Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 04:16

10
اسفند
گفتگو با بانوی کار آفرین

گفتگو با بانوی کار آفرین

«آیلین افراز» بانوی هنرمندی است که هنر نقاشی را با سنگ و چوب در آمیخته و با استفاده از خلاقیت خود با این دو عنصر دست سازه‌های خلاقانه و زیبایی خلق می‌کند.

گفتگو: مریم بهنام‌زاده راد

 

«دنیای زنان» در گفتگو با بانوی کار آفرین

نقش سنگ با دستان خلاق

همواره در طی سالیان گذشته زنان توانسته‌اند درعرصه تولید و ارائه محصولات و سرویس‌های خلاقانه برای جامعه پیشگام و موفق باشند، آن‌ها شغل‌های جدیدی را ایجاد و به رشد اقتصاد و رفاه بیشتر خانواده‌های خود کمک کرده‌اند.

در دانشگاه بابسون، مرکز رهبری کارآفرینی زنان، محققان در حال فعالیت در زمینه تغییر اکوسیستم کارآفرینی هستند، بطوریکه در بسیاری از کشورها زنان می‌توانند به کسانی تبدیل شوند که از خود ابداعاتی به جای گذاشته و پتانسیل رهبری خود را در جامعه بکار گیرند.

یکی از شکاف‌های جنسیتی موجود، چگونگی دیده شدن زنان و مردان به عنوان یک کارآفرین توسط خودشان است.

در حالی که زنان در نتیجه بررسی‌ها بگونه ای خود را نشان داده‌اند که درست مثل مردان می‌توانند فرصت‌های بالقوه کسب و کاری خود را شناسایی کنند، اما به وضوح خود را نسبت به مردان ناتوان‌تر در راه اندازی یک کسب و کار برای رسیدن به آن فرصت‌ها می‌دانستند و بسیار از شکست خوردن می‌ترسیدند، با این حال می‌توان چنین عنوان داشت که سکان قطار پیشرفت و کارآفرینی جوامع بدست زنان کارآفرین و خلاق افتاده است.

رنگ‌ها جلوه‌هایی از طبیعت هستند و نور را در خود منعکس می‌کنند تا جلوه‌ی بیشتری در نگاه بیننده داشته باشند و در این میان هنرمند با دستانش رنگ‌ها را در هم می‌آمیزد.

افراد خلاق و هنرمند همواره هنر خود را در بهترین حالت استفاده می‌کنند. بسیاری از بانوان هنرمند با خلاقیت خود می‌توانند از هنرشان در کسب درآمد و خوداشتغالی بهره مند شوند.

«آیلین افراز» بانوی هنرمندی است که هنر نقاشی را با سنگ و چوب در آمیخته و با استفاده از خلاقیت خود با این دو عنصر دست سازه‌های خلاقانه و زیبایی خلق می‌کند.

این بانوی هنرمند با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی توانسته است کسب و کار اینترنتی را برای خود به راه بیاندازد و کسب در آمد کند.

در شرایطی که اکثر کارشناسان فضای مجازی را مانع بزرگی بر سر راه انسجام خانه و خانواده می‌دانند،‌ خانم افرازتوانسته با وجود داشتن فرزندان خردسال از طریق دنیای مجازی، هنر خود را عرضه کرده و به اقتصاد خانواده کمک کند.

برای آشنایی بیشتر با کار و حرفه این بانوی خلاق و هنرمند با او به گفت و گو نشستیم که مشروح این گپ و گفت را در ادامه می‌خوانید.

لطفاً در ابتدا بگویید که کار خود را از کجا شروع کردید؟

از ابتدا به کارهای هنری از قبیل نقاشی، عروسک سازی، چرم دوزی و شمع سازی علاقه داشتم و تمام این هنرها را تجربه کرده بودم، اما نمی‌توانستم بطور حرفه‌ای علاقه خود را به عرصه تولید رسانده و راهی بازار کنم تا اینکه یک روز به صورت تصادفی یک عکس از نقاشی روی سنگ دیدم و تصمیم گرفتم این هنر را هم تجربه کنم؛ همسرم وسایل این کار را برایم مهیا کرد و بعد از تهیه سنگ‌های صیقلی از رودخانه‌های اطراف شهر با کشیدن طرح‌های ساده و فانتزی کار خود را شروع کردم و بعد از مدتی توانستم طرح‌هایم را گسترش دهم و ایده‌های خودم را روی سنگ پیاده کنم.

این کار هم به من آرامش می‌دهد و حس خوبی از انجام آن دارم و هم به درآمدزایی و پیشرفت مالی‌ام کمک می‌کند.

از ابتدا به عنوان یک شغل درآمد زا به این هنر نگاه کردید؟

با توجه به اینکه من دارای دو فرزند دو قلوی 5 ساله هستم، انجام کارهای خارج از منزل برای من مقدور نبود، بنابراین دوست داشتم که کاری را انجام دهم که علاوه بر بودن در کنار خانواده‌ام بتوانم به نوعی درآمد زایی داشته باشم، اما از زمانی که این کار را شروع کردم فکر نمی‌کردم که بتوانم به عنوان یک شغل روی درآمد این کارحساب کنم، اما به مرور با توجه به استقبالی از که از کارمن شد به این فکر افتادم که کار خود را گسترش دهم و به چشم یک شغل بروی آن تمرکز کنم.

استقبال از هنر شما چگونه است؟

خوشبختانه استقبال از کارهای هنری بسیار خوب است  و چون مشتریان با توجه به سلیقه خود درخواست طرح را می‌دهند و من سعی می‌کنم کارهایم تک بعدی نباشد و خواست و سلیقه مشتریانم را در طرح‌ها رعایت کنم و با سلیقه افراد هماهنگ باشم و

و در نهایت هم من و هم مشتریانم از نتیجه آن لذت می‌بریم.

ضمن اینکه با کمی خلاقیت کارهایی را برای مشتریان طراحی و اجرا می‌کنم که خاص و به اصلاح تک باشد و نمونه مشابهی نداشته باشد.

انجام این کارها با وجود داشتن دو فزرند خردسال کار سختی نیست؟

به هر حال هر کاری سختی‌های خودش را دارد و من این سختی را به خاطر اینکه کنار فرزندان و خانواده‌ام باشم تحمل می‌کنم؛ من کارشناس رشته شیمی هستم و بعد از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه شرایط کارکردن در محیط‌های خارج از خانه را داشتم اما همیشه به خاطر همسر و فرزندانم راضی به انجام کارهای خارج از خانه نبودم و با انجام این کار در خانه و کمی برنامه ریزی و استفاده بهینه از زمان هم کنار همسر و فرزندانم هستم و هم می‌توانم برای خودم درآمد داشته باشم.

در حال حاضر از چه ابزار و مواد اولیه‌ای برای تهیه کارهایتان استفاده می‌کنید؟

در ابتدای شروع به کارم فقط روی سنگ نقاشی می‌کردم و طرح‌ها را از اینترنت الگو می‌گرفتم اما کم کم و به مرور زمان توانستم ایده‌های خودم را اجرا کنم و با توجه به جدید و خلاقانه بودن کارهایم، استقبالی خوبی از کارهای من شد و تصمیم گرفتم که کار خود را گسترش دهم و روی چوب هم نقاشی بکشم، اما شرایط کار با چوب کمی تفاوت داشت، زیرا چوب برای آماده شدن به سنباده زدن احتیاج داشت که در این زمینه همکاری‌های همسرم خیلی به من کمک کرد و در واقع ایشان زمینه کار را برای من آماده می‌کند و من روی سنگ، چوب، پارچه و چرم نقاشی می‌کشم.

چطورشد که به فکر فروش کارهای خود افتادید و چرا فضای مجازی را برای فروش کارهایتان انتخاب کردید؟

ابتدا کارهایی که انجام می‌دادم و نقاشی‌هایم را در فضای مجازی به اشتراک گذاشتم و خوشبختانه با استقبال خوبی مواجه شد و افراد زیادی ایده‌ها و کارهای من را پسندیدند و همین استقبال من را برای انجام کارهای بزرگتر و زیباتر و ایده‌های خلاقانه‌تر تشویق کرد، با وجود اینکه خودم به شخصه تجربه خوبی از خرید اینترنتی نداشتم، تصمیم گرفتم با مشتریانم صداقت داشته باشم و از نظر قیمت و نظر کیفیت مشتریانم را راضی نگه دارم و همین امر باعث شد تا روزبه روز به مشتریانم در فضای مجازی افزوده شود و من بتوانم درآمد خوبی از این راه کسب کنم.

حتی در حال حاضر چندین مشتری از کشورهای دیگر دارم که برای چندمین بار از من خرید می‌کنند و من سفارشات آن‌ها را برایشان ارسال می‌کنم.

در حال حاضر وضعیت بازار کار شما چطور است؟

به لطف خدا و همکاری همسرم موفق شدیم که یک کارگاه کوچک را با حداقل امکانات ولی با ذهنی پر از ایده و دلی پر از امید راه اندازی کنیم و برای حدود بیش از 10 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم کارآفرینی داشته باشیم و وسایل مختلفی از قبیل ساعت، قاب عکس، شلف دیواری، جای موبایل، ظروف چوبی، تابلو، استند نام وآباژور و... را تولید و در فضای مجازی به فروش برسانیم وبا پول فروش کارها، تجهیزات کارگاه خودمان را تکمیل کنیم و درحال حاضر در این کارگاه کوچک با کمک همسرم تلاش می‌کنیم تا کارهای خلاقانه‌ای که در ذهن داریم به اجرا برسانیم.

آیا برند شما با عنوان «نقش سنگ» ثبت شده است؟

متاسفانه در حال حاضر کپی برداری در فضای مجازی بسیار زیاد شده است و علاوه بر ایده‌ها از عکس‌ها هم کپی برداری می‌شود و پیج های مختلف اقدام به کپی برداری از کارها می‌کنند اما در حال حاضر برای جلوگیری از کپی برداری در حال ثبت برند خود هستیم.

چه برنامه‌ای برای گسترش کارهایتان دارید؟

امیدواریم ظرف مدت یکسال تعداد همکاران خودمان را افزایش دهیم و با ایجاد نمایندگی در شهرهای مختلف به غیر از فضای مجازی در نمایندگی‌ها و فروشگاه‌های سطح شهر هم محصولات خودمان را عرضه کنیم، همچنین برنامه‌هایی برای آموزش بانوان داریم تا فضایی را فراهم کنیم تا بانوان بتوانند برای خودشان کسب درآمد داشته باشند.

 

برچسب ها: نقاشی روی سنگ، زنان هنرمند، هنر و خلاقیت، زنان موفق، بانوی کار آفرین، کارآفرین زن، زنان خلاق، آیلین افراز تعداد بازديد: 1470 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز