Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 10:02

8
آذر
نمایشگاه موتور توسعه اقتصاد غیرنفتی

نمایشگاه موتور توسعه اقتصاد غیرنفتی

مایشگاه مهمترین ابزار ارتباطی برای صنایع و مشاغل مختلف و از قدرتمندترین وسایل ارتباط جمعی است که نقش بسیار مهمی در اقتصاد هر کشوری دارد. نمایشگاه ویترین اقتصاد کشور و محرک اصلی تولید ناخالص ملی است.

به قلم : دکتر مهدی کریمی تفرشی*

 

تحریریه زندگی آنلاین : نمایشگاه مهمترین ابزار ارتباطی برای صنایع و مشاغل مختلف و از قدرتمندترین وسایل ارتباط جمعی است که نقش بسیار مهمی در اقتصاد هر کشوری دارد. نمایشگاه ویترین اقتصاد کشور و محرک اصلی تولید ناخالص ملی است.

در ایران نمایشگاه بین المللی اگروفود با توجه به جایگاه کلیدی صنعت غذا در اقتصاد غیر نفتی کشور همواره یکی از مهمترین و قدرتمندترین نمایشگاههای داخلی و از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های خاورمیانه بوده است.

 تقریباً از اواخر بهمن‌ماه صنعت نمایشگاهی دنیا متوقف شده و مشاغل مرتبط با این صنعت در حالت رکود به سر می‌برند.

 بیش از ۲۰۰ برگزار‌کننده حقوقی نمایشگاه‌ها و بیش از ۴۰ مرکز نمایشگاهی در سراسر کشور داریم که محرکه اصلی تقاضا در کشور و موتور محرک رونق تولید و چرخه اقتصادی هستند.

بنابراین با توجه به جایگاه مهم این صنعت در جهش تولید و رونق هرچه بیشتر اقتصاد غیرنفتی و ایجاد اشتغال بویژه در شرایط حساس اقتصادی کشور، حمایت از این صنعت اهمیت بسزایی دارد.

 آنچه مسلم است برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در شرایطی که اقتصاد کشور از یک سو با محدودیت‌های ناشی از بیماری کرونا و از سوی دیگر با تحریم‌های آمریکا مواجه است، به جهت حفظ اشتغال و ایجاد پویایی در تولید و عرضه و تقاضا در کشور حفظ اشتغال یک ضرورت است.

سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی اصلی در بحث نمایشگاه‌ها می‌بایست دغدغه‌های مجریان و برگزار کنندگان نمایشگاهی را ارزیابی و به گوش دولت و مسئولین رسانده و حداقل تا زمانی که رکود ناشی از شیوع کرونا به این صنعت آسیب رسانده حمایت‌های لازم را برای سرپا نگه داشتن این صنعت جلب نماید.

 پرداخت تسهیلات کم‌بهره سرمایه در گردش به مجریان و برنامه‌ریزی جهت حمایت از توسعه و تجهیز مراکز نمایشگاهی با همکاری صندوق ضمانت صادرات و کمک بانک‌ها بویژه بانک توسعه صادرات و تمامی دستگاههای ذیربط باید از اولویت‌های برنامه‌های سازمان توسعه تجارت باشد.

 باید زیرساخت‌های برگزاری نمایشگاه‌ها را به شکلی که به سلامت جامعه لطمه وارد نشود، آماده کنیم و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی این صنعت رو سر پا نگه داریم.

اگر یک بانک اطلاعاتی جامع و دقیق تدوین شود و فقط از مخاطبان اصلی نمایشگاهها برای بازدید دعوت بعمل آید می‌توان ضمن اینکه نمایشگاهها را تخصصی‌تر و بر مبنای استانداردهای روز دنیا برگزار کرد از تجمع گسترده در شرایط بحران کرونا جلوگیری و به حفظ سلامت جامعه در عین برگزاری نمایشگاهها نیز کمک کرد.

ضمن اینکه حمایت بخش خصوصی از این صنعت هم بسیار می‌تواند راهگشا باشد و باید فضا برای حضور هر چه پر رنگ‌تر بخش خصوصی در تصمیم گیری‌ها و امور اجرایی در کنار سیاست گذاری دولت فراهم شود.

رسالت اصحاب رسانه در شرایط فعلی برای انعکاس هر چه قدرتمندتر دستاوردهای نمایشگاهها بسیار سنگین‌تر از همیشه است و نباید فراموش شود که رسانه‌ها بازوی توانمند نمایشگاهها همواره بوده و هستند و در شرایط رکود می‌توانند به حفظ و رونق هر چه بیشتر این صنعت کمک کنند.

 

* ریاست هیات مدیره اتحادیه تعاونی‌های توزیع و فروش محصولات غذایی، رئیس هیات مدیره خانه صنعت، معدن وتجارت جوانان تهران، ریاست هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان محصولات غذایی، عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران، نائب رئیس هیات مدیره انجمن علوم و فناوری غلات ایران، مشاور عالی در کمیته فناوری‌های نو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، کارآفرین برتر جهان اسلام

برچسب ها: مشاغل، دکتر مهدی کریمی تفرشی، صنعت، نمایشگاه ویترین اقتصاد کشور تعداد بازديد: 172 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز