Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 22:12

4
آبان
مهرانه مهین‌ترابی

مهرانه مهین‌ترابی

با مطالعه عادات غذایی خانم مهین ترابی، می بینیم كه بسیاری از اصول تغذیه ای را در رژیم غذایی خود رعایت می كنند.

تهیه و تنظیم: دكتر نگار بهروز؛ پزشک عمومی، پروانه حجت؛ کارشناس ارشد تغذیه

 

مهرانه مهین ترابی را همه ما می شناسیم; هنرمندی كه به راستی نامش زیبنده اوست؛ پرمهر و مهربان، همانند نقش هایی كه می آ‌‌فریند؛ همانند «مهین»، همسری دلسوز در «همسران»و «عاطفه»، مادری پرعطوفت در «خانه سبز» سرشار از احساس و خالی از هرگونه غرور و نخوت! آ‌‌نچنان خودمانی و صمیمی كه گویی سال هاست او را می شناسی ...
مهرانه مهین ترابی در مرداد ماهی گرم و آ‌‌فتابی دیده به جهان گشود و شاید به همین سبب اینگونه سرشتی گرم و مهربان در وجودش خانه كرده؛ او در جوانی به تحصیل در رشته علوم اداری پرداخت ولی چند سال بعد یک تغییر مسیر ناگهانی، او را از جاده علوم اداری به كوچه باغ سبز و پر درخت <هنر> انداخت و در این راه آ‌نچنان سرعت و سبقت گرفت كه خیلی زود به عنوان چهره ای محبوب در میان مردم جا گرفت؛ او اولین كار تلویزیونی  خود را در سال ۱۳۶۹ با نام «مش خیراله صندوقچه اسرار» و اولین كار سینمایی خود را در سال ۱۳۶۴ با نام «گل بهار» ارائه داد.
مهرانه، كه در دوران مدرسه، دختركی بازیگوش و فعال بود و والیبال را به طور حرفه ای بازی می كرد، امروز آ‌‌نقدر درگیر و مشغول است كه حتی سرپنجه هایش فرصت لمس توپ والیبال را ندارد! از این رو خلا ء حضور ورزش را با یک بار پیاده روی در هفته و انجام گهگاه ورزش های كششی پر می كند.

خانم مهین ترابی، به نظر شما نقش تغذیه در حفظ سلا مت مردم چیست؟
بسیار نقش مهمی دارد; من اعتقاد دارم كه به غذا می توان به عنوان دارو نگاه كرد; تغذیه در حفظ تعادل بدن و فكر سالم بسیار موثر است; مثلا  اگر شب هنگام زیاده روی در خوردن غذا شود مسلما فرد در طول شب و روز حال مناسبی نخواهد داشت; غذا اگر مناسب خورده شود انسان را آ‌‌رام كرده و بر افكار تاثیر مثبت دارد.

به نظر شما مردم ما چقدر به اصول تغذیه ای پایبندند؟
متاسفانه مردم ما تفكر عمیقی در این خصوص ندارند در صورتی كه فرهنگ و ایمان تغذیه ای نقش مهمی در سلا مت دارند و مردم باید آ‌‌ن را جدی گرفته و سهل انگاری نكنند. معمولا  مردم بعد از اینكه مریض می شوند به فكر رعایت كردن می افتند در صورتی كه باید خودشان دكتر خودشان باشند.



توصیه های تغذیه ای
با مطالعه عادات غذایی خانم مهین ترابی، می بینیم كه بسیاری از اصول تغذیه ای را در رژیم غذایی خود رعایت می كنند؛ ولی پیشنهاد ما این است كه به منظور بهتر شدن الگوی تغذیه ای و همینطور كاهش وزن؛ نكاتی را در برنامه غذایی خود رعایت كنند.
پوكی استخوان متاسفانه شیوع بالا یی دركشور ما بخصوص در میان زنان دارد بنابراین توصیه می شود كه بانوان عزیز در طی روز، لبنیات (شامل شیر، ماست، پنیر و دوغ) به میزان كافی دریافت دارند; خانم مهین ترابی ذكر كردند كه متاسفانه زیاد لبنیات مصرف نمی كنند و توصیه ما به ایشان این است كه هر روز هم شیر و هم ماست میل بفرمایند.
قابل تحسین است كه خانم مهین ترابی به ماهی علا قه زیادی دارند و در هفته حداقل ۲ بار ماهی می خورند ولی بهتر است عوض اینكه همیشه ماهی را سرخ كنند، گاهی هم كبابی یا بخارپز كنند در ضمن اگر هر روز سالا د یا سبزی خوردن میل كنند برای سلا متی ایشان مفید است زیرا سبزیجات نه تنها حاوی انواع ویتامین ها و املا ح هستند بلكه منبع غنی فیبر نیز می باشند لذا برای عملكرد دستگاه گوارش لا زمند.
در برنامه غذایی ایشان می بینیم كه مواردی چون نوشابه های گازدار، چیپس و شكلا ت جایی ندارد كه بسیار خوب است; ولی در مورد مصرف مایعات می بینیم تمایل چندانی به نوشیدن آ‌‌ب ندارند ولی در روز ۱۲-۱۰ لیوان چای می نوشند; پیشنهاد ما دراین خصوص این است كه مصرف چای خود را كمتر كرده و در عوض آ‌‌ب بیشتری بنوشند; زیرا مصرف چای زیادی بخصوص پررنگ آ‌‌ن، برای سلا متی ضرر دارد; مصرف هفته ای ۳-۲ بار سویا (برای مثال كتلت سویا یا ماكارونی با سویا یا سوپ سویا) نیز توصیه می شود.
نهایتا پیشنهاد ما به ایشان این است كه به منظور حفظ سلا متی و كاهش وزن اضافه، هر روز حداقل نیم ساعت الی ۴۵ دقیقه ورزش یا پیاده روی را فراموش نكنند.

خانم مهرانه مهین ترابی چه بخورند و به چه میزان؟
باتوجه به شرایط وزن، قد، نوع استخوان بندی و میزان فعالیت خانم مهین ترابی، فعلا  برای دوره ای موقت رژیم ۱۵۰۰ كیلوكالری به ایشان توصیه می شود; این رژیم حاوی ۶ واحد گروه نان و غلا ت، ۴ واحد از انواع میوه جات، ۳ واحد از گروه لبنیات كم چرب، ۳ واحد از گروه سبزیجات؛ ۴ واحد از گروه انواع گوشت كم چرب و ۳ واحد از گروه چربی ها و روغن هاست.
در اینجا نمونه ای از رژیم پیشنهادی دنیای تغذیه به ایشان را ملا حظه می فرمایید: 
صبحانه
۲ كف دست نان (به جز نان سفید) + ۱ قوطی كبریت كوچک پنیر كم چرب + ۱ لیوان شیر كم چرب همراه با ۳ عدد خرما
میان وعده
۱ عدد میوه همانند سیب + ۶ عدد بادام
ناهار
۳ كف دست نان + ۹۰ گرم ماهی كباب یا جوجه كباب + نصف لیوان سبزیجات آ‌‌ب پز یا بخارپز برای كنار خوراک + یک بشقاب سالا د + ۱ قاشق مرباخوری روغن گیاهی مایع
عصرانه
۱ پیاله ماست و جوانه(مثل جوانه گندم یا ماش) + ۱ عدد میوه
شام
۱ كف دست نان (غیر از نان سفید) + یک پیاله سوپ سبزیجات (حاوی پیاز، هویج، كدو، كرفس، كلم و... و ۳۰ گرم گوشت سفید یا قرمز كم چرب) + ۸ عدد زیتون غیرشور
بعد از شام
۱ عدد میوه دلخواه + ۱ لیوان شیر كم چرب

 

برچسب ها: تغذیه صحیح از نظر بازیگران، مهرانه مهین ترابی، گفتگو با بازیگران، گفتگو با مهرانه مهین ترابی، رژیم غذایی مهرانه مهین ترابی تعداد بازديد: 1349 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز