Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 19:42

12
مرداد
معرفی کتاب قاف : بازخوانی زندگی آخرین پیامبر از سه متن کهن فارسی

معرفی کتاب قاف : بازخوانی زندگی آخرین پیامبر از سه متن کهن فارسی

از حیث استناد تاریخی، هر سه کتاب جزء متون قابل اتکا می‌باشند و به دلیل نزدیک بودن زمان نوشته شدن کتاب به دوران پیامبر، قابل اهمیت می‌باشند، مثلاً کتاب تفسیر سورآبادی در سال 470 هجری قمری نوشته شده است و درباره زندگی نبی اکرم (ص) می‌باشد.

به قلم : حامد انصاری

 

تحریریه زندگی آنلاین : این کتاب حاصل بازخوانی سه کتاب کهن فارسی است؛ سیرت رسول‌ا... (قرن 7 هجری)، شرف‌النبی (قرن 6 هجری) و تفسیر سورآبادی (قرن 5 هجری).

از حیث استناد تاریخی، هر سه کتاب جزء متون قابل اتکا می‌باشند و به دلیل نزدیک بودن زمان نوشته شدن کتاب به دوران پیامبر، قابل اهمیت می‌باشند، مثلاً کتاب تفسیر سورآبادی در سال 470 هجری قمری نوشته شده است و درباره زندگی نبی اکرم (ص) می‌باشد. نخستین صفحه‌اش از دو هزار سال پیش از میلاد مسیح (ع) در مصر شروع می‌شود و ... .

ویراستار در بازخوانی این سه کتاب کهن فارسی، عناصر دراماتیک، مهم و تاریخی متن را جدا کرده و توضیحات را کنار گذاشته است، به استثنای موارد محدودی که جهت پیوند و اتصال مطالب لازم بوده است، مطالب به‌صورت مجزا از هر کتاب اقتباس شده است و به‌صورت قطعات یک پازل در کنار هم چیده شده‌اند تا طرح کلی کتاب صورت گیرد و جهت راهنمایی خواننده، در بالای هر صفحه یک علامت اختصاصی جهت هر کتاب درج گردیده است تا خواننده بداند مطلبی که در حال مطالعه آن است مربوط به کدام کتاب کهن می‌باشد. با توجه به توضیحات ارائه شده و قدمت زمانی کتب ماخذ، طبیعی است که متن کتاب از زبان نوشتاری امروز دور باشد، اما قطعات پازل چنان استادانه کنار هم چیده شده‌اند که خواننده را به‌شدت جذب می‌کنند.

ضمناً در انتهای کتاب یک بخش واژه‌نامه گنجانده شده است که تقریباً تمامی کلمات ناآشنای متن در آن آورده شده است و علاوه بر رفع ابهام معانی کلمات، سبب افزایش و ارتقای دایره لغات خواننده نیز می‌شود.

اصولاً این کتاب درباره زندگی خاتم‌النبیین است و بسیاری از مطالبی را که خواننده امروز درباره زندگی پیامبر اکرم نمی‌داند و همواره به‌صورت پرسش‌هایی برایش مطرح بوده است - اما فرصت پیگیری و یافتن پاسخ را نداشته - روشن می‌سازد. در عین حال این کتاب به بیان برخی از مطالب تاریخی و ادبی نیز می‌پردازد که حلاوت مطالعه را دوچندان می‌کند. جایی درباره ابرهه و سپاهیان او و اصلاً علت لشکرکشی وی به مکه می‌گوید که داستانی بسیار جذاب است و جایی از یعقوب و یوسف و داوود و ... .

چون لحن کتاب، لحنی قصه‌گو است، شنیدن این داستان‌ها بسیار جذاب خواهد بود و باید توجه داشت که در عین قصه‌گویی، هرگز از حدود صحت خارج نمی‌گردد و وارد افسانه‌پردازی نمی‌شود. آنجا که به روایت معراج می‌پردازد بسیار شیرین و شیوا است و فرصت حاشیه‌پردازی ندارد و نمی‌دهد. به‌قدری جذاب روایت می‌کند که خواننده گویی بر سمند خیال نشسته و با پیامبر راهی معراج شده است...

چون به کنار عرش رسیدم، قطره‌ای آب بر زبان من چکید، شیرین‌تر از انگبین! سردتر از برف! ندا آمد که «محمد! چنان‌که آن قطره شیرین بود، من اسلام را در دل امت تو شیرین گردانیدم و چنان‌که آن سرد بود، من کفر را به دل امت تو سرد گردانیدم».

رسول گفت: هرگز چشندگان شیرین‌تر از آن چیزی نچشیده بودند و خدای بدان قطره علم اولین و آخرین به من داد...

دو نکته بسیار زیبا که حاکی از ذوق ویراستار و تیم چاپ می‌باشد، آن است که در صفحه‌ای که روایت ملاقات رسول و باری‌تعالی صورت می‌گیرد (به‌اندازه کمانی و یا نزدیک‌تر) رنگ صفحه از سفید متداول به لاجوردی گرویده و می‌دانیم که این رنگ دارای رموز و زیبایی خاصی می‌باشد.

و اما نکته دوم، طرح روی جلد کتاب است که نقاشی معراج رسول می‌باشد و بخشی از یک نگاره در کتاب خمسه نظامی با زمینه لاجوردی و بسیار زیبا.

در خاتمه بیش از این توضیح لازم نیست که برای خوانندگان فرهیخته حتماً علاقه و انگیزه تهیه و مطالعه کتاب ایجاد شده است. امیدوارم با مطالعه این کتاب نفیس، با دین و پیامبر مهربان، خوش‌اخلاق و دلسوز خویش بیشتر آشنا شویم.

 

عنوان کتاب: قاف؛ بازخوانی زندگی آخرین پیامبر از سه متن کهن فارسی

ویرایش: یاسین حجازی

ناشر: شهرستان ادب

نوبت چاپ: هشتم، بهار 1395

شمارگان: 1200 نسخه

قیمت: 39000 تومان

برچسب ها: مطالعه، معرفی کتاب، کتاب، تاریخ ایران تعداد بازديد: 265 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز