Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 17:25

4
آبان
رضاشفیعی جم؛ جدی اما ساده

رضاشفیعی جم؛ جدی اما ساده

با بررسی عادات غذایی آقای شفیعی جم، در می یابیم كه ایشان در بسیاری موارد نكات تغذیه ای را به خوبی رعایت می كنند ولی در بعضی موارد، خیر.

گزارش: پروانه حجت؛ كارشناس ارشد علوم بهداشتی در تغذیه

 

همانگونه بود كه انتظار می رفت، گشاده رو و مهربان با روحی معصوم و كودكانه و لیكن درونی عمیق و فكور كه تضاد این جدیت با سادگی «بامشاد» قصه های «نقطه چین»، «بی وفایی» زمانه را فاش می كرد.

به نظر شما نقش تغذیه در حفظ سلا مت مردم چیست؟
صد درصد تاثیر مثبت دارد.

آقای شفیعی جم، چقدر اصول تغذیه را رعایت می كنید؟
من خیلی علا قه مند به رعایت اصول تغذیه ای هستم، ولی مسئله مهم این است كه متاسفانه همه، این اصول را در تغذیه خود رعایت نمی كنند و من هم برای اینكه بین من و دوستان و نزدیكانم فاصله نیفتد مجبورم با آنها هم سفره باشم و بنابراین گاهی نمی توانم این اصول را رعایت كنم.

به عقیده شما، چقدر مردم ما به این اصول تغذیه ای پایبندند؟
متاسفانه خیلی كم! من در سفری كه به چین داشتم متوجه شدم كه چقدر مردم آسیایی شرقی سالم غذا می خورند خیلی كم غذا را سرخ می كنند، سبزیجات و غذا های دریایی زیاد می خورند و جالب اینكه در رستوران های آنها سر سفره نمک نمی گذارند! در حالی كه مردم ما هم خیلی سرخ شده می خورند و هم اینكه عادت به مصرف نمک زیاد دارند، همانند خود من ! من وقتی از چین برگشتم خیلی پوست شادابی پیدا كرده بودم و به وضوح بشاش تر و سر حال تر شده بودم.

چه پیام تغذیه ای برای مردم دارید؟
متاسفانه عادات غذایی اشتباهی وارد فرهنگ ما شده، ای كاش رستوران هایی كه غذای سالم می پزند بیشتر شوند و مردم كمتر سراغ سوسیس و كالباس و پیتزا بروند. پیامی كه برای خانمهادارم این است كه به سلا مت غذا بیشتر توجه كنند. متاسفانه خیلی از خانمها برای آنكه غذایشان خوشمزه تر شود آن را مملو از سس و انواع ادویه می كنند وآن را گاها بسیار سرخ می كنند، در صورتی كه هنر در ساده پختن است. غذای خوب، غدایی است كه در عین سادگی خوشمزه باشد.

به نظر شما تاثیر صدا و سیما واصولا  رسانه ها در ترویج فرهنگ صحیح تغذیه ای چیست؟
خیلی تاثیر دارد ولی متاسفانه كسی در رسانه ها تبلیغ خوردن میوه و سبزی و اصولا  غذای سالم را به میزان كافی نمی كند. یعنی در حقیقت در این زمینه، سرمایه گذار نداریم. انشاء ا... سرمایه گذاری كلا نی روی تبلیغ سالم خوری شود، مثلا  تبلیغ خرما به جای زولبیا و بامیه در ضمن اگر تبلیغات به صورت داستان و نمایش باشد خیلی بیشتر وبهتر اثر گذار است تا بصورت تدریس اصول علمی زیرا مردم به نمایش بیشتر علا قه مند هستند.جای خالی تبلیغات سالم خوری به راستی در كشور ما دیده می شود.

با بررسی عادات غذایی آقای شفیعی جم، در می یابیم كه ایشان در بسیاری موارد نكات تغذیه ای را به خوبی رعایت می كنند ولی در بعضی موارد، خیر. ایشان در صحبت های خود قید كردند كه زیاد اهل خوردن برنج و شیرینی نیستند و این با توجه به اضافه وزنی كه دارند خیلی خوب است ولی متاسفانه زیاده روی ایشان در مصرف غذاهای فوری برای سلا متشان مناسب نیست و مصرف زیاد مرغ كنتاكی با توجه به چربی زیادی كه دارد باعث ایجاد اضافه وزن در آقای شفیعی جم می شود.


عدم مصرف تنقلا ت بی ارزش و نوشابه ها هم از نكات مثبت تغذیه ایشان است مخصوصا اینكه قید كردند كه آبمیوه های طبیعی مصرف می كنند، ولی در عین حال مصرف كم میوه و سالا د، عادت نامناسبی است كه امیدواریم ایشان مصرف میوه و سبزی خود را بیشتر كنند ودر ضمن نمک نیزكمتر استفاده كنند. البته در رابطه با سبزیجات، به ایشان یادآوری می كنیم كه به علت بیماری گواتری كه دارند بهتر است توجه كنند سبزیجاتی مثل گل كلم، كلم برگ، براكلی، شلغم را به صورت خام میل نفرمایند زیرا خام این سبزیجات، گواتروژن می باشد، همینطور در این رابطه بادام زمینی هم كمتر مصرف كنند. پیشنهاد دیگر ما به ایشان این است كه بیشتر آب بنوشند، زیرا توصیه متخصصان براین است كه روزانه ۸ لیوان مایعات نوشیده شود وترجیحا بیشتر آن آب باشد. با توجه به مشكل سوزش معده در ایشان باید به یاد داشته باشند كه نوشیدن قهوه وچای میتواند سوزش معده را تشدید كند. نهایتا پیشنهاد ما به آقای شفیعی جم این است كه علا وه بر فعالیت های روزمره خود، حداقل نیم ساعت الی چهل و پنج دقیقه ورزش سبک همانند پیاده روی را در برنامه خود قرار دهند.

آقای شفیعی جم چه بخورند و به چه میزان؟
با توجه به سن، وزن، قد، میزان فعالیت و نوع اسكلت، رژیم ۱۵۰۰ كیلو كالری را بطور موقت به ایشان پیشنهاد می كنیم، البته به منظور دستیابی به نتیجه مطلوب، توصیه می شود كه ایشان به همراه رژیم غذایی، ورزش را هم فراموش نكند این رژیم حدودا حاوی ۹ واحد از گروه نان و غلا ت، ۳ واحد از گروه شیر و لبنیات بی چربی، ۴ واحد از گروه گوشت های كم چربی، ۴ واحد میوه، ۴ واحد از گروه سبزیجات و ۳ واحد چربی می باشد.

صبحانه: ۳ كف دست نان سنگک یا بربری + ۳۰ گرم پنیر رژیمی كم چرب .

ساعت ۱۰: ۱ عدد میوه یا چند عدد كشمش یا توت همراه با چای 

نهار: ۲عدد سیب زمینی پخته كوچک + ۲ كف دست نان سنگک یا بربری + ۹۰ گرم جوجه كباب یا ماهی كباب + نصف لیوان سبزیجات پخته + یک بشقاب سالا د (بدون كلم برگ و گل كلم خام) + یک قاشق مربا خوری روغن زیتون یا كنولا  (یا سایر روغن های مایع توصیه شده) + ۴/۳ لیوان ماست بی چربی + یک لیوان دوغ كم نمک 

عصرانه: یک عدد میوه + یک لیوان آبمیوه 

شام: ۲ كف دست نان سنگک یا بربری + یک پیاله سوپ سبزیجات+  یک بشقاب سالاد (بدون كلم برگ و گل كلم خام) + یک قاشق مربا خوری روغن زیتون یا كنولا  ( یا سایر روغن های مایع توصیه شده ) + ۴/۳ لیوان ماست بی چربی + یک لیوان دوغ كم نمک.

 

برچسب ها: مصاحبه با بازیگران سینما، رضاشفیعی جم، مصاحبه با رضا شفیعی جم، تغذیه صحیح از نظر بازیگران سینما، رژیم غذایی رضا شفیعی جم تعداد بازديد: 860 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز