نکته مهم را فراموش نكنید که ما هرگز نمی‌توانیم کامل و بی‌عیب و نقص باشیم؛ پس برای خود اهدافی تعیین کنید که دست یافتنی و قابل دستیابی باشند.

مثبت و سازنده باشید

یاد بگیرید از چیزهایی که خوش‌تان می‌آید و در وجود دیگران هست، تعریف و تمجید کنید. به صفات و خصوصیات خوب و پسندیده اطرافیان‌ توجه كنید. همچنین برای خود ارزش قائل شوید و صفات خوب وویژگی برتر خود را تحسین کنید.

از چشم و هم چشمی  دوری‌ کنید

بعضی موقعیت‌ها در زندگی جنبه رقابتی دارند و ما نمی‌توانیم از آنها اجتناب کنیم؛ اما درگیر شدن افراطی می‌تواند ایجاد تنش  و اضطراب شدید كرده و مارا تبدیل به فردی پرخاشگر کند.

به طور مرتب ورزش کنید

 اگر به جای ورزش و نرمش‌هایی که انجام آنها برای‌تان سخت و طاقت فرساست، ورزشی را انتخاب کنید که واقعا دوست دارید، احتمالا بیشتر به آن خواهید پرداخت و وقت بیشتری را به آن اختصاص خواهید داد. از تاثیرات مفید ورزش که طی سال‌ها تحقیق‌ به اثبات رسیده است، می‌توان به کاهش افکارمنفی، افزایش اعتماد به نفس و روحیه، کاهش استرس و اضطراب اشاره نمود.

از خودخوری جداً بپرهیزید

یک دوست، همکار، مشاور یا یک روانشناس پیدا کنید تا بتوانید راحت و آزادانه با وی حرف بزنید. بیان احساسات و تنش‌های درونی برای یک شخص دردآشنا و دلسوز، از آنجایی که نوعی تخلیه روانی است، می‌تواند فوق‌العاده مفید باشد.

تفکر خود را تغییر دهید

اینکه از نظر احساسی و هیجانی چه حسی دارید، بستگی به دیدگاه و فلسفه شما درباره زندگی دارد. دگرگونی و تغییر عقاید (به خصوص تبدیل تفکر منفی به تفکر مثبت) یک فرایند مشکل و پرزحمت، ولی شدنی است. چگونگی تفکر شما در واکنش‌تان نسبت به محیط و شرایط مختلف تاثیر زیادی دارد؛ به طوری که تفکر مثبت باعث کاهش استرس و تفکر منفی باعث افزایش آن در شما می‌شود.

زمان حال زندگی کنید

گاهی به صداهایی که از گذشته می‌آیند، به دقت گوش می‌دهیم و یا خطاهای گذشته ر ا از یاد نمی‌بریم. با خاتمه دادن به این وقایع باید به جلو حرکت كرد. این نکته مهمی است که به محض اینکه گذتشه را به پایان رساندید و برای آینده برنامه‌ریزی کردید، باید روی زمان حال تمرکز کنید.

در این لحظه کمتر چیزی است که کنترل را در دست نداشته باشید؛ چرا که اگر احساس گناه کنید، یعنی هنوز در افسوس گذشته هستید و اگر بیشتر  اوقات  استرس داشته باشید، یعنی در زمان آینده زندگی می‌کنید و لذتی از زندگی در زمان حال نخواهید برد.

برچسب ها: راه هاي كاهش استرس، پيشگيري از استرس، تاثير ورزش در كاهش استرس، تفکر خود را تغییر دهید تعداد بازديد: 802 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز