Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 12:18

4
آبان
ايرج نوذری: مدیون تشویق‌های پدر هستم

ايرج نوذری: مدیون تشویق‌های پدر هستم

مادربزرگ من جمله زیبایی را همیشه می‌گفت: «شب یك دانه سیب بخور، صبح برو به جنگ 10 مرد جنگی».

پروانه حجت؛ كارشناس ارشد تغذیه و دكتر نگار بهروز؛ پزشک عمومی

 

از همان كودكی در دانشگاه پدرم پوییدن گرفتم، او كسی بود كه از كودكی من را با علم و ادب آشنا كرد و آنقدر در تعلیم من كوشید كه در یك سالگی به سخن افتادم؛ من نیز راه پدر را در پیش گرفتم و با دخترم «دلناز» از كودكی، سخن گفتن را آغاز كردم؛ من هم اكنون عشق و شیفتگی‌ام به علم و هنر را مدیون تشویق‌های پدر هستم.

من سر سفره مادر و پدرم بالیدن گرفته‌ام و این موهبت باعث مباهات من است و اعتقاد دارم بزرگ شدن بر سفره پدر و مادر بر گوهر وجود و اصل شخصیتی یك فرد، خیلی تاثیرگذار است و هم اكنون هرگاه صحبتی از پدرم به میان می‌آید توانم نیست كه حضور اشك را در عمق نگاهم كتمان كنم، چون او بسیار به من آموخت...، منوچهر نوذری واقعیت‌های بسیاری را به من آموخت، اینكه در هر حال «خودم» باشم و چون همیشه خودم هستم، مردم دوستم دارند و همیشه حضور پرمهرشان را در وجودم لمس می‌كنم ... ، او به من انسانیت را یاد داد، واقعیتی عمیق و درست: كه یك هنرمند قبل از هر چیز باید انسان باشد! و او به من «عشق» را آموخت و من امروز همه چیز را از دریچه عشق می‌بینم، عشق پدیده‌ای است كه نمی‌توان آن را كتمان كرد، حقیقتی كه در همه چیز متبلور می‌شود و نمی‌توان از آن گریخت، گیاهی است كه چون پیچكی می‌پیچد و فرد را در بند می‌كشد و بالا می‌رود، پیدایش زمین با عشق بود، تولد و آفرینش هر پدیده‌ای با عشق عجین است، ما آمده‌ایم كه عشق تناول كنیم، من نیز «عاشق پیشه» هستم، عاشق خانواده‌ام، همسرم و فرزندانم، آنها قطب مهمی در زندگی من هستند، من عاشق كارم هم هستم و همینطور عاشق مردم و به خاطر همین به مطبوعات، «نه» نمی‌گویم، چون نه گفتن من به مطبوعات، نه گفتن من به مردم است! فعالیتم را در زمینه هنر و ورزش از همان كودكی آغاز كردم و پیشرفت‌هایم را مرهون تشویق‌های منوچهر نوذری هستم، وقتی 3 سال بیشتر نداشتم، شرایطی برایم ایجاب كرد كه در مدرسه رازی كه از مطرح‌‌ترین مراكز علمی كشور بود و دروس آن توسط اساتید بین‌المللی و فرانسوی تدریس می‌شد، شروع به تحصیل علم و ورزش كنم و هم‌اكنون مفتخرم كه با یاری خدا در زمینه‌های گوناگون همانند زبان‌شناسی، ادبیات، مترجمی ، بازیگری، بازیگردانی، كارگردانی، نویسندگی، كارشناسی فیلم و سینمای هندوستان، كارشناسی هنرهای رزمی، موسیقی و... پیشرفت‌های زیادی حاصل كرده‌ام؛ به زبان‌های سنسكریت، هندی، هندوستانی، اردو، اسپانیایی، فرانسوی، انگلیسی و ادبیات فارسی آشنایی كامل دارم و در بسیاری از ورزش‌های گروهی و انفرادی همانند شنا، والیبال، فوتبال، تنیس، اسب‌سواری، جودو، كونگ‌فو، جیت‌كن دو به طور حرفه‌ای كار كرده‌ام، استاد ضرب‌های كوبه‌ای و ضرب‌های هندی تبلا و طبله نیز می‌باشم و نواختن موسیقی فیلم‌های بای‌سیكل ران، گفتگو با باد و موسیقی متن مسابقه ستاره‌ها و همینطور موسیقی مسافری از هند به عهده من بود.

در آخر، عشق و محبت بی‌شائبه خود را از این همین جا نثار طرفدارانم می‌كنم و برایم كودك و بزرگسال هیچ تفاوتی ندارد و احترام قلبی خود را تقدیم به سركارخانم شالچیان معلم كلاس اولم كه الف، ب، ... را به من آموخت می‌كنم و آرزو دارم هر جا كه هستند، سلامت و پیروز باشند. 

آقای نوذری به نظر شما نقش تغذیه در حفظ سلامت مردم چیست؟

من به یك شعار خیلی عقیده دارم: تن سالم، فكر سالم، زندگی سالم

با تغذیه صحیح می‌توان زندگی خوب و سالمی داشت مادربزرگ من جمله زیبایی را همیشه می‌گفت: «شب یك دانه سیب بخور، صبح برو به جنگ 10 مرد جنگی.

ارزیابی وضعیت تغذیه‌ای 

سن: 44 سال

وزن: 114 كیلوگرم

قد: 182 سانتی‌متر

وزن ایده‌آل: 80 كیلوگرم

حداكثر وزن قابل قبول: 88 كیلوگرم

دورمچ: 18 سانتی‌متر

توصیه‌های تغذیه‌ای 

عادات تغذیه‌ای آقای نوذری نشانگر آن است كه ایشان به مسائل مربوط به تغذیه و سلامتی بسیار علاقه‌مندند همانند علاقه ایشان به زیتون، ماهی، میگو، میوه‌جات، ولیكن در بعضی جنبه‌ها بهتر است كه توجه بیشتری بفرمایند.

در ابتدا بهتر است ایشان به یاد داشته باشند كه وعده صبحانه را هیچ‌گاه فراموش نكنند زیرا برای ارتقاء عملكرد ذهنی و جسمی افراد بسیار لازم است؛ حتی به افرادی كه قصد كاهش وزن را دارند نیز توصیه می‌شود صبحانه را هیچ‌گاه حذف نكنند. آقای نوذری چون مقداری اضافه وزن دارند بهتر است با وجود اینكه به برنج و ته‌دیگ علاقه زیادی دارند، به منظور حفظ سلامتی خود تا حد امكان از خوردن برنج و بخصوص ته‌دیگ خودداری كنند و تنها كمی برنج در وعده ناهار و ترجیحا نان‌های سبوس‌دار استفاده كنند.

عدم علاقه ایشان به غذاهای فوری و نخوردن سوسیس و كالباس بسیار نكته مثبتی در تغذیه ایشان است و همینطور علاقه زیادشان به ماهی و میگو كه البته بهتر است كمتر ماهی را سرخ كنند.

ایشان چون مشكل فشارخون بالا دارند حتما به یاد داشته باشند اگر گاهی مغزها را مصرف می‌كنند از نوع كم نمك استفاده كنند و با توجه به علاقه ایشان به زیتون، لازم است كه نوع غیرشور آن را میل بفرمایند.

آقای نوذری ذكر كردند كه چای پررنگ به همراه شكر زیاد می‌خورند، پیشنهاد ما این است كه در راستای سلامتی بیشتر، چای خود را كمرنگ نوشیده و به همراه چند عدد كشمش، توت، انجیر یا خرما میل بفرمایند. متاسفانه ایشان به دلیل مشغله زیاد، ورزش را كه به آن بسیار علاقه‌مندند به اجبار مدتی متوقف كرده‌اند، هر چند كه شغل و پیشرفت كاری بسیار مهم است ولی سلامتی از آن مهم‌تر است، بنابراین خیلی مناسب‌تر است كه ایشان ورزش را نیز جزء قسمتی ضروری از فعالیت‌های روزمره خود قرار دهند.

علاقه ایشان به مایعات نیز بسیار خوب است؛ البته آبمیوه‌ها و نكتارهای صنعتی معمولا حاوی مقادیری شكر، رنگ و اسانس هستند كه همگی برای سلامتی مضرند بنابراین معمولا توصیه به مصرف میوه و آبمیوه‌های خانگی می‌شود.

نهایتا پیشنهاد ما به جناب آقای نوذری این است كه به منظور كاهش وزن، از مصرف لبنیات و گوشت‌های پرچربی پرهیز نموده و نوع كم چرب آنها را مصرف بنمایند. 

 

برچسب ها: ایرج نوذری، گفتگو با بازیگران سینما، گفتگو با ایرج نوذری، تغذیه صحیح از نظر ایرج نوذری، رژیم غذایی ایرج نوذری تعداد بازديد: 1610 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز