Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 20:19

11
آبان
مریم سعادت: انسان باید شاد زندگی كند

مریم سعادت: انسان باید شاد زندگی كند

مریم سعادت می‌گوید: خانواده ما بیشتر علاقه به مصرف نان دارند و اغلب غذاها را با نان میل می‌كنند.

در این گفتگو مریم سعادت از علاقه‌هایش در زندگی با محوریت «تغذیه» گفت كه با هم می‌خوانیم


برنج در وعده‌های غذایی
یكی از مواردی كه در خانواده خانم سعادت به آن بی‌توجهی می‌شود (البته منظور در برنامه غذایی خانواده)، مصرف «برنج» است. خانواده خانم سعادت چندان به مصرف برنج در وعده‌های غذایی اهمیتی نمی‌دهند. مریم سعادت می‌گوید: خانواده ما بیشتر علاقه به مصرف نان دارند و اغلب غذاها را با نان میل می‌كنند. نان سنگك، بربری و انواع دیگر نان بسیار مورد توجه افراد خانواده ما است.

غذاهای سنتی
مریم سعادت می‌گوید: ما با خانواده همسرم زندگی می‌كنیم و هر دو خانواده به اضافه خانواده مادرم كه تقریبا در نزدیكی ما زندگی می‌كنند، به غذاهای سنتی علاقه‌مندیم. مثلا ما آش زیاد می‌خوریم، آبگوشت هم همین‌طور. البته من خودم چون دكتر مصرف این نوع غذاها را برایم غدقن كرده، كمتر می‌خورم؛ اما به طور كل انتخاب غذایی خانواده ما عموما غذاهای سنتی است. از طرف دیگر، چون این نوع غذاهای سنتی دور هم خوردنش لذت خاصی دارد، ما ترجیح می‌دهیم زمان‌هایی كه در كنار هم هستیم، از این نوع غذاها استفاده كنیم.

ساندویچ و پیتزا
مریم سعادت می‌گوید چندان غذا و نوع آن برایش اهمیتی ندارد. او بیشتر به مواد اولیه توجه می‌كند، نه تركیبی كه از این مواد به وجود می‌آید. او درباره انواع ساندویچ و پیتزا می‌گوید: من اگر خانه باشم، این غذاها در منزل صرف نمی‌شود. اگر هم سر فیلمبرداری باشم، غذاهای آنجا اغلب انواع خورشت یا برنج با گوشت و.... است. اما اگر گرسنه و از خانه دور باشم، از روی اجبار ساندویچ می‌خورم. اما اینكه انواع پیتزا یا ساندویچ برایم غذای تفریحی باشد، این‌گونه نیست.

غذای خاطره‌انگیز
در زندگی هر كس یك نوع غذا جایگاه ویژه‌ای دارد و این جایگاه ویژه، غذا را برایش خاطره‌انگیز كرده است. حال اینكه برحسب چه اتفاقاتی خاطره‌انگیز می‌شود، به طور حتم در افراد مختلف فرق می‌كند. برای یكی شاید این طور باشد كه در دوران كودكی مادربزرگش در روزهای تعطیل كه همه دور هم جمع بودند، این غذا را می‌پخته یا شاید كسی مثلا در روزهای اول زندگی مشتركش این غذا را با دست پخت همسرش خورده و یا هزاران دلیل دیگر. اما برای مریم سعادت این غذا «دمپختك باقلاست» او می‌گوید، وقتی كودك بوده این غذا را زیاد می‌خورده و اغلب در كنارش تخم‌مرغ نیمرو به اضافه ترشی، پیاز و نعنا هم بوده است. او می‌گوید، این بی‌نظیرترین غذایی است كه تا به حال خورده‌ام و بسیار برایم خاطره‌انگیز است.

غذا برای مهمانی سرزده
برخی از ما وقتی مهمان سرزده داریم، دستپاچه می‌شویم. در این شرایط یا غذایمان خراب می‌شود و یا از رستوران غذا تهیه می‌كنیم. البته بعضی‌ها اصلا دستپاچه نمی‌شوند و از امكانات موجود استفاده می‌كنند. سعادت می‌گوید: من اگر مهمان سرزده داشته باشم، با امكانات موجود غذا درست می‌كنم و اصلا به این فكر نمی‌كنم كه حتما باید فلان غذا را جلوی مهمان بگذارم. اگرچه برای میهمانم احترام ویژه‌ای قائلم، اما سعی می‌كنم با مواد موجود در منزل غذا درست كنم.

خشكبار و تنقلات
افرادی كه چندان به مواد خوراكی صنعتی مثل انواع پفك و... علاقه‌ای ندارند، عموما خشكبار و تنقلات سنتی را می‌پسندند. مریم سعادت هم از این دسته افراد است. او می‌گوید: من خیلی به برگه خشك كرده میوه‌ها علاقه‌مندم؛ حتی شاید بیش از خود میوه تازه. برگه سیب یكی از آن میوه‌هایی است كه من بسیار دوست دارم. برگه آلبالو، آلوچه، زردآلو و... از دیگر میوه‌های خشك شده‌ای است كه من به آنها علاقه دارم.

آشپزی همسر
زن و شوهرهایی كه هر دو شاغل هستند، تقریبا هر دو هم می‌توانند آشپزی كنند. اما در خانواده خانم سعادت همسر ایشان چندان با پختن غذا آشنایی ندارد. البته یكی از دلایل اصلی این مسأله حضور خانواده همسر خانم سعادت در كنار آنهاست و همسر خانم سعادت در مواقعی كه ایشان در محل كار هستند، می‌تواند از دستپخت مادر بهره‌مند شود. مریم سعادت می‌گوید: همسر من چندان با طبخ غذا آشنا نیست و فقط غذاهای معمولی مثل نیمرو، كباب و... را می‌تواند بپزد.

عجیب‌ترین غذا
عموما آدم‌هایی كه به خاطر شغل یا سرگرمی و جهانگردی به كشورهای مختلف سفر می‌كنند، غذاهای مختلفی می‌خورند. اما از آن جهت كه مریم سعادت چندان به نوع غذا اهمیت نمی‌دهد، دقت ویژه‌ای هم در غذاها ندارد. اما در مورد غذایی از دستپخت‌های مادرش می‌گوید: مادرم غذای بسیار عجیبی درست می‌كند به نام «دمی گشنیز». این غذا بسیار خوشمزه و عجیب است.

استفاده از میوه
همان‌طور كه قبلا هم گفته شد، مریم سعادت بیشتر به میوه‌های خشك علاقه‌مند است؛ اما اعضای خانواده میوه‌های فصل را هم میل می‌كنند؛ اما از میوه‌های پاییز و زمستان بیش از بهار و تابستان خوششان می‌آید. مورد دیگر اینكه مریم سعادت چهار سال است كه چای سبز می‌خورد و فكر می‌كند استفاده از چای سبز با گل محمدی توانسته بدن او را تنظیم كند. البته می‌گوید نمی‌دانم به لحاظ علمی تاثیر دارد یا نه، اما من احساس می‌كنم تاثیر خوبی روی تنظیم كردن بدنم دارد.

پیشنهاد تغذیه به مردم
پیشنهاد من فقط تغذیه‌ای نیست. من می‌گویم انسان باید شاد زندگی كند. این شاد زندگی كردن انسان را به تغذیه خوب و سالم هم هدایت می‌كند. پس روح سالم، جسم سالم را هم به همراه دارد.

با سپاس از شما

 

برچسب ها: گفتگو با بازیگران سینما و تلویزیون، مریم سعادت، گفتگو با مریم سعادت، مریم سعادت و تغذیه صحیح، مریم سعادت و آشپزی تعداد بازديد: 1112 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز