Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 15:22

23
تیر
گفتگو با پولاد کیمیایی به مناسبت سالگرد تولدش

گفتگو با پولاد کیمیایی به مناسبت سالگرد تولدش

23 تیرماه سالگرد تولد پسری بود که سینما را از پدر آموخت. کسی که معتقد است بهترین روزهای زندگی‌اش بازی در فیلم‌هایی بوده که پدرش به او از سینما آموخته است.

صبا شادور

 

تولدم را با یاد کیارستمی‌ زنده می‌کنم 

این روزها که خبرهای ناراحت کننده در عرصه فرهنگ و هنر، امانم را بریده است، تاریخ تولد یک هنرمند، لبخند را به لبانمان می‌آورد.

پولاد کیمیایی پسر مسعود کیمیایی را از فیلم «سرب» می‌شناسیم.

پسر بچه‌ای که در کنار دوستانش چون شاهد احمدلو در این فیلم به ایفای نقش پرداخت و از همان‌جا با سینما عهدی بست که تا امروز به آن وفادار بود.

او با فیلم‌های «تجارت»، «ضیافت»، «سلطان»، «فریاد» به بازیگری پرداخت و بازی‌اش در هر فیلمی‌جدی‌تر از فیلم قبلی دنبال شد.

اما فیلم «اعتراض» رنگ و بوی دیگری برای این بازیگر سینما داشت. فیلمی‌که زمانی شکل گرفت که یک اتفاق نو از جوانان این جامعه را به معرض تماشا گذاشت.

فیلم «شعمی ‌در باد» اولین فیلمی ‌بود که کیمیایی مقابل دوربین کارگردانی رفت که این بار پدرش پشت آن نبود. او با بازی در این فیلم که کارگردانی آن را پوران درخشنده برعهده داشت، هم بازی خوبی ارائه کرد.

 تا اینکه فیلم «سربازهای جمعه» از دیگر فیلم‌های مسعود کیمیایی روی پرده سینما رفت. فیلمی‌که حکایت زندگی جمعی چند سرباز را می‌گفت.

نقدها درباره نوع بازی پولاد کیمیایی در هردوره‌ای از سینما و فیلم‌هایی که بازی می‌کرد، دور از ذهن نبود.

وقتی فیلم «حکم» ساخته شد و نقش اصلی یکی از بازیگران این فیلم بر عهده کیمیایی بود، نگاه‌ها به بازی این بازیگر تغییرکرد.

اکثر مخاطبان این فیلم بر این عقیده بودند که بازی پولاد کیمیایی برخلاف بازی‌های او در فیلم‌های قبلی، کنترل شده و حساب شده است.

اما از آن دوره به بعد بازی‌های کیمیایی معطوف به فیلم‌هایی نبود که پدرش کارگردان آن بود که حالا جلوی دوربین هر فیلمی‌که نقش آن را می‌پسندید، می‌رفت و کارنامه‌اش را پربارتر از قبل می‌کرد.

وقتی «جرم» ساخته شد، بار دیگر این بازیگر جوان در این فیلم بر سر زبان‌ها افتاد. 

در فیلم «جرم » با بازی در نقش رضا سرچشمه  درخشید. اما «گشت ارشاد» به کارگردانی سعید سهیلی‌زاده یکی از متفاوت‌ترین نقش‌های این بازیگر بود که این بار لحنی طنز را هم در فیلم‌هایش ایفا کرد.

حالا در زادروز این بازیگر سینما که در خانواده‌ای هنری به دنیا آمده است به صحبت پرداخته‌ایم.

اگرچه او در اولین واکنش به سالگرد تولدش از نبودن زنده یاد عباس کیارستمی‌گفت اما عنوان کرد که‌ امسال یکی از پرکارترین سال‌های دوران بازیگری اش را سپری خواهد کرد.

گفتگوی خواندنی با این بازیگر سینما به بهانه تولدش را در ادامه می‌خوانیم.

قبل از هر چیز 23 تیرماه سال روز تولدتان را تبریک می‌گویم.

ممنون. به هر جهت اتفاقات اخیر در جامعه هنری به ویژه برای سینما واقعا تلخ بود. عباس کیارستمی‌عزیز خیلی زود از کنار ما رفت.

چرا که آنقدر شخصیت عزیز و ارزشمندی داشتند که گویی یکی از مهمترین اعضای خانواده‌ام را از دست داده‌ام. سال‌ها با پدرم و ایشان خاطرات خوبی دارم. ای کاش این اتفاقات رخ نمی‌داد.

با یادآوری ماه تولدم قطعا یاد و خاطره کیارستمی ‌عزیز هم برای من زنده می‌شود.

به نظر می‌رسد آدم خاطره بازی باشید، البته پدر شما هم خاطرات زیادی دارند که بازگو می‌کنند. فکر نمی‌کنید گاهی خاطره همه ما را آزرده کند؟

به هر حال همه ما از گذشته‌مان خاطراتی داریم که نمی‌توانیم فراموش کنیم. بعضی خاطرات شیرین هستند و بعضی خاطرات هم یادآور اتفاقات خوبی نیستند.

گذشته ما و خاطره‌های ما جزو هویت ما هستند و می‌توانند همه چیز را برایمان نوستالژیک و معنادار کنند. به نظرم کسی که به خاطراتش رجوع نمی‌کند، نمی‌تواند معنای زندگی را درک کند.

من معتقدم همین خاطرات هستند که باعث خلق یک اثر هنری می‌شوند؛ خواه اثرمان تابلوی نقاشی، موسیقی، فیلم یا هر اثر دیگری باشد.

الان در حال حاضر مشغول چه کاری هستید؟

سال گذشته همزمان با تولدم فیلم سینمایی‌ام به نام «معکوس» را آغاز کردم. متاسفانه به دلایلی که بارها توضیح داده‌ام، ادامه فیلمبرداری این فیلم توقیف شد. اما خوشبختانه‌ امسال با دو کار جدید به سراغ سینما رفته‌ام. اولی بازی در فیلم «گشت ارشاد2» بود و دومی ‌هم فیلم «شب رو» است که آن را می‌سازم. علاوه بر این دلم می‌خواهد تا پایان سال تولید فیلم «معکوس» را هم آغاز کنم.

اگرچه پیش از این درفیلم 175 غواص شهید دفاع مقدس در بوشهر هم به ایفای نقش پرداخته بودم.

پس یکی ازپرکارترین سال‌های فعالیت هنری‌تان را سپری می‌کنید؟

بله و خوشحالم.

فیلم «قاتل اهلی» به کارگردانی مسعود کیمیایی، پدرتان هم کلید زده شده، قصد ندارید در این فیلم هم به ایفای نقش بپردازید؟

نقش من در فیلم «گشت ارشاد2» خیلی پررنگ بود و فکر می‌کردم فرصتی نماند در فیلم جدید پدرم به ایفای نقش بپردازم اما خوشبختانه طی صحبت‌هایی که انجام شده در فیلم «قاتل اهلی» هم بازی خواهم کرد.

آقای کیمیایی همه منتقدان و اهالی سینما بر این باور هستند که شما بازیگر ثابت فیلم‌های پدرتان هستید. در این باره صحبتی دارید؟

فکرمی‌کنم به مرور زمان با نگاهی به کارنامه کاری ام این شبهه برطرف شده باشد. چرا که به مرور زمان و با به دست آمدن یك كارنامه كاری می‌بینید که در کارهایی غیر از فیلم‌های پدرم هم بازی کرده‌ام.

اگر زمان ساخت فیلم «اعتراض» به من می‌گفتند قرار است روزی نقش رضا سرچشمه بازیگر فیلم «جرم»، قهرمان فیلم مسعود كیمیایی را بازی كنی، هرگز باور نمی‌كردم.

چون آن زمان خودم را در آن سطح نمی‌دیدم اما امروز می‌بینم. الان كه جلوی هر بازیگری توانایی بازی كردن را دارم و می‌توانم ادعا كنم با آمدن من هم مسعود كیمیایی تغییر كرد.

به هر حال من از نسل جوان هستم و تفكر من، صدای من و فیزیك من روی نگارش آثار كیمیایی تاثیر می‌گذارد. می‌توانم ادعا كنم پدرم از من به عنوان نسلی از جامعه ‌امروز استفاده می‌کند که می‌تواند حرفش را بازگو ‌كند.

شما تا کنون دوبار کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر سینما بوده‌اید. اولی برای فیلم «جرم» و دومی ‌برای فیلم «گشت ارشاد».

چقدر به جشنواره سال 1395 امیدوار هستید. با توجه به اینکه چند فیلم را بازی کرده‌اید و در آستانه فیلمسازی هستید؟

امیدوارم جشنواره به بهترین شکل ممکن برگزار شود و من هم با فیلمی‌که می‌سازم در جشنواره حضور پیدا کنم.

 

برچسب ها: سینما و تلویزیون، مسعود کیمیایی، فیلم سینمایی، کارگردان، کیارستمی‌، پولاد کیمیایی، فیلم سرب، مصاحبه با پولاد کیمیایی تعداد بازديد: 872 تعداد نظرات: 0
فیلم روز
تصویر روز