Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 18:20

6
آبان
قهرمان طبيعت‌گردی ايران

قهرمان طبيعت‌گردی ايران

او در خصوص اروهای گیاهی گفت: اصولا ما در سفرهایمان از گیاهان موجود در طبیعت علاوه بر خواص دارویی آنان خیلی استفاده می‌كنیم.

گفت‌و‌گو: فرزانه صدقی

 

محمدعلی اینانلو تاكنون بیش از 3 میلیون كیلومتر در طبیعت ایران سفر كرده است. او درپاسخ به این سوال كه چگونه این مسافت اندازه‌گیری شده است؟ گفت: من از روی كیلومترشمار ماشین سفرم را می‌سنجم. نحوه شمارش این كیلومتر هم به این قرار است كه هر ماشین من چهارصد هزار كیلومتر كار می‌كند. پس از‌ آن ماشین اگر از بین نرفته باشد می‌گذارمش كنار و با ماشین دیگر، سفر را آغاز می‌كنم.

تجهیزات سفر
او در پاسخ به این سوال كه شما معمولا در سفرهایتان مجهز به چه اسباب و لوازمی هستید؟ گفت: یك گردشگر باید بداند از چه وسیله‌ای استفاده كند كه خیلی حجیم نباشد در عین حال كارآیی زیادی نیز داشته باشد. یكی از این اسباب چاقویی است كه به آن می‌گویند چاقوی سوئیسی، این چاقو 20 تیغه دارد؛ البته یك نوع دیگر آن صد تیغه است و كاربردهایی همچون اره، موچین، تیغه بزرگ، تیغه كوچك، پیچ‌گوشتی و ... دارد. آدم‌هایی هم كه به بیابان و كوه و دشت و دمن سفر می‌كنند باید مانند این چاقو همه‌كار بلد باشد. در حال حاضر تمام اعضای تیم گردشگری ما آدم‌هایی پخته‌ای هستند كه هم زمان مسلط به كارهایی همچون فیلمبرداری، رانندگی، عكاسی، كمپینگ و چادرزنی هستند. علاوه بر این گردشگر باید برای اسباب پخت و پز قابلمه‌ای را تدارك ببیند كه از در آن به عنوان ماهیتابه استفاده كند.

ایمنی سفر
او همچنین با اشاره به اینكه باید یك تیم گردشگر و مستندساز همواره مجهز به وسایل ایمنی باشند، گفت: یكی از تجهیزات ایمنی كه باید هر فرد برای سفر خود تدارك ببیند، اطفای حریق، لوازم یدكی ماشین و مقداری غذای خشك همچون گردو، بادام، داروهای كمك‌های اولیه است و همچنین هر فرد باید كیسه خواب، لباس مناسب، پوستین مناسب نیز همراه خود داشته باشد.

تاثیر مواد غذایی طبیعی بر سوخت و ساز بدن
او با اشاره به خاصیت مواد غذایی طبیعی و تاثیر به سزای این مواد بر سوخت‌وساز متابولیسم بدن، افزود: متابولیسم بدن یا به عبارت دیگر سوخت‌وساز همچون سوختن آتش است. برای اینكه آتش بسوزد نیاز به اكسیژن دارد تا اكسیژن نباشد آن سوخت درست انجام نمی‌شود. بنابراین ساختنش درست نمی‌شود. به همین دلیل ما چون اكثرا در بیابان و طبیعت هستیم اكسیژن بیشتری نسبت به افراد دیگر استفاده می‌كنیم؛ چون اكسیژن به بدنمان زیاد می‌رسد و سوخت بدنمان بهتر است، همه چیز را می‌سوزاند. وی گفت: ما زمانی كه سفر می‌رویم حتما روز اول كله‌پاچه می‌خوریم در حالی كه خیلی‌ها اصلا جرات نمی‌كنند طرف كله‌پاچه بروند اما ما آن سوخت را می‌سوزانیم. چطوری؟ با اكسیژن. پس وقتی سوخت می‌سوزه، ساز ایجاد می‌كند. ساز چیست؟ یعنی ساختن در بدن ما؛ ساختن عضله‌های مغز و فكر قو ی، بنابراین به دلیل اینكه اكسیژن زیادتری به بدن ما می‌رسد سوخت و ساز بدن ما نسبت به دیگران كامل‌تر است. او همچنین با اشاره به خواص موثر مواد طبیعی كه از دل طبیعت پرورش یافته اند،گفت: در حال حاضر گوشت‌های شیكی كه در سوپرماركت‌های تهران دیده می‌شود در ظاهر گوشت است اما این گوسفند از پلاستیك و یا مقوا غذا خورده است. من تصویری از گله گوسفندی دارم كه از زباله بیمارستانی غذا می‌خورد، گروه ما این مواد غذایی را نمی‌خورد. گاهی هم از شكار مصرف می‌كنیم یعنی از تولید به مصرف.

داروهایی از دامان طبیعت 
او در خصوص خواص داروهای گیاهی نیز گفت: اصولا ما در سفرهایمان از گیاهان موجود در طبیعت علاوه بر خواص دارویی آنان خیلی استفاده می‌كنیم به عنوان مثال می‌دانیم كه گیاه گزنه به چه دردی می‌خورد و یا چگونه سرماخوردگی را با برگ شاخه بید قرمز پیشگیری كنیم و یا می‌دانیم كه خواص گیاهان نعناعی‌ها، اسفرزه، بومادران چه استفاده‌ای دارد و یا گیاه درمنه برای معده‌درد چگونه استفاده می‌شود.

غذا در سفرها
اینانلو با تاكید بر اینكه در مسافرت‌ها به خصوص در مسافرت‌های تیم مستندسازی خورد وخوراك مناسب نقش مهم و اساسی ایفا می‌كند، افزود: باید در سفر از مواد غذایی استفاده كنیم كه پرحجم نباشد و برای 10 الی 12 ساعتی كه می‌خواهیم كار كنیم غذایی مقوی باشد. همچنین مواد غذایی فصول و نقاط مختلف نیزبا یكدیگر متفاوت است به عنوان مثال غذایی كه در فصل زمستان در ارتفاعات كوه‌های البرز مصرف می‌شود لزوما از همان غذاهایی نیست كه در كویر خورده می‌شود.

طبیب خود در بیابان
اینانلو در پاسخ سوالی مبنی بر مشكلات سفر وحوادثی كه ممكن است حین سفربا توجه به امكانات كم و دسترسی نداشتن به پزشك پیش آید؟ گفت: در حال حاضر همه اعضای گروه آشنایی زیادی درباره كمك‌های اولیه در حد عالی دارند به طوری كه اقدامات اولیه توسط تیم برای فرد مصدوم قبل از اینكه به نزد پزشك معالج مراجعه كند، انجام می‌شود. به عنوان مثال در موارد دررفتگی استخوان و مفصل، واقفیم كه استخوان و یا مفصل در رفته چگونه سر جایش جا بیافتد و یا استخوان شكسته را چگونه فیكس و زخم ایجادشده را چگونه به درستی پانسمان كنیم. 

نظافت در سفر 
او نظافت و نظم را مهم‌ترین اصول سفر دانست كه هر فرد ملزم به انجام آن است. به گفته اوهرفرد نباید بگوید حالا در طبیعت هستیم و با دست نشسته سر سفره بنشیند زیرا در طبیعت اگریك نفر مریض بشود باقی افراد را نیز گرفتار خواهدكرد. بنابراین حتما باید وسایل ضدعفونی در سفر وجود داشته باشد و شستن دست‌ها رعایت شود.

 

برچسب ها: گردشگری، طبیعت گردی، محمدعلی اینانلو، تجهیزات سفر، ایمنی سفر، غذا در سفر، نظافت در سفر تعداد بازديد: 1101 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز