Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 21:07

11
بهمن
دلايل هفتگانه خستگی (1)

دلايل هفتگانه خستگی (1)

كم‌خونی می‌تواند احساس خستگی و فرسودگی ایجاد كند. وقتی كه خونریزی موجب كمبود هموگلوبین می‌شود، اعضای بدن به اندازه كافی اكسیژن دریافت نمی‌كنند و فرد دچار احساس خستگی و كوفتگی می‌شود.

تحريريه دنيای سلامت

 

 

چنانچه در دوران قاعدگی خونریزی زیادی دارید، یا نوعی تومور ریشه‌ای و پلیپ رحمی دارید، به تازگی زایمان كرده‌اید و یا در اثر حادثه‌ای مقدار زیادی خون از دست داده‌اید، ممكن است دچار كم‌خونی شده باشید. البته این موارد در خانم‌ها بروز می‌كند و همین كم‌خونی می‌تواند احساس خستگی و فرسودگی ایجاد كند. وقتی كه خونریزی موجب كمبود هموگلوبین می‌شود، (سلول‌های قرمز خونی كه سرشار از آهن و پروتئین هستند و اكسیژن را از شش‌ها به سایر اندام‌ها و ارگان‌های بدن می‌رسانند) و اعضای بدن به اندازه كافی اكسیژن دریافت نمی‌كنند، فرد دچار احساس خستگی و كوفتگی می‌شود. دلایل دیگر كم‌خونی ممكن است مربوط به خونریزی‌های داخلی، كمبود آهن، فولیك اسید و یا ویتامین B12 باشد. كم‌خونی می‌تواند در اثر بیماری‌‌های مزمن مثل بیماری كلیه نیز به وجود آید. علائم كم‌‌خونی شامل سرگیجه، احساس سرما و لرز و كج‌خلقی و زودرنجی است و به راحتی از طریق آزمایش خون تشخیص داده می‌شود. درمان هم شامل مصرف مكمل‌های آهن (در صورت كمبود آهن) و استفاده از غذاهای غنی از آهن، مثل اسفناج، گوشت قرمز و بروكلی می‌باشد.

 خستگی ناشی از كمخونی

اگر شب‌ها به اندازه كافی می‌خوابید، ولی هر روز صبح باز هم احساس خستگی و فرسودگی می‌كنید، بهتر است درصدد یافتن دلیل آن باشید. اگر این احساس خستگی به یك مسأله همیشگی تبدیل شده است و شما هیچ علتی برای آن نمی‌‌یابید، حتماً به یك پزشك مراجعه كنید. احساس خستگی مداوم ممكن است نشانه یك بیماری جدی باشد. در اینجا به هفت مورد از مهم‌ترین دلایل آن اشاره می‌شود. در صورت بروز هر یك از این علائم، حتماً با یك پزشك مسأله را در میان بگذارید.

 خستگی ناشی از كمكاری تیروئید

اگر به طور كلی فرد تنبل و شل و ولی هستید و كمی هم احساس افسردگی می‌كنید، ممكن است كم‌كاری تیروئید داشته باشید. تیروئید یك غده كوچك پروانه‌ای شكل است كه تمام متابولیسم‌های بدن را كنترل می‌كند؛ یعنی سرعت عملكرد فیزیكی شما نیز تحت كنترل این غده است. عدم تشخیص اختلالات مربوط به آن، یكی از مهم‌ترین مشكلاتی است كه برای زنان به وجود می‌آید. بنابر تحقیقات به عمل آمده در این رابطه، هفده درصد از زنانی كه بالای 60 سال سن دارند، به اختلالات تیروئیدی دچار هستند و اغلب خودشان از آن غافلند. آزمایش‌های خونی T3 و T4، وضعیت هورمون‌های تیروئیدی را مشخص می‌كنند. اگر این هورمون‌ها كم باشند، مصرف هورمون‌های تركیبی كه از مواد مصنوعی تهیه می‌شوند، بدن را به سرعت لازم می‌رسانند و ضعف و كندی ناشی از كم‌كاری تیروئید جبران می‌شود.

 خستگی ناشی از عدم تحمل غذا

همه ما بر این باوریم كه انرژی مورد نیاز بدن از طریق خوردن غذا تامین می‌شود؛ اما عدم تحمل غذا می‌تواند نتیجه عكس داشته و حتی اگر شدت زیادی نداشته باشد، باز می‌تواند احساس خواب آلودگی، كسالت و خستگی در فرد ایجاد كند. شواهد و مدارك نشان می‌دهند كه عدم تحمل غذا یكی از دلایل احساس خستگی مداوم است و برخی حتی بر این باورند كه خستگی همیشگی یكی از اصلی‌ترین علائم عدم تحمل غذاست. بنابراین تمام كسانی كه به این وضعیت دچار هستند باید از خوردن غذاهایی كه به آنها احساس خواب آلودگی بیشتر می‌دهند، پرهیز كنند...

 

 

برای خواندن بخش دوم- دلايل هفتگانه خستگی -اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: خستگی، خستگی ناشی از كم‌خونی، خستگی ناشی از كم‌كاری تیروئید، خستگی ناشی از عدم تحمل غذا، دلایل احساس خستگی تعداد بازديد: 2850 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز