Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 01:17

7
دی
افزایش قدرت ذهنی

افزایش قدرت ذهنی

وضعیت و حالت شما در هنگام نشستن، راه رفتن و ایستادن روی فرایند فكری‌تان تأثیر می‌گذارد.

اعظم اسلامی‌مجد

 

 

در لغت‌نامه انگلیسی «IQ» را «بهره هوشی» معنی كرده‌اند. برای اندازه‌گیری بهره هوشی افراد از آنها تست هوشی گرفته می‌شود؛ ولی برخی از این تست‌ها، مشكلاتی داشته و استانداردهای لازم را ندارند. نتایج زندگی حقیقی همان چیزی است كه شما خواهان آن هستید؛ پس اگر می‌خواهید كه خلاق‌تر باشید.

نفس عمیق بكشید

هوای بیشتر یعنی اكسیژن بیشتر در خون و در مغز، سعی كنید فقط از راه بینی نفس بكشید. به این ترتیب از دیافراگم خود بیشتر استفاده می‌كنید و هوای بیشتری وارد ریه‌های شما می‌شود. چند نفس عمیق می‌تواند به شما كمك كند تا راحت‌تر شوید و احساس آرامش بیشتری كنید و همین آرامش و راحتی نیز به تفكر عمیق‌تر كمك می‌كند.

مدیتیشن

 ساده‌ترین نوع مدیتیشن كه می‌توانید هر لحظه و در هر موقعیتی آن را انجام دهید، این است كه چشم‌های‌تان را ببندید و به نفس كشیدن‌های خود توجه و تمركز كنید. ماهیچه‌ها و عضلات‌تان را شل كنید و به طور كلی بدن خود را در یك حالت رها قرار دهید.

صاف بنشینید

 وضعیت و حالت شما در هنگام نشستن، راه رفتن و ایستادن روی فرایند فكری‌تان تأثیر می‌گذارد. این مسأله را می‌توانید هنگام حل مسائل ریاضی تجربه كنید. وقتی كه در حالت خمیده و آویزان هستید و چشم به زمین دوخته‌اید، دهان‌تان با حالتی آویخته باز می‌ماند، در این شرایط سعی كنید یك مسأله ریاضی را حل كنید.

فسفو تیدیل سرین (PS)

 این مكمل موجب افزایش سطح یادگیری می‌شود، رابطه بین سلول‌ها را فعال‌تر می‌كند، رشد سلول‌ها را تنظیم می‌كند، عملكرد گیرنده‌های خاص را در سلول‌ها بهبود می‌بخشد و به طور كلی سلول‌ها را آماده فعالیت می‌كند. به عبارت دیگر، این مكمل به قدرت ذهن شما كمك و از زوال عقل نیز تا حد زیادی جلوگیری می‌كند.

ژنگو بیلوبا

 برگ‌های این درخت باعث افزایش خون‌رسانی به مغز می‌شود. این درخت معمولاً در پارك‌ها وجود دارد. برگ‌های ارزان قیمت آن را خیلی راحت می‌توان خورد. علاوه بر آن، می‌توانید از كپسول‌های ژنگو بیلوبا و یا چای آن نیز استفاده كنید. 

عادت به خوب فكر كردن

 سعی كنید چند هفته متوالی، از یك شیوه برای حل مشكلات و مسائل استفاده كنید تا این مسأله كم‌كم به یك عادت تبدیل شود. به هر چیزی كه نگاه می‌كنید، برای یك لحظه آن را در ذهن خود دوباره ترسیم كرده و این كار را به یك عادت تبدیل كنید. شما می‌توانید عادت خوب فكر كردن را در خودتان پرورش دهید.

 یك زبان جدید یاد بگیرید

 یادگیری یك زبان جدید به عملكرد بیشتر مغز كمك می‌كند. دانستن مفاهیم جدید و روش‌های تازه نگاه كردن به چیزهای پیرامون، یكی از بهترین راه‌ها برای تمرینات ذهنی است.

 رزماری

 این گیاه وقتی كه از طریق تنفس وارد بدن می‌شود، روی مغز اثرات خوبی به جا می‌گذارد. بو كشیدن این گیاه هیچ خطری ندارد؛ شما می‌توانید برای یك‌بار هم كه شده آن را امتحان كنید.

تمرین توجه كردن

 تمركز و تفكر شفاف می‌تواند به طور خودآگاه یا ناخودآگاه انجام شود. باید یاد بگیرید كه گاهی اوقات مكث كرده و به ذهن آشفته و مشغول خود نگاه كنید. اگر به مسائل و چیزهای آزاردهنده فكر كنید، حتماً با آنها سر و كار خواهید یافت؛ بنابراین تمرین شفاف سازی ذهن خود را فراموش نكنید. 

نوشتن
   نوشتن برای ذهن بسیار مفید است. با نوشتن به ذهن خود چیزهای مهم‌تر را یادآوری می‌كنید و در آینده راحت‌تر می‌توانید مسائل را به یاد آورید. نوشتن، نوعی‌ تمرین برای رسیدن به خلاقیت بیشتر و قدرت تجزیه و تحلیل بالاتر است. نوشتن خاطرات روزانه، شعر، نكته‌برداری، داستان‌نویسی و ... همه به تقویت ذهن شما كمك می‌كنند.

بینش و بصیرت خود را تقویت كنید

 دریافت ناگهانی و رسیدن به بصیرت، نقش مهمی در قدرت ذهنی ایفا می‌كند. انیشتین یكی از افرادی بود كه به این درك و بینش دست یافت و می‌توانست وقوع برخی مسائل مربوط به آینده را احساس كند. دست یافتن به این توانایی نیاز به داشتن آگاهی‌های بیشتر و اطلاع از برخی نكات دارد.

 بهتر بخوابید

 داشتن یك خواب خوب و منظم (دقت كنید كه كیفیت بسیار مهم‌تر از كمیت‌ است) حتی اگر 5-6 ساعت در شبانه‌روز باشد، توانایی ذهنی را افزایش می‌دهد. چرت نیمروزی نیز باعث شارژ مجدد ذهن می‌شود و موتور افراد را مجدداً به كار می‌اندازد. خواب كم در كنار انرژی زیاد، یعنی بهینه‌سازی خواب و این موضوعی است كه باید در فرصتی دیگر و به طور مجزا به آن پرداخت.

پرهیز از خوردن غذاهای مشكل‌ساز

 برخی از غذاهایی كه روزانه مورد مصرف قرار می‌گیرند، می‌توانند در برخی افراد مشكلات گوارشی ایجاد كنند. این مشكلات باعث تیرگی و گرفتگی ذهن می‌شوند؛ پس بهتر است با كمی دقت و توجه این غذاها را تشخیص دهید و تا حد امكان از خوردن آنها بپرهیزید. 

كافئین

 پژوهش‌ها نشان می‌دهند كه كافئین روی عملكرد مغز تأثیر زیادی دارد. دانش‌آموزانی كه قبل از امتحان اصلی خود یك فنجان قهوه می‌نوشند، به نتایج بهتری دست می‌یابند؛ اما مصرف بیش از اندازه كافئین موجب ضعف در تصمیم‌گیری می‌شود. البته كافئین روی افراد مختلف، تأثیرات متفاوتی دارد و ممكن است مصرف طولانی‌مدت و به مقدار زیاد، اثرات جانبی داشته باشد. در اینجا منظور ما مصرف به اندازه آن است.

پرهیز از قند فراوان

 هرگونه كربوهیدراتی می‌تواند به تیرگی و گرفتگی ذهن بینجامد؛ زیرا با مصرف زیاد قند، انسولین به یكباره به رگ‌های خونی حمله‌ور می‌شود تا با قندی كه وارد بدن شده تعامل را شروع كند. قبل از انجام كارهای ذهنی مهم، از خوردن ماكارونی، قند (شیرینی‌ها، شكلات‌ها، شكر و ...) نان سفید و چیپس سیب‌‌زمینی بپرهیزید.

 

برچسب ها: چگونه تمركز كنيم، خوب فكر كردن، تقويت بينش و بصيرت، بهتر خوابيدن، مديتيشن تعداد بازديد: 745 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز