Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 15:11

16
فروردین
واکنش علیرضا بیرانوند به گروه ایران در جام جهانی ۲۰۲۲

واکنش علیرضا بیرانوند به گروه ایران در جام جهانی ۲۰۲۲

بیرانوند معتقد است جام‌جهانی را هدف قرار داده و برای رسیدن به این هدف همه توانش را در این چندماه خواهد گذاشت.

فرهیختگان : قرعه‌کشی رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر انجام شد و تیم‌ملی فوتبال کشورمان در گروه دوم رقابت‌ها با کشور‌های انگلیس، آمریکا و از بین تیم‌های ولز، اوکراین و اسکاتلند با یکی از این ۳ تیم به‌عنوان تیم چهارم گروه هم‌گروه خواهد شد. این درحالی است که گفته می‌شود به‌نسبت سایر تیم‌های آسیایی، شاگردان اسکوچیچ در گروه ساده‌تری قرار گرفته‌اند، اما پرواضح است که هیچ تیم و گروهی در جام‌جهانی ساده نیست و همه کشور‌ها با بیشترین و بهترین آمادگی پا به قطر خواهند گذاشت؛ امری که دروازه‌بان تیم‌ملی ایران معتقد است باید برای تیم‌ملی هم محقق شده و این تیم با تدارک و آمادگی خوبی راهی جام‌جهانی شود. صحبت از علیرضا بیرانوند است، گلری که سختی‌های زیادی را درطول زندگی شخصی و ورزشی متحمل شده و حالا که دوباره جایگاه خود را در درون دروازه تیم‌ملی پس گرفته، قصد ندارد به این سادگی‌ها این جایگاه را پس بدهد. خودش معتقد است جام‌جهانی را هدف قرار داده و برای رسیدن به این هدف همه توانش را در این چندماه خواهد گذاشت، ضمن اینکه صحبت‌های جالب دیگری را هم در این گفتگو مطرح کرده؛ مثل اینکه تیم‌ملی در روز پایانی مرحله گروهی قصد دارد با پیروزی مقابل آمریکا، جشن صعود بگیرد. گفت‌وگو با بیرانوند را در ادامه می‌خوانید.

صحبت را از قرعه‌کشی جام‌جهانی شروع کنیم.

در هر صورت این رویداد برای هر کشوری که به جام‌جهانی صعود کرده یک رویداد جذاب محسوب می‌شود، چراکه همه هواداران، فوتبال در این کشور‌ها برایشان از اهمیت زیادی برخوردار است تا تیم‌ملی کشورشان با چه تیم‌هایی هم‌گروه شود. در ایران هم فوتبال‌دوستان از این قاعده مستثنی نبودند و تا قبل از قرعه‌کشی هر جایی که می‌رفتیم از ما می‌پرسیدند دوست داریم با چه تیم‌هایی هم‌گروه شویم.

درباره گروه ایران چه نظری داری؟

تکلیف تیم چهارم گروه که هنوز مشخص نیست و اجازه بدهید هر زمان که این تیم معلوم شد درباره‌اش صحبت کنم، اما انگلیس تیم باکیفیتی محسوب می‌شود و شاید خیلی از علاقه‌مندان در فوتبال ایران دوست داشتند با این تیم هم‌گروه شویم چراکه تا به‌حال با کشوری که مهد فوتبال محسوب می‌شود بازی نکرده‌ایم. ازسوی دیگر آمریکا هم از بازیکنان خوبی بهره می‌برد که اتفاقا یکی از آن‌ها در بواویستا با من همبازی است. ما یک‌بار آمریکا را در جام‌جهانی شکست دادیم و مردم ایران خاطره خوبی از این تقابل دارند و امیدوارم خاطرات خوش فرانسه از دیدار با آمریکا را این‌بار در قطر تکرار کنیم.

چه پیش‌بینی‌ای از نتایج تیم‌ملی داری؟

انگیزه زیادی برای حضور در جام‌جهانی داریم و امیدوارانه به قطر می‌رویم. در هر صورت ما ایرانیم و تیم خوبی داریم و اعتقاد دارم اگر تدارک خوبی داشته باشیم، صعود به مرحله حذفی دور از دسترس نیست. البته در این بین یک نکته بسیار مهم است و اینکه بتوانیم در دیدار مقابل انگلیس در روز افتتاحیه با امتیاز میدان را ترک کنیم. در تاریخ جام‌جهانی در روز‌های افتتاحیه معمولا شگفتی‌های زیادی رخ داده و به همین جهت شاید ما هم بتوانیم تاریخ را تکرار کرده و با امتیاز از دیدار با انگلیس خارج شویم. ما نباید بازی اول را ببازیم و مطمئن باشید اگر این اتفاق نیفتد و جلوی انگلیس امتیاز بگیریم، شانس‌مان برای صعود خیلی بیشتر خواهد شد.

فکر نمی‌کنی برای دیدار‌های بزرگ جام‌جهانی باید اقدامات بزرگی هم صورت بگیرد؟

چراکه نه! در هر صورت همه نگاه‌ها به جام‌جهانی دوخته شده است و سرنوشت خیلی‌ها در این رقابت‌ها تغییر می‌کند. ما هم اگر می‌خواهیم در این رقابت‌ها موفق عمل کنیم و برای صعود شانس داشته باشیم باید در حد نام و اندازه‌های این رقابت‌ها تدارک ببینیم. به‌طور مثال باید با تیم‌های باکیفیت تا قبل از این رقابت‌ها چند دیدار دوستانه برگزار کنیم تا بتوانیم با تجربه حاصل از این رقابت‌ها مقابل تیم بزرگی مثل انگلیس حاضر شویم.

واقعا با این شرایط شانسی برای صعود تیم‌ملی قائل هستی؟

بازهم تاکید می‌کنم چراکه نه و چرا نباید به این موضوع فکر کنیم؟ اصلا به قطر می‌رویم که از گروه‌مان صعود کنیم. ما اگر خوش‌شانس بودیم می‌توانستیم در جام‌جهانی قبلی چنین اتفاقی را تجربه کنیم، اما این امر محقق نشد و حالا با تجربه بیشتری به قطر می‌رویم تا این اتفاق رقم بخورد.

درباره بازی با آمریکا به‌طور کلی چه نظری داری؟ این تیم از بازیکنان باکیفیتی که اکثر آن‌ها در اروپا مشغول بازی هستند بهره می‌برد و شاید در این جام برایمان این کشور خطرساز شود.

به‌جز خاطره خوش باقی‌مانده حاصل از پیروزی مقابل آمریکا در جام‌جهانی فرانسه، به سایر مسائل فنی کاری ندارم. در آن سال با توجه به اینکه هر دو کشور بازی اول دور گروهی را واگذار کرده بودند، از شانس کمی برای صعود برخوردار بودند هرچند برنده دیدار دوم گروهی، شانس‌هایش برای صعود تا حدودی بیشتر می‌شد، البته، چون بازی آخر ما با آلمان بود با وجود برتری مقابل آمریکا، بازهم شانس کمی برای صعود وجود داشت؛ بنابراین از این جهت یعنی تیمی که بتواند با ۳ امتیاز این مسابقه شانس صعودش را بیشتر کند، این دیدار اهمیت زیادی نداشت و به‌نوعی تشریفاتی محسوب می‌شد و فقط به‌خاطر مناسبات و روابط دو کشور، این مسابقه برای مردم ایران و بازیکنان کشورمان بسیار حساس و مهم بود. با همه این تفاسیر، اما این‌بار قضیه فرق دارد و از آنجایی که این دیدار در دور پایانی مرحله گروهی برگزار می‌شود، امیدوارم تا آن روز، تیم‌ملی طوری نتیجه گرفته باشد که با پیروزی و کسب ۳ امتیاز دیدار با آمریکا بتوانیم به مرحله بعدی رقابت‌ها برویم و جشن صعود بگیریم.

به همبازی بودن با یک آمریکایی اشاره کردی. برای او در تمرینات و اردو‌های تیم کری نمی‌خوانی؟

با «ریجی کنون» که دفاع راست تیم‌ملی آمریکاست و یک بازیکن آمریکایی دیگر در بواویستا همبازی هستیم و از زمانی که قرعه‌کشی انجام شده و با آمریکا هم‌گروه شدیم، در تمرینات تیم به شکل خاصی مدام به هم نگاه می‌کنیم و به یکدیگر می‌گوییم آماده‌باش می‌دهیم! البته ریجی به‌خاطر کرونا چند دیدار اخیر تیم‌ملی آمریکا را از دست داد، اما دوباره به شرایط خوبی رسیده و احتمالا از بازی‌های بعدی دوباره در ترکیب تیم باشگاهی و ملی به میدان می‌رود.

سایر همبازی‌هایت در تیم پرتغالی چه نظری دارند و درخصوص نتیجه دیدار ایران و آمریکا نتیجه را چطور پیش‌بینی می‌کنند؟

این امر برای بازیکنان تیم ما هم به یک امر جذاب مبدل شده و آن‌ها هم به‌نوعی سربه‌سر ما می‌گذارند، اما بچه‌های تیم ما همگی اعتقاد دارند که شانس ایران برای پیروزی مقابل آمریکا خیلی بیشتر است.

مثل کریس رونالدو که برای آن‌ها در تمرین کری نمی‌خوانی؟

نه، چون این‌ها هم بازی‌ها و دوستانم هستند، اما با هم در این مورد شوخی می‌کنیم.

درباره تیم‌ملی انگلیس چه صحبتی داری؟

از بازیکنان این تیم هم شناخت نسبی دارم، چون در رقابت‌های مختلف مقابل چند تن از آن‌ها مثل هری کین بازی کرده‌ام. البته اگر ولز هم صعود کند سابقه بازی مقابل گرت بیل را هم دارم. درواقع در لیگ اروپا جلوی هر دو بازیکن بزرگ انگلیس و ولز یعنی کین و بیل بازی کردم و تجربه بازی مقابل آن‌ها را دارم.

از بین ولز، اسکاتلند و اوکراین فکر می‌کنی کدام تیم به گروه ایران صعود کند؟

پیش‌بینی سخت است و نمی‌توان قطعی صحبت کرد. البته یکجا خواندم انگار برخی پیشنهاد داده‌اند که اسکاتلند و ولز به‌خاطر شرایطی که اوکراین دارد، به‌نفع این تیم کنار بکشند تا این کشور جنگ‌زده راهی جام‌جهانی شود، هرچند من احساس می‌کنم اگر این اتفاق هم نیفتد و بازی‌ها برگزار شود هم اوکراین حریف ما شود. این درحالی است که به‌شخصه دوست دارم ولز به این گروه صعود کند، هرچند اسکاتلند هم تیم خوب و باکیفیتی دارد که قبلا نتایج خوبی هم در رقابت‌های مختلف کسب کرده است.

بعد از چند بازی در مقدماتی جام‌جهانی تبدیل به یک نیمکت‌نشین شدی، اما دوباره مقابل لبنان جایگاهت را پس گرفتی. چقدر احتمال می‌دهی مثل جام‌جهانی قبلی، در قطر هم به‌عنوان دروازه‌بان ثابت تیم‌ملی، این تیم را همراهی کنی؟
من برای حضور دوباره در جام‌جهانی از انگیزه زیادی برخوردار هستم و می‌خواهم عملکرد خوبی را به ثبت برسانم. بالاخره هر بازیکنی آرزو دارد در جام‌جهانی بازی کند و من هم می‌خواهم این اتفاق را برای دومین‌بار تجربه کنم.

وقتی نیمکت‌نشین شدی، این موضوع تو را ناامید نکرد؟

من در زندگی شخصی و فوتبالی روز‌های تلخ و شیرین زیادی را تجربه کردم و سختی‌های زیادی را متحمل شدم تا به اینجا رسیدم. الان که با شما صحبت می‌کنم بیشتر از هر زمان دیگری انگیزه دارم تا بتوانم روز‌های خوب گذشته را با پیراهن تیم‌ملی دوباره تکرار کنم. برای رسیدن به اهدافم همیشه سخت تلاش کردم و همچنان هم مبارزه می‌کنم تا دوباره این رویا را محقق کنم و به هدف اصلی‌ای که دارم، برسم. البته حساسیت رسانه‌ها وقتی چنین سوالی را از من می‌پرسند درک می‌کنم. وقتی آن‌ها می‌پرسند چقدر احتمال می‌دهی که دوباره فیکس باشی، حتما این نیت را دارند که، چون باید در شرایط بازی قرار بگیرم پس باید هم در تیم باشگاهی و هم در تیم‌ملی بازی کنم و از این جهت شما را درک می‌کنم، چون دلیل این سوال می‌تواند این موضوع باشد که مدتی می‌شود بازی نکرده‌ام. برای من شرایط همچنان مثل گذشته است؛ یعنی مثل ۶ سال پیش که درون دروازه تیم‌ملی قرار گرفتم دوست ندارم به کسی اجازه دهم که چنین سوالی را مطرح کند که چقدر احتمال می‌دهی فیکس باشی! من مثل ۶ سال گذشته همین‌طور روبه‌جلو با قدرت پیش می‌روم و اهدافی که دارم را هدف قرار داده‌ام. حتی خود اسکوچیچ هم این سوال را از من پرسیده و باید برای فصل جدید بهترین تصمیم را بگیرم که بتوانم برای تیمم بازی کنم و درنهایت در آینده و به‌خصوص در جام‌جهانی به خودم و تیم‌ملی کمک کنم.

درباره آینده فوتبالی‌ات چه صحبتی داری؟ امکان دارد به ایران برگردی؟

همان‌طور که گفتم بهترین تصمیم را می‌گیرم، اما فعلا تمرکزم روی بازی‌های باقی‌مانده تیمم در پرتغال تا پایان فصل هست و نمی‌خواهم بیشتر از این چیزی بگویم.

برچسب ها: علیرضا بیرانوند، جام جهانی 2022 قطر، جام جهانی 2022 تعداد بازديد: 201 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز