Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 05:37

4
آبان
گپی دوستانه با يك آشپز ايرانی

گپی دوستانه با يك آشپز ايرانی

هیچ غذائی نیست كه دوست نداشته باشم؛ همیشه سعی می‌كنم غذاها را امتحان كنم و كلمه‌ی دوست ندارم را هیچ‌وقت به زبان نیاورده‌ام.

گفتگو: مهناز خدادوست

 

آشپزی هنری دلنشین، متنوع و لذت‌بخش است، اما وجود یك باور عمومی نادرست موجب شده تا به این هنر ارزنده و اثربخش در زندگی فردی كمتر توجه كنیم. اما باور كنیم آشپزی هم هنر است و هم بسیار مهم!
این بار مهمان ما سركار خانم اعظم‌گلزارمنش از اساتید پیشكسوت آشپزی و شیرینی پزی هستند و پاسخگوی سؤالات ما می‌باشند. خاطر نشان می‌سازد خانم اعظم گلزارمنش از ابتدای انتشار نشریه آشپزباشی به عنوان كارشناس بخش آشپزی با مجله همكاری داشته‌اند. وی همچنین سال‌ها به عنوان عضو تحریریه نشریه دنیای تغذیه در بخش آشپزی ویژه نیز همكاری نموده است. 
 

لطفا خودتان را بیش‌تر برای خوانندگان معرفی كنید و بفرمایید فعالیت‌تان را از چه سالی آغاز كرده‌اید؟
اعظم گلزارمنش هستم؛ در اصفهان متولد شدم؛ تحصیلاتم را در آن‌جا به پایان رساندم و در سال 1353 وارد آموزش و پرورش شدم. در سال 1369 در دبیرستان‌های اصفهان، به تدریس‌ رشته قنادی و آشپزی پرداختم؛ آن زمان 2 واحد درسی در طرح كاد تلقی می‌شد. سپس عنوان آن به كار و دانش تبدیل شد و هم‌اكنون نیز این رشته در تمام هنرستان‌های ایران، مورد توجه دختران و پسران كه در زندگی آینده‌ی آن‌ها می‌تواند مثمرثمر ‌باشد.    

چگونه به آشپزی علاقه‌مند شدید؟
من از كودكی همیشه به آشپزی علاقه‌مند بودم به همین دلیل با دقت زیاد به آشپزی مادرم توجه می‌كردم و مادرم  نیز فرصتی برای آموزش من فراهم می‌كرد و با قرار دادن مواد اولیه و نظارت مستقیم، به من اجازه می‌داد كه از سنین پایین برخی از غذاها را در مقادیر بسیار كم تهیه و آشپزی كنم. 

برای پختن چه غذائی همیشه آمادگی دارید؟
اگر مواد اولیه‌ی غذا در اختیارم باشد، با سرعت می‌توانم تصمیم‌ بگیرم كه چه غذائی آماده كنم. 

اگر به مهمانی بروید و از غذائی كه برایتان آماده كرده‌اند، خوشتان نیاید، چه عكس‌العملی نشان می‌دهید؟ 
همیشه با احترام با میزبانم برخورد می‌كنم و حتی اگر دست‌پخت ایشان را نپسندم، در جمع این مسئله را گوش‌زد نمی‌كنم، بلكه در فرصتی، سعی می‌كنم خیلی دوستانه او را راهنمائی كنم، به شكلی كه او ناراحت نشود.  

اولین كسی كه دست‌پخت شما را امتحان كرد، چه كسی بود؟ 
درست به خاطر می‌آورم كه در سن 14 سالگی با امكانات پخت و پز سنتی، اولین كیك را تهیه كردم و آن كیك، مانند كوكو كاملاً منسجم و به هم فشرده بود. ولی برادرزاده‌هایم- كه تقریباً یكی دو سال از من كوچك‌تر بودند- با اشتها می‌خوردند و می‌گفتند، چقدر خوشمزه است!  

 تفاوت بهترین آشپزهای ملل در چیست؟
به نظر من، در وهله‌ی اول به امكانات موجود و سپس ذوق و سلیقه و اطلاعات علمی و عملی آن شخص بستگی دارد و از همه مهم‌تر این كه به كارش عشق بورزد. 

چه غذائی را دوست ندارید؟
هیچ غذائی نیست كه دوست نداشته باشم؛ همیشه سعی می‌كنم غذاها را امتحان كنم و كلمه‌ی دوست ندارم را هیچ‌وقت به زبان نیاورده‌ام، دوست نداشتن غذا، مربوط به فرهنگ خانواده است و معمولاً اگر پدر و مادر در برابر بچه‌ها چنین چیزی را بیان نكنند، فرزندانشان از ابتدا راغب می‌شوند تا همه نوع غذا را امتحان كنند.  

دوست دارید غذای دلخواهتان را در كنار چه كسی میل كنید؟
در كنار اعضای خانواده و دوستان و عزیزانی كه دوستشان دارم. 

دست‌پخت چه كسی را بیش‌تر از همه دوست دارید؟
مادرم سال‌هاست به رحمت خدا رفته؛ ولی همیشه با توجه به این‌كه بسیار خوب آشپزی می‌كرد، من هم دست‌ پختش را بسیار دوست داشتم، این امر انگیزه‌ای شد تا خودم نیز در این زمینه تلاش بیش‌تری برای یادگیری داشته باشم. ناگفته نماند كه مادرم نیز با تلاش فراوان، مرا مجبور به یادگیری در تمام زمینه‌ها می‌كرد و مشوقم بود او اعتقاد داشت كه هر دختری باید همه‌ی فوت و فن زندگی مخصوصاً آشپزی و شیرینی‌پزی را بداند.  

شما چه غذائی برای مهمانانتان درست می‌كنید؟
اگر با ذائقه‌ی مهمانانم آشنائی قبلی داشته باشم، آنچه دوست دارند، می‌پزم و سعی می‌‌كنم چند نوع غذای متنوع را با كیفیت و ظاهری خوب و زیبا تهیه نمایم.  

از غذاهای سنتی، كدام را بیش‌تر می‌پسندید؟
اغلب همه‌ی غذاها را دوست دارم ولی در بین غذاهای سنتی، خورش قورمه سبزی را بیشتر دوست دارم.

آیا تاكنون كتابی در زمینه آشپزی و قنادی به نگارش درآورده‌اید؟
در حال حاضر تجربه چند ساله‌ام را به صورت كتاب (هنرآشپزی و شیرینی پزی مجلل در دو جلد و كافی شاپ) به تحریر درآورده‌ام و هم‌اكنون مشغول نوشتن كتاب آشپزی سنتی برای دانشگاه علمی-كاربردی هستم كه آن را به تمام هنردوستان این رشته تقدیم می‌كنم. 

آیا این گفته درست است غذائی كه با عشق و علاقه درست بشود، باعث طعم بهتر و خوشمزگی آن می‌شود؟

بله، زیرا مدت زمانی را كه كدبانو در آشپزخانه برای پختن غذا صرف می‌كند. چنانچه چاشنی آن عشق و علاقه باشد صددرصد طعم بهتری خواهد داشت.

در پایان، برای كسانی كه دوست دارند وارد حرفه‌ی آشپزی بشوند، چه پیامی دارید؟
به تمامی كسانی كه به این هنر علاقه‌مندند توصیه می‌كنم با سعی و كوشش و تلاش روزافزون، پشتكار و صبر و حوصله به یادگیری و كسب اطلاعات ضروری، به آموختن این رشته بپردازند و هرگونه آن را در میانه راه رها نكنند. زیرا نابرده رنج، گنج میسر نمی‌شود. در پایان برای شما عزیزان آرزوی موفقیت و بهروزی را از خداوند متعال خواهانم.

 

برچسب ها: اعظم گلزارمنش، آشپز ایرانی، گفتگو با اعظم گلزارمنش، کارشناس آشپزی، استاد آشپزی تعداد بازديد: 1668 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز