Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 06:20

7
دی
راهكارهاي افزایش قدرت ذهنـی

راهكارهاي افزایش قدرت ذهنـی

خلاقیت به تفكر شما قدرت می‌‌بخشد. امروزه نتایج و محاسبات بسیاری توسط كامپیوتر انجام می‌شود، اما ذهن انسان با برخورداری از سرمایه بزرگ خلاقیت می‌تواند به دنیا رنگ و بویی دیگر دهد.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

در شماره قبل به شانزده مهارتی كه در افزایش خلاقیت كودكان و تقویت قدرت ذهنی آنان مؤثر است اشاره كردیم. در این شماره نیز مهارت‌های دیگری را ارائه كرده و امیدواریم والدین با بهره جستن از این مهارت‌ها و به كارگیری آنها در زندگی روزمره كودكان خود به افزایش سطح یادگیری و بهره هوشی آنان كمك كنند.

 ورزش كردن

 ورزش كردن به تقویت حافظه كمك زیادی می‌‌كند. هر چیزی كه روی سلامت جسم تأثیر بگذارد، حتماً به تقویت ذهن نیز كمك می‌كند. براساس پژوهش‌های اخیر، عملكرد مغز، ده دقیقه بعد از تمرین ایروبیك، به سرعت بهبود می‌یابد. اگر نیاز به شارژ مجدد مغزی دارید، بهتر است پیاده‌روی و نرمش را امتحان كنید.

دوستان خیالی

 صحبت كردن با برخی شخصیت‌های خیالی در ذهن و گوش دادن به و نصیحت آنها، راه فوق‌العاده‌ای برای دست یافتن به اطلاعات در بخش ناهوشیار ذهن است. شما می‌توانید در خیال خود با فردی بسیار دانا مكالمه و از پندهای خود استفاده كنید.

خلاقیت خود را رشد دهید

 خلاقیت به تفكر شما قدرت می‌‌بخشد. امروزه نتایج و محاسبات بسیاری توسط كامپیوتر انجام می‌شود، اما ذهن انسان با برخورداری از سرمایه بزرگ خلاقیت می‌تواند به دنیا رنگ و بویی دیگر دهد.

از برخی روش‌ها برای شفاف كردن فكر خود استفاده كنید

اتاق‌ها‌ی درهم و برهم و آشفته موجب آشفتگی ذهنی می‌شوند. بهتر است فضای كار شما نظم داشته باشد. نفس عمیق بكشید، برخی حركات كششی فیزیكی انجام دهید و بعد كار ذهنی خود را شروع كنید.

سرگرمی‌های فكری

سرگرمی‌های جدید فكری و ذهنی بهترین ابزار برای تقویت و اصلاح عملكرد مغز هستند. برخی از این سرگرمی‌ها باعث آسایش و راحتی می‌شوند و برخی دیگر به تجزیه و تحلیل كمك می‌كنند.

كراتین
این تركیب كه بیشتر ورزشكاران آن را مصرف می‌كنند، موجب تقویت عضلات و ماهیچه‌ها می‌شود و به همان اندازه برای مغز نیز مفید است. برخی تحقیقات نشان می‌دهند كه مصرف مكمل‌های كراتین موجب بهبود عملكرد ذهن و هوش عمومی می‌شود.

باورهای خود را بهبود بخشید

اگر باور داشته باشید كه باهوش هستید، كم‌كم باهوش‌تر نیز می‌‌شوید. از موفقیت‌های خود فهرستی تهیه كنید و آنها را برای خودتان بخوانید. وقتی كه یك كار خلاقانه انجام می‌دهید، وقتی كه یك ایده خوب را در ذهن می‌پرورانید، از آن نت‌برداری كنید. یادداشت‌های شما، بهترین مدرك و دلیل برای هوش شما خواهند بود..

صحبت كردن

صحبت كردن به تقویت قدرت ذهنی كمك می‌كند. سعی كنید برخی چیزها را توصیف كنید. اگر چیزی را متوجه نشده‌اید، آن را كاملاً برای اطرافیان خود توضیح دهید. به این ترتیب در حین توضیح دادن، بسیاری از نكاتی را كه متوجه نشده بودید، برای‌تان روشن می‌شود و پاسخ سؤالات خود را به دست می‌آورید.

تمرینات ذهنی

در حین رانندگی یا انجام برخی كارها، مثل شستن ظرف‌ها، در ذهن خود ریاضی تمرین كنید. استفاده مرتب و مكرر از ذهن منجر به رشد سلول‌های مغزی می‌شود. به این ترتیب حتی در اثر افزایش سن نیز عملكرد ذهن‌تان كاهش نمی‌یابد.

قدم زدن

تمرین كردن برای مغز مفید است و قدم زدن و پیاده‌روی نیز یكی از بهترین تمرین‌هاست كه ماهیت موزون آن موجب شفاف‌سازی فكری می‌شود. یك پیاده روی بیست دقیقه‌ای كمك زیادی در این زمینه می‌كند.

كاری را كه دوست دارید انجام دهید

انجام كار مورد علاقه هم به كاهش استرس كمك می‌كند و هم به تقویت قدرت ذهن. راه‌حل اصلی این است كه كاری را به صورت فعالانه پیگیری كنید. تماشای تلویزیون در این خصوص بی‌اثر است. فرقی نمی‌كند كه یك برنامه فكری را تماشا می‌كنید یا برنامه ساختن قفس پرنده را.

الگو گرفتن از دیگران

افراد خلاق، باهوش و سازنده را در اطرافیان خود شناسایی و سعی كنید مثل آنها فكر كرده و از نصایح آنها استفاده نمایید. افراد موفق معمولاً نمی‌دانند كه چرا موفق هستند. پس بهتر است شما نیز همان كارهایی را انجام دهید كه آنها انجام می‌دهند، نه همان حرف‌هایی كه می‌گویند.

ماهی بخورید

خوردن ماهی كمك زیادی به تقویت قدرت ذهن می‌‌كند و تمركز را نیز بالا می‌برد. علاوه بر این، مصرف ماهی تا حد زیادی از افسردگی جلوگیری می‌كند. مثلاً ژاپنی‌ها كه به مقدار زیادی ماهی می‌خورند، 24 درصد كمتر از دیگران دچار افسردگی می‌شوند.

یادگیری مفید

وقتی كه تصمیم‌ می‌گیرید چیزی را یاد بگیرید، بهتر است از همان ابتدا شروع به نت‌برداری كنید. هر بخش از یادگیری‌های خود را با یك یا دو سؤال در ذهن خود تمام كنید تا حس كنجكاوی و پیش‌بینی شما بیشتر تقویت شود. در فاصله هر بخش از یادگیری‌های خود كمی مكث كرده و بخش دیگر را با نیروی تازه شروع كنید.

از بحث‌های غیرضروری پرهیز كنید

وقتی به زحمت از یك موقعیت دفاع می‌كنید، نمی‌توانید از اطلاعات جدید بهره‌مند شوید. در ضمن این راه منجر به آن نمی‌شود كه فرد مقابل‌تان حرف‌های شما را به طور كامل بپذیرد. وقتی كه موضوع بحث خودتان باشید، مثل آن است كه برای خود چاله‌ای عمیق می‌كنید.

معما حل كنید

جدول حل كردن، معماهای فكری و هوشی و برخی چیستان‌ها تمرین خوبی برای ذهن هستند. می‌توانید اوقات بیكاری و انتظار خود را با این كارها مشغول باشید.

آواز بخوانید

وقتی كه در جایی تنها هستید، آواز بخوانید. شعرهای قافیه‌دار را بخوانید و با این كار از نیمكره راست مغز خود استفاده و بهره‌برداری كنید. تمرین و ممارست بیشتر در این كار باعث می‌شود راحت‌تر مشكلات خود را حل كنید.

بخندید

با خندیدن اندورفین ترشح می‌شود و میزان استرس كاهش می‌یابد و از همه مهم‌تر برای سلامت درازمدت مغز مفید است. خندیدن ذهن و فكر را باز و قدرت پذیرش عقاید و افكار جدید را بیشتر می‌كند.

چیزهای جدید یاد بگیرید

یك راه دیگر برای تمرین ذهن، یاد گرفتن چیزهای جدید است. این كار با سرمایه‌گذاری بسیار اندك مثل خرید كتاب نیز میسر می‌شود.

 

برچسب ها: راه هاي افزايش قدرت ذهني، چگونه خلاقيت خود را رشد دهيم، شفاف كردن فكر خود، خلاقيت خود را رشد دهيد، سرگرمي هاي فكري تعداد بازديد: 686 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز