Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 15:30

11
آبان
شيرين بينا: سلامت جسم و روان با تغذیه سالم

شيرين بينا: سلامت جسم و روان با تغذیه سالم

بینا می‌گوید: وقتی ازدواج كردم، چندان آشپزی بلد نبودم. پس از اینكه روزهای اول گذشت یك روز قرار شد من خورش قورمه سبزی درست كنم.

گفتگو: حسن گوهرپور


درست كردن غذا
در ایران هنوز مسؤولیت آشپزی به عهده خانم‌هاست! بعضی از خانم‌ها از درست كردن غذا لذت می‌برند و گروهی هم علاقه‌ای به این كار ندارند. خانم شیرین بینا كمتر پیش می‌آید كه از درست كردن غذا لذت ببرد. او بیشتر به این كار مانند مسؤولیتی نگاه می‌كند كه باید آن را انجام دهد. او می‌گوید یكی از كابوس‌هایش همیشه این است كه شام یا نهار چه چیزی درست كند؟!

پس از ازدواج و اولین غذای زندگی مشترك
اما؛ پس از ازدواج كردن باید به هر حال غذا پخت. بینا می‌گوید: وقتی ازدواج كردم، چندان آشپزی بلد نبودم. پس از اینكه روزهای اول گذشت و ما مهمانی‌هایی رفتیم و خلاصه به زندگی خودمان برگشتیم (زندگی را پس از مهمان بازی‌های ابتدایی شروع كردیم)، یك روز قرار شد من خورش قورمه سبزی درست كنم. از اول صبح شروع به زنگ زدن به مادرم كردم تا سر ظهر. بنده خدا همسرم می‌گفت، اینقدر به مادرت زنگ نزن من دستور غذا را می‌دانم؛ اما من باز برای اطمینان به مادرم زنگ می‌زدم.

غذای همسر
بینا می‌گوید: همسرم خیلی خوب غذا درست می‌كند. ما وقتی مهمان داریم، او به خوبی زیر و بم طبخ غذا را مورد بررسی قرار می‌دهد و تقریبا تمام ریزه‌كاری‌هایی را كه كمك می‌كند یك غذا خوشمزه شود، بلد است.

غذای مهمان
این بازیگر سینما و تلویزیون یكی از غذاهای كرمانشاهی را خیلی دوست دارد و می‌گوید هر وقت مهمانی به خانه ما بیاید كه برایم بسیار عزیز باشد، «خورش خلال بادام» می‌پزم. البته خورش فسنجان هم از جمله غذاهایی است كه دوست دارم برای مهمان‌هایم بپزم؛ به اضافه كمی «لازانیا».

ارتباط غذای سالم با بدن سالم
غذای سالم و به عبارت بهتر تغذیه سالم یكی از اساسی‌ترین راه‌های دستیابی به سلامت جسم است، اگرچه تغذیه در سلامت روان نیز اثرگذار می‌باشد.
به نظر من یكی از ویژگی‌های غذای سالم این است كه موادش تازه باشد و در ضمن سرخ كردنی نباشد. گوشت سفید به جای گوشت قرمز، استفاده كم از چربی‌ها و... می‌تواند به سلامت غذای مورد مصرف كمك كند.
 من ویژگی‌های پروتئینی، ویتامینی و كالری غذاها را ریز به ریز نمی‌دانم، اما از روی تجربه سعی می‌كنم در برنامه غذایی خانواده از این موارد داشته باشم. در خانواده ما بیشتر از مرغ استفاده می‌كنیم، هم بخارپز شدنش راحت است و هم نسبت به گوشت قرمز استفاده‌های بیشتری به بدن می‌رساند.

غذای خاطره‌انگیز
من به طور كلی غذاهای سنتی را به غذاهای جدید ترجیح می‌دهم. دوست دارم حداقل یك وعده برنج در برنامه غذایی داشته باشم. از میان غذاهای خاطره‌انگیز هم طبیعی است كه یكی از همین غذاهای سنتی را بگویم؛ اما من بیشتر در دوران كودكی «ماكارونی» دوست داشتم. البته آبگوشت هم از غذاهایی بود كه بچه‌ها دوست نداشتند، اما زیاد در خانواده ما درست می‌شد كه همین هم می‌تواند به نوعی غذایی خاطره‌برانگیز باشد.

انواع ساندویچ و پیتزا
فست‌فودها بسیار خوشمزه هستند، اما بسیار هم خطرناكند. مادر من از سرطان مرحوم شد و وقتی بررسی كردند، متوجه شدند كه بخشی از آن به غذا باز می‌گردد. غذاهایی كه با روغن زیاد پخته و سرخ می‌شوند، بسیار مضر هستند. به نظر من این نوع غذاها نباید تبدیل به غذای همیشگی شود؛ چرا كه آسیب غیرقابل جبرانی به بدن می‌رساند. فكر می‌كنم اگر ماهی یك بار، آن هم برای تفریح از چنین غذاهایی استفاده شود، مشكل چندانی ایجاد نخواهد شد. در ضمن، ما تقریبا مصرف كالباس و سوسیس نداریم. 

میوه
شیرین بینا می‌گوید: سالم‌ترین و بهترین كار در رژیم غذایی استفاده از میوه تازه است؛ البته اگر ارزان‌تر به بازار عرضه شود! میوه می‌تواند تاثیر بسزایی در سلامت جسم و روح داشته باشد. ما در روز به مقدار لازم میوه مصرف می‌كنیم و به مردم هم توصیه می‌كنم میوه تازه زیاد بخورند.

غذاهایی كه زمان فیلمبرداری می‌خورید
شیرین بینا می‌گوید: برخی تهیه‌كننده‌ها به همه عوامل پشت صحنه توجه می‌كنند. در واقع من فكر می‌كنم هر تهیه‌كننده بنا به تربیت خانوادگی و اجتماعی‌اش با عوامل برخورد می‌كند، مثلا یك تهیه‌كننده وقتی می‌خواهد غذا بدهد میز می‌چیند، بشقاب و قاشق و چنگال و ظروف مناسب برای عوامل می‌آورد و واقعا مثل مهمان از آنها پذیرایی می‌كند كه این كار به بودجه فیلم و تربیت تهیه‌كننده بستگی دارد. برخی‌ها هم با وجود بودجه كافی غذا را در ظرف یكبار مصرف و با قاشق چنگال یكبار مصرف در همان جا كه بازیگر یا عوامل نشسته‌اند، توزیع می‌كنند كه این هم باز به تهیه‌كننده بستگی دارد. اما نوع غذا كه پرسش شما بود، اغلب یكسان است. انواع خورش، كباب و... ، ولی مسأله، چگونگی توزیع این غذا بین عوامل است.

پیام تغذیه‌ای
به نظر من ما باید پیام تغذیه‌ای را از پیام برای كودكان شروع كنیم؛ چرا كه بدن آنها بیش از هر چیز به غذای سالم نیاز دارد و چه بهتر كه پایه‌های سلامت جسم كودك محكم‌تر باشد. پیشنهاد من این است كه خانواده‌ها از غذاهای سرخ شده، غذاهای حاوی مواد نگهدارنده و گوشت قرمز، پرهیز كنند. همچنین نوشابه كم بخورند و غذاهای‌شان را در صورت امكان بخارپز كنند. به طور كلی توصیه می‌كنم از هله‌هوله‌ها پرهیز كنند و به جای آنها از غذاهای سبك، سالم و در دسترس برای رفع گرسنگی و میان وعده خود استفاده كنند. 

 

برچسب ها: گفتگو با بازیگران سینما و تلویزیون، شیرین بینا، گفتگو با شیرین بینا، شیرین بینا و تغذیه صحیح، شیرین بینا و آشپزی تعداد بازديد: 1393 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز