Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 08:31

19
بهمن
می‌خواهم باهوش‌تر باشم (1)

می‌خواهم باهوش‌تر باشم (1)

معمولا پدران و مادران فرزند كوچك خود را زیباترین، بامزه‌ترین و باهوش‌ترین بچه روی زمین می‌دانند! و همیشه از هوش او پیش دوست و آشنا تعریف می‌كنند.

تحريريه دنيای سلامت

 

برای افزایش هوش كودكان چه كنیم؟

معمولا پدران و مادران فرزند كوچك خود را زیباترین، بامزه‌ترین و باهوش‌ترین بچه روی زمین می‌دانند! و همیشه از هوش او پیش دوست و آشنا تعریف می‌كنند. آنها هر چه می‌توانند برای راحتی و سلامت فرزندان‌شان انجام می‌دهند و برای او آرزوهای بزرگ دارند كه یكی از آنها باهوش‌تر شدن هر چه بیشتر اوست.

جدا از عوامل ژنتیك كه تغییر ناپذیرند، شما به عنوان پدر و مادر هم می‌توانید با رعایت نكات و انجام كارهایی هوش كودك‌تان را افزایش دهید.

افزایش هوش در دوران نوزادی

شاید از این عنوان تعجب كنید و با خودتان بگویید كه مگر می‌شود هوش یك نوزاد را هم افزایش داد؟ بله امكان دارد و یكی از ساده‌ترین روش‌های آن تغذیه نوزاد با شیر مادر است. مطالعات نشان داده كه این كار تأثیر قابل ملاحظه‌ای در افزایش هوش نوزاد دارد.

ولی راه‌های دیگری هم برای افزایش هوش نوزاد شما هست. حساس‌ترین دوران برای رشد هوش یك نوزاد، ماه‌های آخر نوزادی یعنی بین 8 تا 18 ماهگی است. در این دوران مغز او می‌آموزد كه چطور محرك‌ها را دریافت و آنها را طبقه‌بندی كند.

پدید آوردن و افزایش فرصت‌هایی برای این كار باعث می‌شود كه ارتباطات مغزی زیادتری در مغز او شكل بگیرد و همین هوش او را بالا می‌برد. والدین باید درباره محیط اطراف نوزاد با او صحبت كنند و اجازه دهند او خودش محیط اطرافش را كشف كند.

راه دیگر این است كه وقتی او در حین رشد یا شناسایی محیط اطرافش موفقیت به دست می‌آورد، او را تشویق كنید و برایش دست بزنید یا بخندید. این كار نه تنها او را تشویق، بلكه به او كمك می‌كند بین مراكز مربوط به منطق در مغز و مناطق مربوط به احساس، ارتباط‌های عصبی برقرار كند.

فراهم كردن محیطی كه در آن تعاملات اجتماعی معنادار در جریان باشد هم برای رشد بهره هوشی نوزاد مفید است. 

افزایش هوش در اوایل كودكی

كتاب خواندن برای كودكان زیر سن دبستان و بعد از آن باعث می‌شود كه مهارت‌های زبانی او ارتقا پیدا كرده تمركز او بهبود یابد. هر دوی اینها بر میزان بهره هوشی كودك تأثیر می‌گذارند.

همچنین اگر كودك در محیطی رشد كند كه صدای موسیقی در آن شنیده شود، میزان بهره هوشی او در سال‌های پیش از دبستان بالا می‌رود. در اینجا به نمایش فیلم هیچ نیاز نیست، فقط اگر در محیطی كه كودك در آن بازی می‌كند موسیقی ملایمی شنیده شود، كافی است.

همچنین اگر برای كودك‌تان اسباب ساده موسیقی مانند طبل تهیه كنید هم به رشد IQ او كمك كرده‌اید. 

افزایش هوش كودك در اواخر كودكی و بعد از آن 

با وجودی كه افزایش هوش كودكان در سال‌های اوایل كودكی راحت‌تر و موثرتر است، ولی همواره جای رشد وجود دارد. یك روش برای رسیدن به این هدف در سال‌های پایان كودكی این است كه برای او تمرینات و سوالات هوش تهیه كنید.

مسائل هوش ریاضی، بازی با كلمات و بازی با شطرنج یا تست‌های حافظه از این نمونه هستند. فعالیت فیزیكی یكی دیگر از روش‌های افزایش بهره هوشی در هر سن است. حركات فیزیكی باعث افزایش جریان خون در مغز می‌شود كه اكسیژن بیشتری را به مغز می‌رساند.

همچنین اگر به غذاهای‌تان كمتر افزودنی اضافه كنید، به افزایش هوش كودك‌تان كمك كرده‌اید. تغییر رژیم غذایی می‌تواند در افزایش بهره هوشی كودك مؤثر باشد. 

به غیر از این روش‌ها، راه‌های ساده‌تری هم برای افزایش بهره هوشی كودك وجود دارند كه تعدادی از آنها را در زیر می‌خوانید:

 كاری كنید كودك‌تان شب‌ها زودتر و سر ساعت‌9 بخوابد. كودكان نیاز دارند كه حداقل 10 ساعت بدون وقفه بخوابند و ثابت شده كه با خواب منقطع و نامنظم كیفیت عملكرد مغز كاهش می‌یابد.

 هرگز به فرزند‌تان فشار نیاورید! چون ممكن است نتیجه عكس بدهد. از كودك‌تان انتظارات معقول داشته باشید و هرگز برای نتیجه گرفتن عجله نكنید. نباید از او بخواهید كه مثل یك نابغه رفتار كند و نتیجه بگیرد. 

 هر روز با كودك خردسال‌تان حرف بزنید و برایش آواز و شعر بخوانید و به او محبت كنید. 

 كودك‌تان را دوست بدارید و برای كارهای مثبتش از او تعریف كنید. 

 وقتی كودك به تماس جسمی شما نیاز دارد، نوازشش كنید تا به او آرامش و اطمینان خاطر دهید. 

 بهتر است پیش از 30 سالگی صاحب فرزند شوید، چرا كه والدین جوان‌تر انرژی و توان جسمی بیشتری دارند و می‌توانند برای فرزندشان بیشتر و بهتر وقت بگذارند.اسباب‌بازی‌هایی برای‌شان بخرید كه قدرت خلاقیت و ابتكار آنها را افزایش دهد و مهارت‌های فیزیكی آنها را نیز بهبود بخشد...

 

 

برای خواندن بخش دوم - می‌خواهم باهوش‌تر باشم - اینجا کلیک کنید.

برچسب ها: تقویت حافظه، هوش کودک، هوش کودکان، می‌خواهم باهوش‌تر باشم، راه های افزايش هوش، باهوش ترین بچه دنیا، افزایش هوش، بالا بردن سطح هوش، تقویت حافظه و هوش تعداد بازديد: 925 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز