Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 14:13

14
آبان
مجيد جلالی؛ بازيكن پيشكسوت و مربی فوتبال

مجيد جلالی؛ بازيكن پيشكسوت و مربی فوتبال

جلالی می‌گوید: «متأسفانه این روزها خانواده‌ها به دلیل شاغل بودن مادر، به فست فودها و غذاهای آماده گرایش پیدا كرده‌اند».

تحریریه ماهنامه دنیای تغذیه

 

مجید جلالی در سال 1335 در تهران و در خیابان عارف چشم به جهان گشود. وی فوتبال را در سن هفده سالگی و در زمین خاکی قیایی در باشگاه البرز و با مربیگری ناصر عبدی شروع کرد. در اینجا متن مصاحبه با مجید جلالی را می‌خوانید.

اهمیت تغذیه در ورزش

جلالی در این خصوص می‌گوید:« تغذیه از جمله عواملی است كه مورد توجه ورزشكاران می‌باشد. در سطوح عالی ورزشی، فاصله بین نفر اول و آخر ناچیز است. در چنین شرایطی، وضعیت تغذیه‌ای فرد می‌تواند پیروزی و یا شكست وی را در یك مسابقه تعیین نماید.در برنامه غذایی یك ورزشكار، مقدار، تركیب و زمان مصرف مواد غذایی بر عملكرد وی تاثیر عمیقی دارد و پیروی از یك برنامه غذایی صحیح، ورزشكار را قادر می‌سازد تا تمرینات و مسابقات با شدت بیشتری را تحمل نماید، توان از دست رفته خود را سریع‌تر باز یابد و با شرایط سخت‌ تمرینی، بیماری و مصدومیت، بهتر تطابق یابد. اصل اولیه در تنظیم یك برنامه غذایی برای ورزشكار آن است كه نیازهای افزایش یافته وی به مواد مغذی و انرژی تامین گردد. این افزایش نیاز در هر ورزشكار براساس سن، جنس، نوع، مدت و شدت تمرین ورزشی وی متفاوت می‌باشد. براین اساس در تنظیم برنامه غذایی، انتخاب غذاهایی كه تامین كننده حجم بیشتری از نیازهای تغذیه‌ای ورزشكار باشند، اهمیت ویژه‌ای دارد و باید در یك برنامه غذایی، تركیبات غذایی با ارزش غذایی بالاتر را منظور نمود تا از تامین نیازهای تغذیه‌ای وی اطمینان حاصل گردد».

تغذیه بازیكنان قبل از مسابقه بسیار مهم است 

این مربی فوتبال كشورمان می‌گوید: «مثلاً بازیكنی در تمرینات بسیار خوب عمل كرده است، اما در روز مسابقه می‌بیند اصلاً حالش خوب نیست و می‌گوید: «نمی‌دانم چرا این طور شدم و نمی‌توانستم به راحتی در زمین بدوم و احساس می‌كردم بدنم سنگین شده است». دلیلش را هم نمی‌داند. چند عامل باعث این احساس می‌شود: یا استراحت شب قبل از مسابقه‌ كافی نبوده، یا تغذیه 24 ساعت قبل از مسابقه مناسب نبوده و یا به لحاظ روانی ذهنش مشغول بوده و او را پریشان كرده است. به همین جهت، حالات روز قبل از مسابقه در روند فعالیت بازیكن در حین مسابقه به شدت تأثیر می‌گذارد».

دوست ندارم مربی چاقی باشم 
 جلالی ابتدا به این سؤال می‌خندد و می‌گوید: «خیلی وقت‌ها پیش آمده و شاید بهتر است بگویم تقریباً همیشه. من دوست دارم به عنوان مربی تناسب بدنی خوبی داشته باشم و اصلاً دوست ندارم مربی چاقی باشم و شكمم برآمده باشد. من به تناسب اندام بسیار اهمیت می‌دهم. خوشبختانه در خانه ما رعایت رژیم غذایی كار دشواری نیست؛ زیرا همسر و دخترم هم مراقبت‌های غذایی خوبی دارند و بیشتر از من به تناسب اندام اهمیت می‌دهند».

همه میوه‌ها را دوست دارم
اصولاً كسی كه به خوردن میوه علاقه داشته باشد، شاید برای شما جواب این سؤال كه كدام میوه را بیشتر دوست دارد، مهم و جالب باشد. علاقه مجید جلالی به میوه، به یك جواب خاص محدود نمی‌شود؛ او همه میوه‌ها را دوست دارد و طبیعی است كسی كه به همه میوه‌ها علاقه‌مند است، رابطه خوبی هم با سبزیجات دارد. سر سفره خانواده جلالی نیز همیشه سبزی خوردن وجود دارد و او علاقه خاصی به سبزیجات دارد.

لذیذترین نوشیدنی آب است 
او درباره مایعات می‌گوید: «به نظر من لذیذترین نوشیدنی آب است و حتی من معتقدم خوشمزه‌ترین نوشیدنی آب است». آنقدر با هیجان از آب و لذتش یاد می‌كند كه یاد لحظه‌ای می‌افتم كه بازیكنان كنار زمین بطری آب را سر می‌كشند. 

میانه خوبی با فست فودها ندارم
جلالی می‌گوید: «متأسفانه این روزها خانواده‌ها به دلیل شاغل بودن مادر، از غذاهای سنتی دوری كرده و به فست فودها و غذاهای آماده گرایش پیدا كرده‌اند. تحقیقات نشان داده‌اند كه مصرف بیش از حد این نوع از غذاها باعث بروز بیماری‌های مختلف از قبیل بیماری‌های قلبی- عروقی و انواع سرطان‌ها می‌شود. توصیه من به تمام افراد به ویژه جوانان این است كه از مصرف بیش از حد این غذاها خودداری كنند.  من تمایل چندانی به خوردن فست‌فودها ندارم و به خانواده‌ام هم توصیه می‌كنم كه از آنها دوری كنند؛ اما گاهی با خانواده به رستوران می‌رویم و فست فود می‌خوریم؛ چون آنها علاقه دارند؛ اما خوشبختانه رعایت می‌كنند و زیاده روی نمی‌كنند».

صبحانـه را خیلی دوست دارم 
وی از وعده‌های غذایی، صبحانه را بیشتر از همه دوست دارد و می‌گوید: «همان‌طور كه می‌دانید صبحانه یكی از وعده‌های اصلی غذایی است كه نخوردن آن موجب بروز اختلالاتی در سلامتی انسان می‌شود. این امر به تجربه برای من ثابت شده كه مصرف صبحانه باعث بهبود كارایی و موفقیت ورزشكاران در میادین ورزشی می‌گردد. توصیه من به تمام افراد و به ویژه ورزشكاران عزیز این است كه هیچ‌گاه این وعده مهم را از برنامه غذایی خود حذف نكنند. من صبحانه را كامل می‌خورم و این وعده غذایی برایم اهمیت خاصی دارد».

پیام تغذیه‌ای
در زندگی حرفه‌ای، تغذیه جایگاه رفیع و انكارناپذیری دارد و برنامه تغذیه‌ای یك اصل است. اگر فرد می‌خواهد به اهدافش برسد، باید به این اصل ضروری و حیاتی توجه كند.

 

برچسب ها: گفتگو با مجید جلالی، اهمیت تغذیه در ورزش، تغذیه بازیكنان قبل از مسابقه، مربی فوتبال، مجید جلالی و تغذیه صحیح تعداد بازديد: 818 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز