Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 02:49

14
اسفند
وقتی معجزه به استقلال لبخند زد!

وقتی معجزه به استقلال لبخند زد!

فرهاد مجیدی یک سال پیش جای محمود فکری را روی نیمکت استقلال گرفت.

خبرآنلاین : یک سال پیش درست در چنین روزی فرهاد مجیدی بار دیگر هدایت استقلال را بر عهده گرفت و جانشین محمود فکری شد که به خاطر عملکرد ضعیف در نیم فصل اول مورد انتقاد هواداران استقلال قرار داشت. در آن روز‌ها کمتر کسی تصور می‌کرد مجیدی بتواند خیلی زود شرایط استقلال را بهبود ببخشد، اما شماره ۷ سابق استقلال از همان روز‌های ابتدایی وضعیت آبی‌ها را تغییر داد. مجیدی در این یک سال ۴۷ بار روی نیمکت استقلال نشسته که در این مدت فقط ۵ بار در جریان بازی شکست خورده و یک بار هم در ضربات پنالتی فینال جام حذفی طعم تلخ شکست را چشیده است.

یکی از تغییرات مهم مجیدی در استقلال تغییر سیستم این تیم و بازگشت به سیستم سه‌دفاعه است که به وضوح باعث بهبود وضعیت دفاعی آبی‌ها شده است. فرهاد مجیدی ابتدای سال ۱۴۰۰ و پس از پایان دور گروهی لیگ قهرمانان آسیا تغییر رویه داد و حالا تاکتیک‌های تیمش را بر مبنای کم گل خوردن می‌چیند. استقلال در ۶ بازی مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا با سیستم ۴-۲-۲-۲ بازی می‌کرد و در این بازی‌ها عملکردی بی‌نظیر در بخش هجومی داشت. آبی‌ها مقابل سه تیم الاهلی، الدحیل و الشرطه در ۶ بازی ۱۴ گل زدند. استقلال هرچقدر در حمله قدرتمند بود، خط دفاع ضعیفی داشت و ۸ گل دریافت کرد که البته ۶ گل آن در دو بازی رفت و برگشت مقابل الدحیل بود.

مجیدی پس از پایان دور گروهی فصل گذشته لیگ قهرمانان آسیا تصمیم گرفت استقلال را با آرایش سه‌دفاعه به زمین بفرستد و همین تغییر آغازی بود گل نخوردن استقلال و برد‌های کم‌گل و نزدیک این تیم بود.

استقلال فصل قبل در لیگ ۹ بازی با سیستم سه‌دفاعه بازی کرد که در این مدت تنها ۵ گل خورد و ۱۴ گل زد و به ۷ برد، یک تساوی و یک شکست رسید. آبی‌ها در جام حذفی چهار بازی با این سیستم بازی کردند که در ۴۲۰ دقیقه بازی مقابل چهار تیم ذوب‌آهن، پرسپولیس، گل‌گهر و فولاد فقط دو گل از گل‌گهر خوردند. شاگردان مجیدی در بازی با الهلال در آسیا هم ۳-۴-۳ بازی کردند و با نتیجه دو بر صفر مقابل این رقیب قدرتمند شکست خوردند تا اینکه لیگ بیست و یکم آغاز شد. فرهاد مجیدی که به خوبی فهمیده بود تیم‌های موفق در لیگ ایران همیشه خط دفاعی مستحکمی داشته‌اند، تصمیم گرفت دست به استراتژی موفق خود نزند و در ۱۷ بازی از ۲۰ بازی این فصل لیگ برتر و دو بازی جام حذفی با سیستم ۳-۴-۳ بازی کرده که در این ۱۹ بازی تنها ۶ گل دریافت کرده و هرگز تن به شکست نداده است. استقلال مجیدی در این فصل کلا ۲۲ بازی کرده و فقط ۷ گل دریافت کرده که آماری رویایی برای او تیمش به حساب می‌آید.

در مجموع استقلالِ مجیدی ۳۳ بار با سیستم سه‌دفاعه به میدان رفته که در این مدت فقط ۱۶ گل خورده و میانگین گل خورده ۰.۴۸ را به ثبت رسانده است. استقلال امسال در مجموع ۱۴ برد داشته که ۹ برد با اختلاف یک گل به دست آمده و ۸ مورد از این برد‌ها با نتیجه یک بر صفر بوده که نشان از استحکام دفاعی استقلال دارد. استحکامی که البته نباید نقش گابریل پین را هم در آن نادیده گرفت. دستیار سابق پراندلی قبلا هم نشان داده در ساختن یک خط دفاعی منظم مهارت خاصی دارد و مجیدی هم به همین خاطر او را به کادرش اضافه کرده است.

در این بین از نقش مهم دروازه‌بان‌های استقلال و نفرات دفاعی این تیم در این برد‌ها نمی‌توان به سادگی گذشت. حسین حسینی و علیرضا رضایی امسال عملکرد کم‌نقصی داشته‌اند و ردپای آن‌ها در بسیاری از برد‌های استقلال دیده می‌شود. نفراتی، چون سیاوش یزدانی، محمد دانشگر، محمدحسین مرادمند، وریا غفوری، جعفر سلمانی، مهدی مهدی‌پور، زبیر نیک‌نفس و محمد نادری – فصل قبل- در کار‌های دفاعی فوق‌العاده عمل کرده‌اند و به مجیدی کمک کردند بتواند استراتژی مورد نظرش را پیاده کند. البته جدایی محمدحسین مرادمند و سیاوش یزدانی یکی از چالش‌های بزرگ مجیدی در ادامه فصل خواهد بود و باید دید سرمربی آبی‌ها چه برنامه‌ای برای حفظ وضعیت فعلی دارد. خبر خوش برای مجیدی بازگشت عارف غلامی پس از ۷ ماه مصدومیت خواهد بود و عملکرد درخشان شماره ۵ آبی‌ها مقابل نساجی مجیدی را حسابی امیدوار کرده است.

با این حال استراتژی محتاطانه فرهاد مجیدی و تمرکز او روی کار‌های دفاعی انتقاداتی را هم به دنبال داشته است. خیلی‌ها معتقدند استقلال علی‌رغم کسب نتایج خوب زیبا بازی نمی‌کند و فاز هجومی تنوع تاکتیکی لازم را ندارد. البته آبی‌ها در بازی هفته گذشته مقابل تراکتور عملکرد نسبتا خوبی داشتند، ولی در بسیاری از بازی‌های این فصل فوتبال چشم‌نوازی بازی نکرده‌اند. موضوعی که البته خود مجیدی هم در نیم فصل اول آن را رد نمی‌کرد. او خودش هم معتقد بود به زمان نیاز دارد تا بتواند در خط حمله استقلال را به شرایط مورد نظرش برساند. اتفاقی که تا حدودی در ۳ بازی اخیر رخ داده و استقلال پس از چند نمایش ضعیف، این روز‌ها شرایط به مراتب بهتری پیدا کرده و در بحث موقعیت‌سازی پیشرفت خوبی داشته است.

یکی دیگر از تصمیمات درست فرهاد مجیدی استفاده از بازیکنان جوان و بااستعداد است که می‌توانند چندین سال برای استقلال بازی کنند. نفراتی، چون امیرحسین حسین‌زاده، علیرضا رضایی، جعفر سلمانی، صالح حردانی، عزیزبک آمانوف، ابوالفضل جلالی و امیرعلی صادقی همگی جوانانی هستند که مجیدی به استقلال اضافه کرده است.

مجیدی در این مدت بار‌ها از بازگرداندن شخصیت و ذهنیت پیروزی به استقلال صحبت کرده و امسال تا حد زیادی در رسیدن به این نگرش موفق بوده است. استقلال حتی در روز‌هایی که عملکرد خوبی ندارد هم برنده است و این مهم فقط با ذهنیت پیروزی و برد به دست می‌آید. اتفاقی که در سال‌های گذشته در پرسپولیس هم رخ داده بود و حالا مجیدی تلاش می‌کند چنین نگرشی را در استقلال جا بیاندازد.

شاید بزرگ‌ترین نقطه ضعف مجیدی کنفرانس‌های مطبوعاتی او باشد که در چند مورد باعث ایجاد حواشی هم شده است. مثلا اظهارات او علیه اسکوچیچ اشتباه بزرگی بود و خودش هم بعدا پذیرفت که تند رفته است. فرهاد مجیدی اگر می‌خواهد در مربیگری هم مثل دوران بازیگری موفق باشد باید بتواند به خوبی از کنفرانس‌های قبل و پس از بازی برای کمک به تیمش استفاده کند. کاری که اغلب مربیان بزرگ جهان هم آن را انجام می‌دهند.

برچسب ها: استقلال، لیگ قهرمانان آسیا، وریا غفوری، جام حذفی، سیاوش یزدانی، فرهاد مجیدی، محمد دانشگر، محمدحسین مرادمند تعداد بازديد: 289 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز